השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם (הליכוד) צרח אמש (חמישי) במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעקבות המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "את עושה אכיפה בררנית ומסכנת את חיי ראש הממשלה", הטיח השר אמסלם ביועצת המשפטית לממשלה. "את האסון של המדינה, את אויבת העם".
שרים שנכחו בדיון אמרו: "אמסלם השתולל וצרח עליה כמו חיה, כאילו אין מחר". אותם שרים ציינו שלרגע היה נראה שהאירוע יוצא משליטה. ראש הממשלה נתניהו השתיק את אמסלם וביקש ממנו לדבר בצורה נאותה. "אם יש לכם הערות, אתם צריכים לדבר בצורה עניינית ומכובדת". השר בני גנץ (המחנה הממלכתי) הגן על בהרב-מיארה, ביקש מאמסלם לדבר בדרך ארץ וציין בפניו שזה לא מקובל מבחינתו שהוא תוקף עובדי ציבור. היועצת המשפטית לממשלה התערבה: "אנחנו מדינה עם חופש ביטוי, תנו לו להגיד מה שהוא רוצה".
2 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
השר אמסלם והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי )
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) הצטרף לביקורת של אמסלם על אכיפה בררנית, וסיפר כי לא מזמן היה בסיור בכלא נווה תרצה לנשים וראה שם אסירה מבוגרת. כששאל מי זו, השיבו לו שמדובר באילנה ספורטה, ששלחה מכתבים עם קליע של רובה לאשתו ולבנו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. "הייתי בהלם שהיא עדיין בכלא, כשאחרים שמסכנים את חיי ראש הממשלה משוחררים באותו רגע", אמר השר בן גביר.
"הזהרתי בשבוע שעבר מההסתה נגד ראש הממשלה, ראש השב"כ זלזל ואמר 'בוט איראני'. והנה תראו מה קרה השבוע - נכנסו באלימות כמעט לתוך בית ראש הממשלה וכמעט שרפו שוטר", אמר בן גביר. "רבותיי, הכתובת על הקיר. החיים של ראש הממשלה בסכנה".
אמסלם הצביע על היועמ"שית ואמר: "היא אשמה. היא אויבת העם".
השר גדי איזנקוט: "בן גביר, אתה צעקת לי 'גדי תיזהר, רבין מחפש חבר'".
בן גביר: "שקר. אולי צעקתי כל מיני שטויות כשהייתי קטן, אבל מעולם לא דבר כזה ושום קריאה לפגיעה פיזית. תחזור בך. פשוט שקר".
איזנקוט: "לא אומר שאתה צעקת, אבל היית בהפגנות האלה".
בן גביר: "אתם אלו ששותקים עכשיו כשיש פה קריאות וגם מעשים לפגיעה בראש הממשלה. הכל כי זה משרת אתכם פוליטית".
השר בני גנץ: "בין פוליטיקאים אני רגיל שמשקרים אחד על השני, מכפישים, משמיצים אבל כאשר מדובר באנשים שכפופים אליך, עובדי ציבור מסורים, אסור לדבר ככה. היא לא אויבת העם".
אמסלם: "אבל אני חושב ככה. היא מתנהלת בצורה שערורייתית כאחרונת הפוליטיקאים, ומאפשרת את ההשתוללות והאיום על חיי ראש הממשלה. אצל בנט היא לא אפשרה את זה".

ראש הממשלה: "הכתובת לא על הקיר, אלא על הגדר. ראיתי איך מגיעים ממש לגדר הבית, יש הסתה. יש קריאות. בימים אלה צריך להוסיף אחדות בינינו".

המתקפה של רגב על חליוה

במהלך הישיבה תקפה שרת התחבורה מירי רגב את ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, בעקבות הדברים שאמר בשיחה סגורה לפיהם "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו, אנחנו לפני ימים מורכבים".
חליוה מסר סקירה לשרים שהייתה שונה מהדברים שאמר בשיחה הסגורה, ואחריה פנתה אליו רגב ושאלה: "למה עוררת בהלה אתמול עם תרחיש הבלהות שהשמעת אתמול. ואם אתה חושב שהולך להיות משהו רע, איך זה שלא קיבלנו על כך עידכון ולמדנו על זה מהתקשורת?".
חליוה: "זה היה תדרוך סגור לקציני מודיעין כדי להכניס אותם לכוננות למצב וזה יצא החוצה".
רגב: "מזל שאנחנו לא היינו בשיחה הזאת שלכם, אז היו מאשימים אותנו בהדלפות. הנה הוכחה שמאמ"ן הכל דולף".
חליוה: דובר צה"ל הבהיר את הדברים. יש היערכות אבל אין שינוי בהנחיות לציבור".
רגב: "צריך לדעת לברור את המילים. אתה הכנסת את כל המדינה לפאניקה, הבנקים כמעט קרסו".
בישיבה קיבלו השרים סקירות על המגעים לעסקת חטופים ועל האיומים של איראן בנקמה על החיסולים השבוע בדמשק שמיוחסים לישראל. מערכת הביטחון עדכנה במוכנות לתרחישי הנקמה השונים. בתום הישיבה נמסר כי צה"ל נערך לכל התפתחות מול איראן, הן בהגנת העורף והן בהתקפה.
ראש הממשלה נתניהו הקריא בישיבה באנגלית את הודעת הבית הלבן על השיחה הקשה שקיים עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. נתניהו ציין מהודעת ביידן את אמירתו על הפסקת אש מיידית ללא ההתניה של שחרור החטופים - צעד שהעמיד את הנשיא באור חמור ביותר ביחס לישראל, והכניס ללחץ את נתניהו ואת שאר משתתפי הישיבה.
כמה שרים לא הסתירו את הביקורת שלהם מהדברים הקשים שאמר ביידן ומהשינוי בעמדה שלו ביחס לישראל. חלקם ציינו שהדברים נובעים משיקולי בחירות בארה"ב. רק לאחר ישיבת הקבינט התברר כי ארה"ב הבהירה שהיא דבקה במדיניות של התניה בין הפסקת אש ושחרור החטופים, ובעקבות כך הסערה בנושא זה שככה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שאל את נתניהו אם הוא יכול לתרגם את הדברים מההודעה של ביידן. נתניהו תרגם לעברית את עיקרי הדברים, וכמה שרים גיחכו על האנגלית של סמוטריץ' ואמרו בהומור "גרנדמייזר" - תזכורת לנאומו המביך של שר האוצר באנגלית ב-2023 במהלך כנס בוושינגטון.
בתחילת הישיבה הסמיכו השרים את ראש הממשלה נתניהו, השר גנץ ושר הביטחון יואב גלנט להחליט על הגדלה מיידית של הסיוע ההומניטרי לעזה, וקבעו שישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך נמל אשדוד ומחסום ארז והגברת הסיוע הירדני דרך מעבר כרם שלום. הסיוע המוגבר ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה. לשרים נמסר כי קצב הכנסת משאיות הסיוע לעזה כיום לא מספק וכי "העסק לא מתנהל", ואין ברירה אלא להגדיל הכנסת הסיוע ולאפשר הכנסת סיוע גם מישראל.
שר החוץ ישראל כ"ץ (הליכוד) דחף בישיבת הקבינט להגדלת הסיוע ההומניטרי בשל הצורך המדיני הדחוף, אך התנגד לשימוש בנמל אשדוד להכנסת סחורות, מאחר שהדבר סותר לדבריו את גישתו שלפיה חייבים לנתק את הקשר בין ישראל לעזה, ומאחר שפתיחת נמל אשדוד מטילה מחדש את האחריות על אספקת הסיוע לעזה על מדינת ישראל.
נציגי מערכת הביטחון הזהירו שאם ישראל לא תאפשר הגדלה דרמטית של הסיוע ההומניטרי, היא עלולה למצוא את עצמה תחת סנקציות ואמברגו נשק. נתניהו הבהיר שהגדלת הסיוע תאפשר את המשך הלחימה. נתניהו, גלנט וגנץ הוסמכו למעשה להחליט מאיפה הסיוע ייכנס, כמה ייכנס ומתי. המטרה לתת מענה נקודתי לביקורת החריפה.

פארסת היעדרות בן גביר מההצבעה

השר בן גביר פרסם אחרי ישיבת הקבינט הודעה שבה טען כי "לא התקיימה הצבעה בקבינט על הסמכת השרים גלנט וגנץ על הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וההודעה שפורסמה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה - אינה נכונה". בהודעת השר אף נטען: "בן גביר ונוספים התנגדו להצעה ויש להצטער על כך שראש הממשלה נמנע מלהביא זאת להצבעה".
אלא שבהמשך התברר, בניגוד לטענותיו של בן גביר, כי כן הייתה הצבעה בקבינט על הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, והיא עברה פה אחד. בן גביר, שנכנס לדיון אחרי ההצבעה, טען למחטף. לדבריו, "הצביעו בקבינט לפני שהגעתי למרות שידעו שאני בפגישה ביטחונית. ממתי עושים הצבעה בתחילת ישיבה? מעולם לא. תמיד עושים בסוף. ידעתם שאני מתעכב בישיבה ביטחונית. ידעתם שאני אתנגד, אז רצתם לעשות מחטף בתחילת הישיבה. איזו מן התנהגות זו? ככה גונבים החלטות קריטיות בקבינט?". בעקבות השיחה עם לשכת ראש הממשלה, הודיעו אנשיו שירשמו את התנגדות בן גביר לפרוטוקול.

התגובות לאמירות אמסלם

בעקבות ההשתלחות של אמסלם ביועמ"שית, אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אי אפשר לקבל יותר את התנהגות השר אמסלם. הוא צריך להיות מפוטר עוד הערב. דבריו והתנהגותו הם הסתה חמורה ופרועה, חציית קו אדום של ממשלה מטורללת גם כך. הטירוף צריך להיפסק".
יוצאי מערך המ״מ (המבצעים המיוחדים) למען דמוקרטיה הגיבו אף הם: "שר האטום והמשפטים מסית לרצח היועצת המשפטית וקורא לה 'אויבת העם'. הכל בעידודו של ראש ממשלת ישראל. גנץ ואיזנקוט - הפכתם כלי-שרת של ממשלה מופקרת ופושעת. עליכם לצאת משם מיד".