4 צפייה בגלריה
חדר ביטחון ישן בשלומי
חדר ביטחון ישן בשלומי
חדר ביטחון ישן בשלומי
ראשי הרשויות המקומיות בגבול הצפון דואגים וחוששים מהכוונה לקצץ באופן דרסטי במסגרת חוק תקציב המדינה החדש, את התקציב הממשלתי למיגון יישובי הצפון, מ-500 מיליון שקלים ל-100 מיליון שקלים בלבד. החשש מתגבר עוד יותר לנוכח אירוע ביטחוני חריג שפרטיו אסורים בפרסום ונמצאים תחת איפול מוחלט, וכן בעקבות דבריו של הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) שאמר מעל בימת הכנסת: "אנחנו נמצאים היום באחת התקופות הביטחוניות החמורות ביותר בעיניי מאז מלחמת יום כיפור".
עוד בשנת 2018 החליטה ממשלת נתניהו על תוכנית למיגון הצפון בתקצוב של חמישה מיליארד שקלים ביישובים הסמוכים לגבול, שבהם אלפי בתים ללא חדרי ביטחון.
רק בשנה שעברה, בממשלת בנט, הגדירה הממשלה תקציב ייעודי לתוכנית מיגון היישובים, והקצתה לכך 100 מיליון שקלים ראשונים. 250 מיליון שקלים תוכננו להיות מושקעים בפרויקט בתקציב 2022, ו-500 מיליון שקלים בשנת 2023.
בנובמבר 2021 נבנה הממ"ד הראשון בכפר יובל, ונכון להיום נמצאים בתהליכי בנייה כ-1,200 ממ”דים בלבד, מתוך 5,000 שאמורים להיבנות. אלא שכעת, לטענת ראשי הרשויות, בתקציב המדינה החדש יופנו לפרויקט 100 מיליון שקלים בלבד השנה.

"תושבי קו הגבול ללא ממ"דים יישארו חשופים", אמר משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, והזהיר: "נסראללה מבין ש'הבטן הרכה' היא תושבינו הלא ממוגנים".
לדברי אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, בעירו חסרים כ-3,000 חדרי ביטחון ממוגנים. "בזמן שהרמטכ"ל לשעבר, איזנקוט, אומר דברים כל כך מדאיגים, מצופה שהאחראים על ביטחוננו יפעלו בשביל למגן את אלו שמגנים על המדינה בהתיישבותם על הגבול המאתגר והמסוכן ביותר בישראל. במקום להעלות את התקציב, חותכים אותו", אמר שטרן.
4 צפייה בגלריה
תכנית מגן הצפון
תכנית מגן הצפון
בניית ממ"ד באזור גבול הצפון
(צילום: אגף הנדסה ובינוי, משרד הביטחון)
ביישוב שלומי שבגבול לבנון בגליל המערבי ממתינות כ-1,000 משפחות לחדרי ביטחון. “כ-4,000 תושבים אצלי נמצאים ללא הגנה", אמר אתמול גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי. "אלה אוכלוסיות מבוגרות ומוחלשות ולא יעלה על הדעת שהממשלה תקצץ ככה בתקציב למיגון הצפון. אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה ואני לא מאמין שממשלת נתניהו והשר גלנט יפקירו כך את תושבי קו העימות באצבע הגליל".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "תקציב המדינה לשנים 23-24 נמצא בתהליכי גיבוש ואישור. התקציב צפוי לכלול מענה תקציבי רב-שנתי לתוכניות העורף ובכלל זה תוכנית המיגון וצירי המילוט מהיישובים. משרד הביטחון מוביל בימים אלו את פרויקט 'מגן הצפון' למיגון 21 יישובים בגבול הצפון, מתוכם שבעה יישובים (עשרות ממ"דים בכל יישוב) בשלבי ביצוע מתקדמים".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר הביטחון גלנט. קיים הערכות מצב
(צילום: קובי קואנקס )
4 צפייה בגלריה
שרף אלדין
שרף אלדין
שרף אלדין וזירת הפיצוץ בצומת מגידו
(צילום: ישראל מושקוביץ')
על רקע האירוע הביטחוני החריג שפרטיו אסורים כאמור לפרסום, קיים שר הביטחון יואב גלנט כמה הערכות מצב. בדיונים השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ובכירים נוספים במערכת הביטחון. גורמי הביטחון השונים הציגו לגלנט ממצאים ראשונים מחקירת האירועים. שר הביטחון הנחה להמשיך במאמצים להבטחת שגרת החיים של אזרחי המדינה.
במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את פיצוץ מטען החבלה ביום שני בצומת מגידו שבו נפצע שרף אלדין (21) מהכפר סאלם באורח קשה. לפי ההערכות, מקור הפיצוץ הוא פיגוע על-רקע לאומני.
אחרי הפיצוץ ברכבו של אלדין, נחסמו לתנועה הכבישים באזור צומת מגידו למשך שעות ארוכות מחשש להימצאות מטעני חבלה נוספים או נוכחות של מעורבים בהנחת חומר הנפץ בשולי כביש 65. לאלדין אין עבר פלילי, ולגורמי החקירה ובכללם שירות הביטחון הכללי לא ידוע על כוונה לפגוע בו - עובדות שמחזקות את החשד לפיגוע על-רקע לאומני. הסימנים בזירה מעידים שאכן מדובר בפיגוע. בתום הסריקות באזור לא אותרו מטענים נוספים.
אלוף-משנה במיל' קובי מרום, מומחה לזירה הצפונית, אמר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio: "מטען שמתפוצץ בלב ישראל בכביש 65 הוא דבר שצריך להטריד אותנו מאוד אבל מעבר לזה אני לא אומר כלום על האירוע הזה בגלל הצו. זה בהחלט מדאיג מאוד שארגוני הטרור הצליחו לבצע פיגוע כזה בלב ישראל, אני חושב שאנחנו עומדים לפני תקופה מאוד רגישה. אנחנו בעיצומו של גל טרור. בשבוע הבא מתחיל הרמדאן וצר לי שההנהגה של המשרד לביטחון לאומי והמשטרה עסוקות בלריב אחת עם השנייה במקום להתכונן בצורה מיטבית לרמדאן שקורה בתוך גל של טרור.
"זה צריך מאוד להדאיג אותנו ואני רוצה לקוות שהמריבות האלה ייפסקו וכל מערכת הביטחון, בעיקר המשטרה שיש לה תפקיד מרכזי בירושלים ובהר הבית, תתעסק במוכנות שלה לשם כי אלה ימים לא פשוטים שיכולים גם להתפתח. לחמאס בעזה יש אינטרס ברור להסלים את המצב וליצור לנו שוב אתגר זירתי. בנוגע לזירה הצפונית, אני יכול לומר שאנחנו רואים עלייה ברורה של החיכוך שהחיזבאללה מייצר לאורך הגבול. בניית עמדות, נוכחות הרבה יותר מסיבית, זה מאוד צריך להדאיג אותנו. מה שיותר מדאיג אותנו זה האופן שחיזבאללה מסתכל על מה שקורה בתוך ישראל. הוא מזהה את המאבק הפנימי הקשה ברחובות".