גשר המוגרבים הרעוע והמסוכן ימשיך לשמש את העולים להר הבית, לפחות בקרוב, למרות שהוא אמור לשמש אך ורק לכוחות הביטחון: ראש הממשלה נפתלי בנט הורה בצהריים (יום א') להמשיך לאפשר עלייה להר הבית דרך הגשר המסוכן, שעלול לקרוס בכל רגע על רחבת עזרת הנשים בכותל המערבי.
מההיתר הזמני שניתן לבניית הגשר ב-2004 והגיע לידי ynet עולה כי הוא אמור לשמש את כוחות הביטחון בלבד, וכלל לא אמור לשמש לעליית תיירים ומתפללים יהודים אל הר הבית. היום, לרגל תשעה באב, עברו על הגשר שעשוי מקורות עץ יותר מ-1,600 בני אדם.
7 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
ההיתר הזמני לבניית גשר המוגרבים
ההיתר הזמני לבניית גשר המוגרבים
ההיתר שניתן לבניית הגשר. לשימוש כוחות הביטחון בלבד
בהיתר נכתב כי מדובר ב"הקמת גשר זמני לעלייה לשער המוגרבים למשטרת ישראל". עוד נכתב כי "האישור הוא זמני עד שתתוקן ותחוזק סוללת העפר שעליה נמצאת הגישה הקבועה להר הבית". ההיתר הוצא בעקבות קריסת סוללת העפר ששימשה לעליית כוחות הביטחון להר הבית בפברואר 2004 בעקבות פגעי מזג האוויר ובעקבות רעידת אדמה קלה. עד היום, אף שאושרה תוכנית בסמכות ועדה מחוזית ולמרות שהוצאו היתרים לבניית גשר הקבע, הגשר "הזמני" עדיין קיים וכבר למעלה מ-16 שנים משמש יהודים לעליית להר הבית בניגוד לדין – ללא היתר ובסתירה לתוכניות במקום.
כבר בשנת 2011 התריע המשנה ליועמ"ש עיריית ירושלים מפני סוגיית הבטיחות בגשר המוגרבים. במכתב ששלח למל"ל כתב כי בהתאם לדרישת מהנדס העיר "יש לפעול לאלתר להחלפת הגשר הקיים בגשר קבוע, שניתן לו היתר בנייה מטעם העירייה". במכתב נוסף ששלח לפני כשבועיים הוא כתב כי מנכ"ל העירייה פנה למל"ל בנושא בחודש מאי לטובת קבלת הנחיות באשר לאופן הפעולה, בשל הרגישות הביטחונית והמדינית במקום.
7 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים היום. ציליות מתחת לגשר המסוכן
(צילום: גיל יוחנן )
7 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
(צילום: גיל יוחנן )
7 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
(צילום: גיל יוחנן )
מכיוון שהר הבית הינו מקום רגיש מבחינה מדינית-ביטחונית, בעיריית ירושלים, במשטרת ישראל ובקרן למורשת הכותל טוענים כי מדובר בסוגיה מדינית וכי האחריות העיקרית בנושא היא על הממשלה והמטה לביטחון לאומי. במשטרת ישראל מסרו כי "סוגיית השימוש בגשר המוגרבים נידונה בימים אלה במסגרת עתירה שהוגשה בבג"ץ. נציין כי הביקורים בהר הבית מתנהלים על פי כללי הביקור במקום".
בעקבות החשש מקריסת הגשר, עתרו לבג"ץ רבניות מירושלים שפוקדות באופן תדיר את עזרת הנשים ברחבת הכותל, בדרישה להחלפת הגשר. מינה פנטון, חברת מועצת העיר ירושלים לשעבר ואחת העותרות, אמרה כי "נראה שהמל"ל נוטה להחליט לעכב את בניית הגשר הקבוע מסיבות מדיניות. ראוי שיוציא המלצה לסגור במיידי את רחבת עזרת הנשים כדי למנוע אובדן חיי אדם בעת קריסת הגשר".
7 צפייה בגלריה
סכנת חיים בעזרת נשים
סכנת חיים בעזרת נשים
הפרסום ב"ידיעות אחרונות", 27 ביוני
7 צפייה בגלריה
 יהודים עולים להר הבית
 יהודים עולים להר הבית
הכניסה להר הבית, היום. יותר מ-1,300 איש עלו דרך הגשר
(צילום: TPS)
היא הוסיפה: "בשעות האלה רחבת עזרת הנשים מלאה וכך גם אמש בערב הצום ולהפתעתנו עדיין לא סגרו אותה כדי למנוע אובדן חיי אדם בעת קריסת הגשר, מה גם שמספר העולים להר גדול וגם הם מצויים בסכנה בעצם עלייתם על הגשר. אני מקווה שכל הגורמים יתעשתו ויפנימו שלאחר אסון מירון אין פריבילגיות למשוך את הזמן ולפעול ברשלנות. יש עוד כניסות להר ויש עוד מקום להעמיד בו את הנשים חוץ מהרחבה הנוכחית".
גורמים במל"ל אמרו כי "כרגע אין מניעה להשתמש בגשר וקיים אישור להשתמש בו בחודשים הקרובים. כידוע, מדובר בסוגיה הנבחנת בימים אלה על-ידי הגופים הרלוונטיים באופן מעמיק".