3 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
עינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
זה שנים שאני מקפיד לציין בכל כתבה שבה אני מציע טיול למעיין בשמורת טבע כלשהי, בטח אם מדובר במעיין במדבר, שאין לשהות במקום בשעות הערב – משום שאז הוא שייך לחיות הבר, ונוכחות בני אדם מרחיקה אותם ממקורות המים שלהם ופוגעת בהם. ואז באה השרה להגנת הסביבה, זו שאמורה להגן על חיות הבר, והחליטה שהרחצה בהפרדה במעיינות חשובה יותר.
על פי התוכנית של השרה עידית סילמן שפורסמה אתמול (שני), יושק בקיץ פיילוט לרחצה בהפרדה בשמורת עינות צוקים הסמוכה לים המלח, ובגן השלושה (הסחנה) שליד בית שאן – רחצה שתתאפשר לאחר שעות סגירת האתרים ועד 22:00 בערב.
אפשר רק לדמיין איזה קנס כבד היה חוטף מטייל שהיה נכנס בשעה 21:00 להתרחץ במעיינות בשמורת עינות צוקים – ללא הפיילוט – מהנימוק של פגיעה בטבע ובחיות הבר.
"שמורת עינות צוקים היא אחת השמורות הייחודיות והמעיינות ביותר בארץ", נכתב באתר רשות הטבע והגנים. "בשל שפע המים בעינות צוקים צומחת בשמורה צמחייה שופעת וחיים בה בעלי חיים רבים. בשמורה נערכים מחקרים וסקרים אקולוגיים רבים, והם מעידים על מגוון מינים גבוה ומרשים". באתר מצוין עוד כי "שפע המים מושך מגוון מיני יונקים – גם אוכלי עשב כגון דורבן ושפן הסלעים, וגם טורפים כגון צבוע מפוספס, זאב ותן זהוב".
3 צפייה בגלריה
שפן סלע
שפן סלע
שפן סלע - מי ידאג לו?
(צילום: מתן בוגומולסקי, רשות הטבע והגנים)
לכו תסבירו להם שהחל מהקיץ, הם יצטרכו להתאפק אחרי יום שלם של הסתתרות מהשמש היוקדת של בקעת ים המלח – לפני שיגיעו אל המעיינות כדי להרוות את צימאונם – כי גברים ונשים מתרחצים שם. בנפרד, כמובן, בנפרד.
את הפיילוט מגבשת סילמן בהמשך להצעתו מלפני חודשיים של יו"ר דגל התורה משה גפני להקצות לפחות 15 אחוזים משעות הרחצה בכלל המעיינות והנחלים – לרחצה בהפרדה. בספטמבר 2020 כבר חשפנו ב-ynet תוכנית לרחצה בהפרדה במעיינות בשמורות הטבע.
אז הגיעה היוזמה מכיוון רשות הטבע והגנים בראשה עמד שאול גולדשטיין. על רקע התגובות הזועמות וגם חוות דעת של משרד המשפטים, הוחלט להשהות את הפיילוט שתוכנן גם אז בשמורת עינות צוקים – אך במסגרת שעות הפתיחה הרגילות של האתר.
3 צפייה בגלריה
 ועדת הבריאות
 ועדת הבריאות
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
לכך קדם פיילוט שנעשה בגן השלושה (הסחנה) וגם בגן הלאומי חמת טבריה – אז, לערב אחד באוגוסט, נפתחו האתרים לטובת רחצה נפרדת לגברים ולנשים בשעות שבהן הם אמורים להיות סגורים. אולם יש לציין כי מדובר בגנים לאומיים שאינם מוגדרים כשמורות הטבע. גורמים ברשות הטבע והגנים, אגב, אומרים כי הביקוש במסגרת אותו פיילוט בסחנה ובחמת טבריה היה נמוך מאוד.
לכאורה, התוכנית של סילמן מבקשת להתחשב בציבור גדול שמקפיד על רחצה בהפרדה ולכן מנוע מלבקר בשמורות טבע כמו עינות צוקים – ובמקביל גם לא לפגוע בציבור הרחב ולא לצמצם את שעות הביקור הרגילות. וזה כמובן אם אנחנו מיתממים לחשוב שלא מדובר ב"שיטת סלאמי" קלאסית שתתרחב בהמשך אחרי שהציבור יתרגל לרעיון שהמדינה מנהלת מעתה רחצה בהפרדה גם במעיינות.
אבל, מה נגיד עכשיו למטיילים שירצו להעביר ערב בקמפינג על שפת מעיין במדבר? למה בעינות צוקים מותר להתרחץ עד 22:00, אבל מי שייתפס בשמורת עין גדי או בעין עקב אחרי השקיעה יחטוף קנס שמן?
ומה נגיד לאמא זאבה שתרצה להביא את הגורים לשתות ממי עינות צוקים בסיומו של יום יבש ולוהט במורדות ים המלח? נגיד לה שהערב סגור רק לגברים, ושיחזרו מחר.