משפחות חטופים שהשתתפו בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב אמש (שבת) צעדו ברחובות העיר, כחלק מהחרפת הצעדים שלהן בקריאה לעסקה והודיעו כי בשבוע הבא יעלו לכנסת. במהלך הצעדה של אלפי המשתתפים הודלקה מדורה ליד הקריה. בהמשך הודלקו עשרות לפידים תוך כדי הקריאה: "עסקה עכשיו!". חלק מהמשתתפים לקחו חלק קודם בהפגנות ברחוב קפלן שבהן קראו להקדמת הבחירות. נתיבי איילון נחסמו באופן יזום על ידי המשטרה ממחלף לה גווארדיה ועד ההלכה לאחר שמפגינים ירדו לכביש. בהמשך הופעלה מכת"זית נגד מפגינים כשהם עזבו את הכביש. 10 מפגינים נעצרו. באופן לא צפוי, רשת אל ג'זירה העבירה בשידור חי את ההפגנה בקפלן.

משפחות חטופים נוספות התרכזו באזור דיזנגוף, וספרו את מניין הימים שבהם החטופים נמצאים בשבי. הפגנות נוספות למען החטופים - שהשתלבו עם המוחים למען הקדמת הבחירות - נערכו בצומת אור עקיבא, הרצליה, רעננה ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ. בירושלים הפגינו באזור כיכר פריז, ובהמשך נפרצו חלק מהחסימות שהציבה המשטרה במקום - בדרך לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה. המוחים התפזרו לאחר מכן - ונותרו במרחק מאות מטרים מהבית.
שיר סיגל, בתם של אביבה וקית' החטוף בעזה, קראה למאבק אזרחי רחב: "אנחנו לא נעמוד כאן יותר ולא נתחנן יותר. אנחנו יודעים שיש עסקה על השולחן ואתם מונעים ממנה להגיע. מהיום אתם הולכים לראות אותנו בכל המדינה ואנחנו הולכים לשרוף אותה, כי לנו נמאס שאתם משקרים לנו. אתם אומרים לנו שאתם עושים הכל - אתם לא עושים הכל".

6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
הפגנת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
(צילום: שמוליק דודפור)
6 צפייה בגלריה
צעדת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
צעדת מחאה להשבתם של החטופים דרך בגין ת"א
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
צעדת מחאה נתיבי איילון השבתם של החטופים
מכת"זית נגד המפגינים
(צילום: דנה קופל)

לדברי סיגל, "אנחנו מבקשים מכל מדינת ישראל לא לנוח ולא לשתוק ולצאת איתנו לרחוב זה לא רק שלנו זה של כולם. כל עוד האנשים האלה לא חוזרים הביתה גם אנחנו לא חוזרים הביתה שאף אחד מאיתנו לא יחזור הביתה כולנו יוצאים לרחוב ושורפים את המדינה. כנסת ישראל יוצאת לפגרה. בכנסת שבה אנחנו בחרנו את האנשים, שאמורים לעבוד בשבילנו, הם יוצאים לחופש ואנחנו אומרים להם - שום חופש לא יהיה כאן. כולנו ביחד עולים לכנסת ישראל באמירה שאין חופש עד שכל החטופים חוזרים הביתה".
בעצרת נאמה גם שירה אלבג - אמה של החטופה לירי אלבג, שאמרה: "כבר 176 יום 4,224 שעות שאני שומעת את לירי צועקת 'אמא הצילו. אמא הוא פוגע בי אמא'. 176 יום שאני לא עוצמת עין מהמחשבות והפחד על מה שלירי ושאר החטופים עוברים. 176 יום 4,224 שעות שהחטופים נמצאים בגיהינום. אנחנו מוכרחים לקבל את אלה שנחטפו מאיתנו באכזריות. עם ישראל לא ישכח ולא יסלח את כל מי שמונע עסקה שתחזיר אותם אלינו. נגמרו התירוצים. תנו לצוות המו"מ מנדט להביא עסקה. אזרחי ישראל היקרים אחרי חודשים שבהם הייתם כאן לצידנו, הגיע הזמן לצאת למאבד נגד האדישות ובעד החיים. אני מבקשת מכם עכשיו - צאו לרחובות ובואו נשמיע קול אחד לא חוזרים לשגרה עד שכולם חוזרים. עסקה עכשיו".

6 צפייה בגלריה
 עצרת משפחות חטופים
 עצרת משפחות חטופים
עצרת משפחות חטופים
(צילום: דנה קופל)

לאחרונה חשפה משפחתה של אלבג, בריאיון ל"דיילי מייל" הבריטי תמונה של חדר ברצועת עזה, שבו הוחזקה לירי. לדברי המשפחה, צה"ל זיהה את המיקום שבו הוחזקה לירי עם חטופות נוספות בימים הראשונים בעזה - באמצעות DNA משאריות הדם שנותרו בחדר.
אביבה סיגל, אמה של שיר, נאמה גם היא בעצרת ואמרה: "אני מרגישה כמו בן אדם שמסתובב בעולם ובפנים אני ריקה. מבפנים אני שבורה. אני שואלת אתכם איך אני אמורה לחיות ככה? אני שואלת אותך הרמטכ"ל, רה"מ, שר הביטחון אני מתה פה, אתם מבינים את זה? אנחנו מתים כאן מבפנים. אתם מדברים על ניצחון ו-19 חטופות נאנסות שם. אתם מדברים על מחירים כבדים ו-100 חטופים מתקשים לנשום. אתם מדברים על לחכות להבשלת התנאים ושני ילדים מתוקים רק רוצים לראות את אבא שלהם. אתם דוחים דיונים וכמעט 40 משפחות רק רוצות לקבור את הילדים שלהן באדמת ישראל. אתם מתעסקים בחוקים לא חשובים ומתנהגים כאילו המו"מ זה משחק ילדים. הלב שלי ושל מדינה שלמה שבור לרסיסים. דבר אחרון - קית' אם אתה שומע אותי אני רוצה שתדע שאנחנו נלחמים שתחזור ולא נפסיק עד שתחזור אלינו הביתה".
6 צפייה בגלריה
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר
(צילום: טל שחר)
עוד לפני העצרת מסרו כ-20 משפחות חטופים הצהרה שבה אמרו כי נתניהו הוא המכשול לעסקה. עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה: "ראש הממשלה - אתה המכשול לעסקה, אתה מונע במודע עסקה ולכן אנו נעשה כל שביכולתנו בכדי להסיר את המכשול שזה אתה. היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק ומעכשיו נפעל להחלפתך המיידית. נפגין ונקרא להדחתך. אנו נפגין ונקרא להדחתך, נרדוף אותך ציבורית אנחנו לא נרפה עד שתפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר".
השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:27, 30.03.24