אחרי הדיווחים על התקדמות במשא ומתן לחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין, אתר פוליטיקו דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) על התרחקות בין הצדדים. בכיר בממשל ביידן אמר לפוליטיקו כי תגובתה של איראן להצעה האחרונה של ארה"ב הייתה "לא מעודדת", והוסיף כי "בהתבסס על התשובה הזו, נראה שאנחנו הולכים לאחור". באתר ציינו כי התגובה השלילית של ממשל ביידן ושל גורמים אירופיים מעידה על כך שתחייתו של הסכם הגרעין מ-2015 אינה קרובה כפי שקיוו חלק מתומכי ההסכם, למרות שיחות שנמשכות כבר כשנה וחצי.
בהצהרת רשמית אישרה מחלקת המדינה האמריקנית שקיבלה את ההצעה האיראנית דרך המתווכים האירופים. "אנחנו לומדים את הנושא ונגיב דרך האיחוד האירופי, אבל למרבה הצער זה לא קונסטרוקטיבי", נמסר. דיפלומט אירופי הסכים עם ההערכות השליליות, ואמר כי התגובה האיראנית נראית "שלילית ולא הגיונית". אדם נוסף שמקורב לפרטים הוסיף כי התגובה האיראנית "לא נראתה טוב בכלל". למרות זאת, הבכיר בממשל לא הסכים להשיב אם ארה"ב תיקח צעד אחורה מהשיחות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
(צילום: AFP, AP)
הבכיר לא ציין מה בדיוק הייתה התגובה האיראנית ומהן המחלוקות בין הצדדים, אך ידוע כי אחד המכשולים העיקריים הוא דרישת איראן לסגור את החקירות שמנהלת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנוגע לשרידי אורניום שנמצאו באתרים לא מוכרזים ברפובליקה האיסלאמית. רק השבוע דיבר על כך נשיא איראן איברהים ראיסי שהבהיר במסיבת עיתונאים כי ארצו לא תחזור להסכם הגרעין אם לא ייסגרו אותן חקירות.
חרף התגובות השליליות לתשובה האיראנית, דובר משרד החוץ בטהרן נאסר כנעני אמר כי ארצו שיגרה תגובה "בונה" להצעות האמריקניות. לפי כנעני, "למסמך שנשלח יש גישה בונה המכוונת להשלמת המשא ומתן".

בכירים בישראל אמרו היום: "מוקדם מדי לשמוח ומוקדם מדי להיות עצובים. אנחנו עדיין מנהלים מלחמת חפירות. הלחץ שלנו משפיע. האם זה מגדיל את הסיכוי שההסכם לא אמור להיחתם בקרוב? כנראה שכן". בכיר ישראלי הוסיף: "האיראנים תמיד הולכים צעד קדימה וצעד אחורה כי הם יודעים שגם הם וגם האמריקנים לא רוצים לקרוע את החבל, ולכן סביר שהמשא ומתן יימשך".
בשבוע הבא ייצא לוושינגטון ראש המוסד דוד ברנע. בישראל העריכו כי להקשחת העמדות האמריקניות יש פוטנציאל לפוצץ את ההסכם ועל כך בדיוק לוחצים בירושלים: התיקים הפתוחים, מעקפי סנקציות ומשמרות המהפכה.
המשא ומתן יימשך ואולי יידחה עד לאחר בחירות האמצע בארה"ב בחודש נובמבר. ראש המוסד ברנע משוכנע כי בסוף ייחתם הסכם מכיוון שהוא נושא בחובו אינטרס של האמריקנים והאיראנים. בישראל העריכו כי טהרן תנסה לסחוט ויתורים עד הרגע האחרון, אך חשבו שהמנהיג העליון של איראן לא באמת רוצה הסכם אך משחרר חבל לנושאים ונותנים.

הפרישה מההסכם והגדלת ההעשרה

הסכם הגרעין מ-2015 צמצם מאוד את העשרת האורניום האיראנית, בתמורה להסרת הסנקציות הכלכליות עליה. במסגרת ההסכם, איראן יכלה להחזיק רק 300 ק"ג של אורניום מועשר עד ל-3.67%, והייתה נתונה לפיקוח תמידי של סבא"א. מאז פרישתו של דונלד טראמפ מהסכם הגרעין טהרן מפירה אותו באופן פומבי, ובספירה הפומבית האחרונה של סבא"א היה לה כ-3,800 ק"ג של אורניום מועשר. לפי מומחים, היא מעשירה כעת אורניום עד ל-60% - רמה שמעולם לא הגיעה אליה לפני כן, ומהווה צעד קצר וטכני לעבר רמה של 90%, שמספיקה לייצור כמה ראשי קרב או פצצות גרעיניים. מומחים מזהירים כי לאיראן יש מספיק אורניום מועשר ב-60% כדי לייצר דלק עבור פצצה גרעינית אחת לפחות.
בשבועות האחרונים החליפו ביניהן ארה"ב ואיראן מסרים כתובים על ההצעות זו לזו, ולפי דיפלומטים המעורים בפרטים הן סילקו מהדרך מכשולים משמעותיים שמנעו עד כה חזרה להסכם. עם זאת, האופטימיות הזו צוננה מעט בימים האחרונים, וגם בישראל השתנתה ההערכה שלפיה חתימת ההסכם היא עובדה מוגמרת. מלבד חקירות סבא"א ישנם פערים נוספים בין הצדדים: ידוע למשל כי באחת מתגובותיה הקודמות, דרשה טהרן ערבויות משמעותיות מארה"ב - מחשש שגם אם הסכם הגרעין יחודש, חברות זרות יחשבו שמסוכן להשקיע באיראן, במיוחד אם ייבחר שוב נשיא רפובליקני בארה"ב.

ההתחייבות של ביידן

ההערכות הישראליות נשמעו אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד שוחח השבוע עם ביידן במשך כ-45 דקות על איראן. ביידן מצידו הקשיב לדברים, חזר על המחויבות שלו לביטחון ישראל והתחייב שארה"ב לא תתפשר על הנושאים שאינם קשורים להסכם. עם זאת, מדבריו של ביידן עולה כי האמריקנים ממשיכים לדבוק בחתירה להסכם. לפיד הדגיש כי אם יהיה הסכם או לא זה לא משנה – ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, ואין עליה מגבלות.
2 צפייה בגלריה
מטוסי התדלוק שנרכשו
מטוסי התדלוק שנרכשו
מטוס התדלוק המתקדם
(צילום: חיל האוויר האמריקני ובואינג)
האמריקנים חתמו אתמול עם חברת בואינג על עסקה לאספקת ארבעה מטוסי תדלוק מדגם KC-46A עבור חיל האוויר הישראלי. מטוסי התדלוק יאפשרו לבצע תדלוק אווירי לכל המטוסים הנמצאים בשימוש חיל האוויר, בין השאר למקרה של תקיפה באיראן. ישראל תהיה המדינה השלישית שתצטייד במטוסי התדלוק ותקבל את המטוסים בשנים 2026-2025.
לפי הודעת החברה, הדגם המדובר נחשב למטוס התדלוק המתקדם בעולם - וכבר נמצא בשימוש חיל האוויר האמריקני. עד כה, אומרים בבואינג, ביצעו המטוסים האמריקנים אלפי גיחות מבצעיות ותדלוקים אוויריים בשירות החיל. עוד לפני המכירה לישראל, נמכרו שני מטוסים דומים ליפן.
שווי העסקה עומד על 927 מיליון דולר, ועל הסכם המכירה חתמו ראשי משרד ההגנה האמריקני עם חברת בואינג, כיוון שוושינגטון מממנת את הרכישה באמצעות כספי הסיוע הביטחוני. המטוסים החדשים יחליפו את מטוסי הראם (בואינג 707) שנמצאים בשימוש חיל האוויר הישראלי כבר שנים רבות.