3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: רפי קוץ, AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו טס היום (ג') לירדן, שם נפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני. זו הפגישה הראשונה בין השניים מאז הקמת הממשלה בחודש שעבר והביקור הראשון של נתניהו בחו"ל מאז שחזר ללשכת ראש הממשלה. נתניהו נועד בפעם האחרונה עם המלך עבדאללה ביוני 2018. בפגישה נכחו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש השב"כ רונן בר, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, והמזכיר הצבאי אבי גיל.
הביקור התקיים על רקע החששות בממלכה ההאשמית מחזרתו של נתניהו לתפקיד ראש הממשלה. ירדן גינתה את עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, ולאחרונה זימנה את שגריר ישראל בירדן פעמיים לשיחות מחאה.
שני המנהיגים דנו בסוגיות אזוריות, בדגש על שיתוף הפעולה האסטרטגי, הביטחוני והכלכלי בין ישראל לירדן, התורם ליציבות האזור. כמו כן, בירכו השניים על הידידות והשותפות ארוכת השנים בין מדינת ישראל לממלכה הירדנית. נתניהו הבטיח למלך שישראל תשמור על הסטטוס קוו בהר הבית.
המלך הדגיש בפגישה את החשיבות של כיבוד הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל אקצה. הוא הזכיר את הצורך לשמור על רגיעה ולעצור את כל מעשי האלימות על מנת לסלול דרך לאופק פוליטי לתהליך שלום, ולשים קץ לצעדים שעלולים לערער את סיכויי השלום.
המלך שב וחזר על עמדתה האיתנה של ירדן בתמיכה בפתרון שתי המדינות, המבטיח הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי ה-4 ביוני 1967, שבירתה מזרח ירושלים, חיה זה לצד זה עם ישראל בשלום ובביטחון. הדיונים עסקו גם בקשרים דו-צדדיים ובצורך של העם הפלסטיני ליהנות מפרויקטים כלכליים ואזוריים.
גורם מדיני אמר שהפגישה בין שני המנהיגים הייתה טובה ומבוססת על היכרות רבת שנים בין השניים, וכי היא מבטאת את היחסים הטובים בין ארגוני הביטחון הישראלים והירדנים.
3 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית, החודש
בהודעה מטעם סוכנות הידיעות הממלכתית של ירדן נכתב שהשניים דנו בחשיבות כיבוד הסטטוס קוו, בין היתר במסגד אל-אקצה. "המלך עבדאללה הדגיש בפני ראש ממשלת ישראל את חשיבות השמירה על המצב במסגד אל-אקצה", נכתב בהודעה.
הפגישה התארכה מעבר למתוכנן ונמשכה כמעט שעתיים וחצי. השר דרמר אמר בתום הפגישה כי כבר נכח בעבר בכמה פגישות כאלה וזאת היתה אחת הפגישות הטובות ביותר שהיו בין שני המנהיגים. הפגישה עצמה התנהלה ברוח טובה וסוכם על פתיחת דף חדש ביחסים עם ממשלה חדשה ואווירה טובה בין המנהיגים.
גורם מדיני הוסיף שהמטרה המרכזית היתה להוריד כל מיני חסמים בפרוייקטים בילטרליים בין המדינות ולזרז בעיקר בתחומים הכלכליים. נתניהו הבטיח למלך שהסטטוס קוו בהר הבית יישמר. אגב, לפני כשבועיים ביקר בחשאי בעמאן שר הביטחון יואב גלנט ונועד עם המלך במסגרת היחסים הטובים שיש בין מערכות הביטחון.

המלך הזהיר משינוי הסטטוס קוו בהר הבית

לפני השבעת הממשלה השישית של נתניהו הזהיר המלך עבדאללה את ישראל מניסיון לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית - מצב שעלול לדבריו להוביל להסלמה ואולי אף לאינתיפאדה שלישית. "יש לנו קווים אדומים", הצהיר בריאיון שפורסם ברשת CNN. "אם מישהו רוצה להיכנס לעימות איתנו, אנחנו די מוכנים".
המלך הירדני הוסיף כי הוא "דואג" מהאפשרות של ניסיון לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית על רקע מינויו של בן גביר לשר לביטחון לאומי. בן גביר, נזכיר, קרא לא אחת לאפשר ליהודים להתפלל בחופשיות בהר הבית. בקווי היסוד של הממשלה, שעליהם חתם בן גביר, נכתב כי יישמר הסטטוס קוו ב"מקומות הקדושים" - אבל הר הבית לא הוזכר במסמך במפורש.
3 צפייה בגלריה
יחסים עכורים. נתניהו ועבדאללה בפגישה שקיימו ב-2014
יחסים עכורים. נתניהו ועבדאללה בפגישה שקיימו ב-2014
יחסים עכורים. נתניהו ועבדאללה בפגישה שקיימו ב-2014
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
היחסים בין ישראל לירדן בשנות שלטונו של נתניהו ידעו עליות ומורדות, ואחד משיאי המשבר ביחסים היה כאשר הוא נאלץ לבטל במרץ 2021 את ביקורו באיחוד האמירויות לאחר שבעמאן מנעו את טיסתו לשם, וזאת בתגובה לביטול ביקורו בהר הבית של יורש העצר הירדני עקב מחלוקת על סידורי האבטחה במקום. נתניהו הגיב אז בזעם והנחה להודיע לירדן שהמרחב האווירי של ישראל סגור לכל טיסה מירדן ואליה.
תקרית נוספת התרחשה ביולי 2017, בשגרירות ישראל בעמאן. אז מאבטח ישראלי הרג שני אזרחים ירדנים בדירה במתחם שגרירות ישראל - לאחר שאחד הירדנים, נער בן 17, דקר את המאבטח. התקרית גרמה למשבר דיפלומטי חסר תקדים. הרשויות הירדניות דרשו את המאבטח הישראלי זיו מויאל לחקירה, על אף אמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים שאוסרת על קיום חקירה נגד עובד נציגות דיפלומטית, ולא הסכימה לתת לו לחזור לשטח ישראל.