היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הבהירה היום (חמישי) לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן כי לאחר שנבחן הפיילוט שהיא מקדמת בנושא רחצה בהפרדה מגדרית בשמורות הטבע בתקופת הקיץ, "נדרשת לכך הסמכה בחקיקה".
בהרב-מיארה הסבירה כי "במצב החוקי כיום, רשות הטבע והגנים הלאומיים אינה מוסמכת להגביל כניסה לאתריה על בסיס מגדרי ונדרשת חקיקה מסמיכה ומפורשת". עם זאת היא ציינה כי המתווה שהציגה השרה סילמן "מצומצם בהיקפו", ולכן ניתן לשקול אישורו כשלב ראשון - לקראת הסדרה חוקית, אולם "הוא אינו יכול להוות תחליף לחקיקה".
2 צפייה בגלריה
"נדרשת הסמכה בחקיקה". ההבהרה של בהרב-מיארה לסילמן
"נדרשת הסמכה בחקיקה". ההבהרה של בהרב-מיארה לסילמן
"נדרשת הסמכה בחקיקה". ההבהרה של בהרב-מיארה לסילמן
(צילום: יואב דודקביץ', ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי ככל שסילמן והמשרד להגנת הסביבה מעוניינת לקדם חקיקה בנושא, "משרד המשפטים עומד לרשותם". היא סיכמה כי "בסופו של דבר, סוכם כי השרה תעדכן כיצד היא מבקשת להתקדם".
יש לציין כי כבר בינואר האחרון הגישו חברי כנסת מיהדות התורה, בהם משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס, הצעת חוק שמטרתה להסדיר רחצה בהפרדה. עם זאת, היא לא קודמה מכיוון שהיה פיילוט, כעת גפני דורש לקדם את הצעת החוק. פינדרוס, יו"ר סיעת יהדות התורה, תקף את בהרב-מיארה: "רק יועמ"שית מנותקת מהעם ומתנשאת עליו, מסוגלת להתעלם מצרכיהם וצרכיהן של מיליוני אזרחים, גברים ונשים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים במעט אתרי נופש לרחצה נפרדת בימי החופשה".
"אחר כך יספרו לנו ש'שומרי הסף' שומרים על הזכויות שלנו. מתברר שהם שומרים רק על הזכויות של מי שמתאים להם. זו עוד סיבה למה צריך בדחיפות להזיז מהתפקיד את מי שלא נבחרה על ידי העם ואינה מכירה את צרכיו".
2 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוס
קרא לפטר את היועמ"שית. פינדרוס
(צילום: קובי קואנקס)
בשבוע שעבר הודיעה סילמן כי הפיילוט לרחצה בהפרדה ייצא לדרך עם הקצאת חלונות מעבר לשעות הפעילות הרגילות באתר עין חניה שבהרי ירושלים ובשמורת עינות צוקים הסמוכה לים המלח "ללא פגיעה בכלל הנופשים". עם זאת, ברשות הטבע והגנים אמרו כבר אז כי לא יוכלו להתחיל בכך ללא אישור של משרד המשפטים: "אנחנו ממתינים לראות אם יהיה אישור", אמרו גורמים ברשות.
נזכיר כי מדובר בפיילוט שעליו התחייבה השרה כבר לפני מספר חודשים, אז דובר כי בקיץ תתאפשר רחצה בהפרדה בשמורת עינות צוקים ובגן השלושה (הסחנה) לאחר שעות סגירת האתרים ועד 22:00 בערב, אלא שההחלטה לאפשר כניסה לשמורת טבע בשעות הערב, בניגוד למדיניות ההגנה על הסביבה והטבע, גררה ביקורת חריפה.
לאחר מכן הוחלט כי הפיילוט בעינות צוקים יתקיים בימים רביעי וחמישי בשעות 8:00-6:30 בבוקר. בעין חניה, הנמצא בגן הלאומי נחל רפאים - הרי יהודה, הפיילוט נקבע לימים ראשון ורביעי בשעות 20:00-17:00. הסחנה לא יהיה בשלב זה חלק מהפיילוט. עם זאת כאמור בהרב-מיארה מנסה לבלום את המהלך, וטענה כאמור כי נדרשת חקיקה כדי ליישמו.
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית ששלחה מכתב התראה לפני עתירה נגד הפיילוט של סילמן, הגיב על הודעת היועמ"שית ואמר כי "טוב עשתה שעמדה על המובן מאליו - הפרדה מגדרית בשמורות הטבע היא לא חוקית, לא מוסרית, ואין לה מקום בישראל בשנת 2023. כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, משפחות ישראליות לא יתחילו לבדוק כל בוקר אם מותר להן לטייל יחד או שהיום אסור. נמשיך לעמוד על המשמר ולא לתת להפרדה המגדרית להמשיך להתרחב לעוד מקומות ציבוריים".
שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" שהעלה בעבר מספר פעמים את הבקשה לרחצה בהפרדה במעיינות, מסר מנגד כי "החלטת היועמ"שית מוכיחה שוב ושוב - במשרד המשפטים זכויות אדם שייכות רק לציבור החילוני ומפגיני קפלן וכן מחבלים ובני משפחותיהם. הציבור הדתי והחרדי ונפגעי הטרור לא יקבל כל סעד משפטי שם. הדבר מצער ומקומם ומוכיח שוב כמה חייבים רפורמה משפטית שתדאג באמת לזכויות אדם של כלל אזרחי ישראל".