נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יבקר היום (שישי) בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה בהר הזיתים במזרח ירושלים, המזוהה עם הכנסייה הלותרנית, ולאחר מכן ייפגש בבית לחם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בביקור ישתתף מספר מצומצם של רופאים ומנהלים מבית החולים, יחד עם אנשי דת וציבור ממזרח ירושלים.
אתמול בכניסה לבית לחם, מול כנסיית המולד, נתלו שלטים באנגלית עם הכיתוב "זה הזמן לעצמאות מדינת פלסטין, ירושלים היא בירתה", לצד תמונותיה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שם הנשיא יבקר. את השלטים תלו ארגון העיתונאים הפלסטינים ועיריית בית לחם, שתלו בנוסף שלטים עם הכיתוב "רוצחיה של שירין חייבים לעמוד לדין". גם ברמאללה לא בירכו על ביקורו של ביידן, וקבוצת פעילים פלסטינים קיימה הפגנה בכיכר אל-מנארה, כדי להביע את "דחיית העם הפלסטיני מהעמדות האמריקניות בסוגיה הפלסטינית".
5 צפייה בגלריה
פוסטרים של שירין אבו עאקלה בבית לחם
פוסטרים של שירין אבו עאקלה בבית לחם
"רוצחיה של שירין חייבים לעמוד לדין". שלטים עם תמונותיה של אבו עאקלה, שנתלו אתמול בכניסה לבית לחם
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מחאה נגד ביקור ביידן ברמאללה
מחאה נגד ביקור ביידן ברמאללה
שלטים שהונפו ברמאללה במחאה על ביקורו של ביידן, אתמול
(צילום: AFP)
ביקורו של ביידן מתקיים כחודשיים לאחר שנהרגה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, שלה הייתה גם אזרחות אמריקנית. משפחתה ביקשה לפגוש את הנשיא, וביום שישי האחרון שלחה לו מכתב שבו טענה כי הממשל האמריקני אימץ את מסקנת ממשלת ישראל לגבי נסיבות מותה. האמריקנים לא נענו לדרישה, והסתפקו בהזמנת המשפחה לפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בוושינגטון.
המכתב של משפחתה של אבו עאקלה הגיע אחרי בדיקה של הקליע שממנו נהרגה העיתונאית. במסקנות הבדיקה קבעה ארה"ב כי אין מסקנות חד-משמעיות מי ירה את הכדור שהרג את אבו עאקלה, אולם סביר שנורה מכיוון כוחות צה"ל בג'נין. מבדיקת המומחים הבליסטיים עלה עוד כי לאחר ניתוח פורנזי מעמיק ניתן לומר שהירי לכיוונה של העיתונאית הפלסטינית לא היה מכוון.
לאחר ביקורו בבית החולים יגיע הנשיא האמריקני לבית לחם, שם ייפגש תחת אבטחה קפדנית עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הפגישה בין השניים תימשך שעה לכל היותר ובסופה יישאו השניים הצהרות נפרדות בעקבות אי-הסכמות על נוסח הצהרה משותפת. מאז הקמת הרשות הפלסטינית, ביקרו חמישה נשיאים אמריקנים בשטחה: ביל קלינטון, ג'ורג' בוש הבן, ברק אובמה, דונלד טראמפ וכעת ג'ו ביידן.
הפלסטינים מאמינים שביקורו של נשיא ארה"ב מחר לא יביא לפריצת דרך במציאות הפוליטית והכלכלה הקשה בשטחים. הדובר הרשמי של המשטרה הפלסטינית, לואי ארזייגת, הודיע אתמול כי כוחות המשטרה השלימו את כל ההסדרים הקשורים לביקורו של הנשיא ביידן בבית לחם. לדבריו, כ-600 שוטרים ישתתפו באבטחת ביקורו של הנשיא ביידן.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
ייפגשו בבית לחם, ויישאו הצהרות נפרדות. אבו מאזן וביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
5 צפייה בגלריה
המשטרה הפלסטינית בבית לחם
המשטרה הפלסטינית בבית לחם
כ-600 שוטרים ישתתפו באבטחת ביקורו של נשיא ארה"ב. המשטרה הפלסטינית בבית לחם, אתמול
ביידן אמור להכריז על מתן סיוע כספי לבית החולים, שיועבר באופן ישיר ולא דרך הרשות הפלסטינית. בית החולים, כזכור, היה מקבל מדי שנה כ-25 מיליון דולרים ומשנת 2017 הסכומים הפסיקו להגיע לבית החולים, לאחר שהממשל האמריקני בעידן טראמפ הכריז על אש"ף ארגון טרור.
חלק מהצוותים הסיעודיים של בית החולים סיפרו כי מספר לא מבוטל של אחים ואחיות קיבלו חופשה מהעבודה ביום שישי, לצד חולים רבים ששוחררו לפני הזמן המיועד. אח שעובד בבית החולים אמר כי הסיבה לכך היא שאנשי הביטחון האמריקנים ביקשו מאנשים שיש להם קרובים או מכרים שהיו בכלא, או בעלי עבר ביטחוני, להימנע מלשהות בבית החולים בזמן ביקורו של ביידן.
לדבריו, "בבית החולים לא אמרו לנו ממש מה הסיבה, רק שהם רוצים שלא יהיו יותר מדי אנשים בזמן הביקור" בבית החולים סיפרו גם כי נציגי הרשות הפלסטינית קיימו פגישה לפני כשבוע עם הנהלת בית החולים, בכל הנוגע להסדרי הביקור של הנשיא האמריקני.
פורסם לראשונה: 21:49, 14.07.22