3 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
עינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הודיעה הבוקר (שלישי) כי הפיילוט לרחצה בהפרדה במעיינות ייצא לדרך כבר השבוע עם הקצאת חלונות מעבר לשעות הפעילות הרגילות באתר עין חניה שבהרי ירושלים ובשמורת עינות צוקים הסמוכה לים המלח "ללא פגיעה בכלל הנופשים". עם זאת, ברשות הטבע והגנים אמרו כי לא יוכלו להתחיל בכך ללא אישור של משרד המשפטים: "אנחנו ממתינים לראות אם יהיה אישור", אמרו גורמים ברשות.
מדובר בפיילוט שעליו התחייבה השרה סילמן כבר לפני מספר חודשים – אז דובר כי בקיץ תתאפשר רחצה בהפרדה בשמורת עינות צוקים ובגן השלושה (הסחנה) לאחר שעות סגירת האתרים ועד 22:00 בערב. אלא שההחלטה לאפשר כניסה לשמורת טבע בשעות הערב, בניגוד למדיניות ההגנה על הסביבה והטבע, גררה ביקורת חריפה – וכעת הוחלט כי הפיילוט בעינות צוקים יתקיים בימים רביעי וחמישי בשעות 8:00-6:30 בבוקר. בעין חניה, הנמצא בגן הלאומי נחל רפאים - הרי יהודה, הפיילוט נקבע לימים ראשון ורביעי בשעות 20:00-17:00. הסחנה לא יהיה בשלב זה חלק מהפיילוט.
סילמן אמרה כי היא "מצפה שגם גדולי הפלורליסטים יברכו על הניסיון לאפשר לכל אישה ואיש ליהנות ממשאבי הטבע בהתאם לאמונתו ודתו, זה נהנה וזה לא חסר" – ואף ציינה בהודעתה כי "הפיילוט יוצא לדרך חרף העובדה כי חוות דעתה של המשנה ליועמ"ש לשעבר דינה זילבר התנגדה לאירועים בהפרדה, ולדרישתה בוטל הפיילוט הקודם אשר בוצע על חשבון שעות הפעילות לציבור הכללי".
3 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
הפיילוט הקודם נחשף ב-ynet, ועל רקע הסערה שהחשיפה עוררה החליטה רשות הטבע והגנים להשהות את הפיילוט שהיא עצמה יזמה אז. ההחלטה אז על ביטולו בפועל של הפיילוט התקבלה לאחר שממשרד המשפטים נמסר כי הוא "ממליץ לרשות הטבע והגנים להקפיא את הפיילוט עד לבירור מכלול היבטים משפטיים הכרוכים במהלך, מהשאלה אם לרשות יש בכלל סמכות לקבוע הפרדה מגדרית ועד לפגיעה אפשרית במרחב הציבורי, שאמור להיות פתוח לכל".
סילמן גם ציינה כי הפיילוט סוכם עם רשות הטבע והגנים, אלא שברשות אומרים כי הצעד עדיין אינו סופי: "בעקבות פנייה של שרת הגנת הסביבה לרשות הטבע והגנים לאפשר רחצה נפרדת במספר אתרים הרשות בוחנת את האפשרות לקיים פיילוט בשני אתרים במהלך חודש אוגוסט השנה. במסגרת הפיילוט יוארכו שעות הביקור במספר מועדים ויוגדרו שני אתרים לרחצה נפרדת לנשים, גברים ורחצה מעורבת. הפעילות תתקיים באופן שוויוני ומידתי ומעבר לשעות הפעילות. הרשות תוכל לממש את הרחצה לאחר קבלת אישור הגורמים הרלוונטיים בהם משרד המשפטים", נמסר מהרשות.
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
השרה עידית סילמן
(צילום: יואב דודקביץ)
בינתיים, עמותת ישראל חופשית כבר שלחה מכתב "התראה אחרונה לפני פנייה לערכאות משפטיות" לשרה סילמן ולרשות הטבע והגנים – עם דרישה שלא להתחיל בפיילוט, בטענה שהוא אינו חוקי.
"משפחות בישראל לא יקומו בבוקר ויחשבו אם היום מותר להם לבקר בשמורת הטבע שבה הם מתכוונים לטייל, או שהיום זה היום שבו ישנה הפרדה מגדרית", אמר אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית. "זו סיטואציה שאסור שתקרה. אנחנו נפעל באפיקים המשפטיים ובמקביל קוראים לציבור כולו, על משפחותיו, להגיע לשמורות בשעות הפתיחה, וליהנות ממה שיש לאתרים להציע. אסור לנרמל הפרדה מגדרית וגם הפעם זה לא יעבור".
מנגד, שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" שהעלה בעבר מספר פעמים את הבקשה לרחצה בהפרדה, בירך את השרה סילמן: "מדובר ביום חג, סוף-סוף יוכלו כלל אזרחי ישראל, לא משנה דתם, ליהנות ממשאבי הטבע. עד כה הודרו עשרות אחוזים מאזרחי ישראל יהודים וערבים כאחד מגישה למשאבי טבע וכעת סוף סוף האפליה בוטלה. אני מודה לשרה ומחזק את ידיה. נמשיך להיאבק למען זכויות האדם של אזרחי ישראל בכלל, ושל הציבור הדתי והחרדי בפרט. אני שמח גם שערכי הטבע לא ייפגעו".