ההסלמה בגבול הצפון, עם שיגורן של עשרות רקטות מלבנון לשטח ישראל, מגיעה ברקע חששם של ראשי הרשויות המקומיות באזור מפני מהכוונה לקצץ באופן דרסטי את התקציב הממשלתי למיגון יישובי הצפון בתקציב המדינה. בתגובה להסלמה פורום ראשי הרשויות קו העימות התכנס הערב (חמישי) לישיבת חירום. יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, קרא לממשלה "להגיע מיידית לקו העימות ולהחזיר לתקציב המדינה את מיגון הצפון שהשמיטה מהתקציב הנוכחי. התושבים שלנו ללא ממ"דים, והאירוע הבא יהיה חתום על ממשלת ישראל הנוכחית".
דוידוביץ אמר הערב לאולפן ynet כי "לאירועים בכל גזרת גבול הצפון יש פוטנציאל הרס לא נורמלי. אלפי בתים ביישובים צמודי הגדר בגליל המערבי עדיין לא ממוגנים, וחלילה אם תהיה פה מתקפה או המשך של ירי הטילים אנחנו נהיה בסיטואציה הרבה יותר קשה". הוא מתח ביקורת חריפה על החלטת הממשלה לקצץ בתקציבה של תוכנית "מגן הצפון". "אין לי הגדרה אחרת למעט הפקרות של הממשלה. המשמעות של קיצוץ בתקציב התוכנית מ-500 מיליון שקלים ל-100 מיליון היא שמאות אנשים יופקרו במהלך החג הזה בגלל אוזלת יד. אי אפשר לעכל או להבין את הקיצוץ הזה במיגון של תושבי קו העימות", אמר.
4 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
שלומי, הערב
(צילום: רויטרס)

למרות שמטיילים ונופשים רבים הגיעו לגליל לבלות בו את החג, דוידוביץ העיד כי נאלץ להודיע על סגירת החופים לאורך ראש הנקרה ועד בוסתן הגליל. "דרשתי גם מכל מי שהגיע לצפון למצוא מרחב מוגן ולא להימצא לא בנחלים ולא ביערות ולא באף אחת משכיות החמדה הנפלאות שלנו. לא הייתי רוצה שאף אחד יימצא את עצמו ללא מחסה באמצע מתקפת טילים".
חרף הפגיעה הקשה בתיירנים, דוידוביץ קרא למטיילים ולכלל הציבור להישמע להוראות כוחות הביטחון: "לילה שלם עוד עומד לפנינו, ושמענו עכשיו שגם באזור מטולה היו נפילות. לכן אני רוצה להיות מאוד זהיר ולא לקרוא לתושבים ולא לציבור הרחב לקחת סיכון כרגע ולהיות באזור שלנו". דוידוביץ הוסיף כי "זה בהחלט מתבקש שהממשלה תתייחס לפגיעה בענף התיירות שכל כך שיווע לחג הפסח".
על פצצות המרגמה ששוגרו למטולה אמר דוידוביץ כי "זה אומר שלאורך כל הגזרה אנחנו חשופים אל מול התקפה נפשעת של אותם גורמים עוינים, אם זה חיזבאללה או שלוחיהם או ארגון פלסטיניים. אני בטוח שצה"ל וכוחות הביטחון יעשו את המוטל עליהם. תושבי גבול הצפון לא יכולים להיות בני ערובה, לא בידי נסראללה ולא בידי חיזבאללה".
4 צפייה בגלריה
 עשן בגליל לאחר האזעקה
 עשן בגליל לאחר האזעקה
עשן בגליל לאחר אזעקה
( צלם: ברכאת גדבאן)

בשבוע שעבר הודיע משרד הביטחון כי החל בבניית ממ"דים בקיבוץ אדמית שבמועצה האזורית מטה אשר, במקביל לבניית מאות ממ"דים ביישובים נוספים בגבול הצפון, בהם 122 ממ"דים במשגב עם 67 במרגליות, 41 בשתולה, 69 ממ"דים במטולה, 57 באביבים ו-40 בשלומי.
עם זאת, יו"ר המועצה דוידוביץ כינה את הודעת המשרד כ"יריקה בפני תושבי הצפון", וציין כי "ההודעה מתעלמת לחלוטין מהתקציב שכבר אושר בממשלה". דוידוביץ אמר אז כי "לא יעלה על הדעת שדווקא במצב הרגיש כיום ימצאוו עצמם תושבי קו העימות חשופים וללא ההגנה המתבקשת. במקום לקבל בשורה משמעותית לפיה כל תושבי קו הגבול ימוגנו והתקציבים שהובטחו יועברו במלואם, אנו מקבלים רגע לפני ערב פסח בשורת איוב שמשמעותה פגיעה בחיי אדם".

רקטות מלבנון - פחות מחודש אחרי הפיגוע ליד מגידו

ראשי הרשויות בגבול הצפון הביעו את דאגתם מהקיצוץ בתקציב תוכנית המיגון כבר בחודש שעבר, עקב הפיגוע בצומת מגידו, שבמהלכו מחבל חדר לשטח ישראל מלבנון ופוצץ מטען שהביא לפציעתו הקשה של צעיר בן 21.
ממשלת נתניהו החליטה על תוכנית למיגון הצפון עוד בשנת 2018, בתקצוב של חמישה מיליארד שקלים ביישובים הסמוכים לגבול, שבהם אלפי בתים ללא חדרי ביטחון. רק בשנה שעברה, ממשלת בנט הגדירה תקציב ייעודי לתוכנית מיגון היישובים, והקצתה לכך 100 מיליון שקלים ראשונים. 250 מיליון שקלים תוכננו להיות מושקעים בפרויקט בתקציב 2022, ו-500 מיליון שקלים בשנת 2023.
4 צפייה בגלריה
תכנית מגן הצפון
תכנית מגן הצפון
בניית ממ"ד באזור גבול הצפון
(צילום: אגף הנדסה ובינוי, משרד הביטחון)
בנובמבר 2021 נבנה הממ"ד הראשון בכפר יובל, ונכון להיום נמצאים בתהליכי בנייה כ-1,200 ממ"דים בלבד, מתוך 5,000 שאמורים להיבנות. עם זאת, ראשי הרשויות טענו כי עקב הקיצוץ בתקציב התוכנית יופנו לפרויקט 100 מיליון שקלים בלבד השנה. יו"ר הפורום דוידוביץ תקף אז כי "תושבי קו הגבול יישארו חשופים", והזהיר: "נסראללה מבין ש'הבטן הרכה' היא תושבינו הלא ממוגנים".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, תיאר כי בעירו חסרים כ-3,000 חדרי ביטחון ממוגנים. "מצופה שהאחראים על ביטחוננו יפעלו בשביל למגן את אלו שמגנים על המדינה בהתיישבותם על הגבול המאתגר והמסוכן ביותר בישראל. במקום להעלות את התקציב, חותכים אותו", אמר שטרן.
ביישוב שלומי שבגבול לבנון, שם פגעה אחת מהרקטות ששוגרו היום, ממתינות כ-1,000 משפחות לחדרי ביטחון. "כ-4,000 תושבים אצלי נמצאים ללא הגנה", אמר בחודש שעבר גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי. "אלה אוכלוסיות מבוגרות ומוחלשות ולא יעלה על הדעת שהממשלה תקצץ ככה בתקציב למיגון הצפון. אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה ואני לא מאמין שממשלת נתניהו והשר גלנט יפקירו כך את תושבי קו העימות באצבע הגליל".
ממשרד הביטחון נמסר אז בתגובה כי "תקציב המדינה לשנים 24-23 נמצא בתהליכי גיבוש ואישור. הוא צפוי לכלול מענה תקציבי רב-שנתי לתוכניות העורף ובכלל זה תוכנית המיגון וצירי המילוט מהיישובים. משרד הביטחון מוביל בימים אלו את פרויקט 'מגן הצפון' למיגון 21 יישובים בגבול הצפון, מתוכם שבעה יישובים (עשרות ממ"דים בכל יישוב) בשלבי ביצוע מתקדמים".