כמעט שליש מחברי סיעת הליכוד פנו היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרשו להרחיב את אזור חבל תקומה, שלטובת השיקום והפיתוח שלו יוקצו 19 מיליארד דולר, ליישובים נוספים שנפגעו בעקבות המצב הביטחוני. חברי הכנסת שפנו לנתניהו, ציינו כי החלטת הממשלה המגדירה את חבל תקומה על בסיס מרחק של שבעה קילומטרים מרצועת עזה - לא לוקחת בחשבון את המציאות שנוצרה בשטח בעקבות מצב המלחמה המתמשך.

2 צפייה בגלריה
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
הכסף יוקצה ליישובים במרחק עד 7 ק"מ מהרצועה. הרס בקיבוץ חולית
(צילום: שיר אזולאי)
למעשה, לפי החלטת הממשלה, ערים כמו נתיבות ואופקים והמועצה האזורית מרחבים, שסובלים רבות מהמצב שנוצר בדרום הארץ - נותרו מחוץ לאזור המטופל על-ידי מנהלת תקומה. נתיבות, שמרוחקת כשמונה קילומטרים בלבד מהרצועה, אף עתרה על כך לבג"ץ, ודרשה לכלול את העיר בין יישובי החבל.
"זה מצב מופרך כשלוקחים בחשבון שאופקים הייתה יעד מרכזי בטבח 7 באוקטובר, ואת הקרבה הרבה בין אזור חבל תקומה לאזורים אלו", כתבו בפנייה לרה"מ חברי הכנסת דן אילוז, משה סעדה, דני דנון, שלום דנינו, צגה מלקו, חנוך מילביצקי, טלי גוטליב ואתי עטיה.
הם דרשו דיון מחודש בהגדרות ואת הרחבת חבל תקומה, שתאפשר גמישות נוספת למנהלת ותוביל לבניית אסטרטגיה כוללת לכל האזורים שנפגעו כתוצאה מהמלחמה, והוסיפו: "הגבלת אזור הפעילות של מנהלת תקומה תקשה על התכנון האסטרטגי של האזור כולו, ואף תוביל לפערים מוחשיים בין תושבי האזור שהוגדר בחבל לבין הערים הסמוכות בהשקעות בחינוך, בתעסוקה, בתשתיות ובמסחר".
2 צפייה בגלריה
ח"כ דן אילוז
ח"כ דן אילוז
"במקום להרים את האזור כולו, עלולה להיווצר אפליה שרירותית". ח"כ דן אילוז
(צילום: ערוץ כנסת)
לדבריהם, "במקום להרים את האזור כולו כתמונת ניצחון, תקומה וחוסן לאומי - מנהלת תקומה עלולה לייצר אפליה שרירותית שתפגע ביכולת של האזור להשתקם ולהתפתח כמקשה אחת". בסוף מכתבם ציינו: "אנו, חברי הכנסת מהליכוד החתומים מטה, פונים אליך ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת שתתערב בנושא זה ותתקן את ההחלטה".
יש לציין כי החלטה שכזאת, אם תתקבל, כרוכה בתקציבים רבים ומטבע הדברים גם במאבק עם משרד האוצר. ראשי הרשויות מצידם מפעילים לחצים רבים בנושא, וראש העיר נתיבות יחיאל זוהר, שמזוהה מאוד עם הליכוד ועם נתניהו לאורך השנים, אף שיגר מכתבים זועמים לראש הממשלה ולשרים הרלוונטיים בנושא - אולם זה לא הועיל.
התוכנית שגובשה בממשלה, לפיה יוקצו כאמור 19 מיליארד דולר לשיקום ופיתוח האזור, נקראת "תוכנית חומש". לפי התוכנית, שבראש יוזמיה עמדה מנהלת תקומה, בראשות תא"ל במיל' משה אדרי, הכספים יוקצו מתקציב המדינה בתוך חמש שנים, עד 2028, כשכבר השנה יועברו חמישה מיליארד שקלים.
התוכנית כוללת שיקום של כל היישובים שניזוקו, חלקם באופן קשה מאוד, במתקפת 7 באוקטובר, ובנוסף אמורה לדאוג להחזרת רוב התושבים לבתיהם, למעט אלה שלא ירצו לחזור להתגורר בסמוך לרצועת עזה. התוכנית כוללת הקמת מבנים חדשים של חינוך, בריאות ורווחה, הרחבת התחבורה הציבורית באזור, הקמת אזורי תעשייה חדשים, עידוד תעסוקה, קידום החקלאות ועוד. בנוסף לפיתוח הכלכלי, התוכנית תפעל גם לחיזוק הביטחון האישי והלאומי. כתקוות יוזמי התוכנית, זו צפויה להביא לצמיחה דמוגרפית משמעותית באזור.