לוין ידע, נתניהו נתן אור ירוק - והרצוג סירב לפרסם את המתווה, בינתיים: גורם בכיר בקואליציה התייחס אמש (יום שני) למתווה שגיבש הנשיא יצחק הרצוג - במסגרת השיחות הלא-ישירות בין נציגי הליכוד לנציגי המחנה הממלכתי - והודה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "נתן לנשיא אור ירוק להמשיך ולתווך - בתנאי שישיג את הסכמת האופוזיציה". במקביל, נתניהו ביקש מהרצוג לפרסם את המתווה שלו לציבור - אולם נתקל בסירוב.
5 צפייה בגלריה
לוין ידע, נתניהו נתן אור ירוק - והרצוג סירב לפרסם את המתווה
לוין ידע, נתניהו נתן אור ירוק - והרצוג סירב לפרסם את המתווה
לוין ידע, נתניהו נתן אור ירוק - והרצוג סירב לפרסם את המתווה
(צילום: מוטי קמחי, שלו שלום, רויטרס)
הנשיא הרצוג אמר כי לא יסכים לפרסם את המתווה כל עוד לא יקבל הסכמה של האופוזיציה אליו. ל-ynet נודע כי שר המשפטים יריב לוין אינו מעורב בשלב זה ביוזמה, אך ידע עליה מבעוד מועד. בכיר בקואליציה אמר כי לוין יסכים להקפאה של החקיקה למשך שנה וחצי, אחד מסעיפי המתווה, רק בתנאי שיוסכם על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - דבר שצפוי להיתקל בהתנגדות של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויתר נציגי האופוזיציה, בראשם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכלל לא מעורב במגעים.
לפי עמדת לוין, כל עוד ההרכב הנוכחי של הוועדה יישאר כפי שהוא - תמיד יהיה לנציגי האופוזיציה הנוכחית רוב יחד נציגי השופטים, אך לעולם לא יהיה רוב לסיעות הממשלה הנוכחית - גם אם יהיו באופוזיציה בעתיד. השר דורש את שינוי מבנה הוועדה, הסעיף אולי המשמעותי ביותר במהפכה המשפטית שהציג לפני שמונה חודשים בדיוק, כך שבאופן קבוע תהיה לאופוזיציה השפעה על מינויי שופטים.
5 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
לפיד לא ידע, התנאי של לוין עשוי להקשות על הסכמת גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
כאמור, אתמול פורסם דבר המגעים החשאיים סביב קידום המהפכה המשפטית. השיחות נוגעות למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה למשך כשנה וחצי.

ההצעה לגנץ - והתגמשות נתניהו ש"מכוון לסעודיה"

ל-ynet נודע כי הרצוג הציע לגנץ, שעימו שוחח אתמול בבוקר, להקפיא את החקיקה ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות. בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל".
מבית הנשיא נמסר כי "הנשיא מקיים שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו". עם זאת, על אף הודעת הרצוג - יש עתיד, שבראשה עומד ראש האופוזיציה יאיר לפיד, מודרה מהשיחות לחלוטין.
5 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
משמעות המתווה: מינוי נשיא העליון מסתבך
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי)
גורמים המעורים במגעים טענו כי נתניהו הסכים למתווה של הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי כל שופט, בכל הערכאות. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים.
במערכת המשפטית מעריכים שכל פשרה שתושג בעניין שינוי הרכב הוועדה תצטרך לקבל את הסכמתו של השר לוין, שהוא יו"ר הוועדה. אחד הנושאים הראשונים שעל הפרק הוא בחירה קרובה של נשיא בית המשפט העליון, במקום הנשיאה הפורשת אסתר חיות, כבר בחודש הבא. כל עוד אין הסכמה - ימלא את מקומה המשנה שלה עוזי פוגלמן.
ואולם שר המשפטים לוין לא יסכים כלל פשרה שלא תכלול את הסדרת בחירת נשיא בית המשפט העליון הבא. לוין מתנגד בתוקף לבחירה על פי עיקרון הסניוריטי. לכן התחזית היא שלוין ינסה לעבד שינוי שיגדיר מחדש את מבנה ועדת הבחירה מחדש, כדי שיכלול עדיין השפעה גדולה יותר של הפוליטיקאים מאשר שופטי העליון.
גורם בכיר הסביר את ההתגמשות הפתאומית של נתניהו, וטען כי היא נוגעת לחזית עם סעודיה: "רוצה להרגיע את הרוחות כדי להביא הישג מדיני". עם זאת, בליכוד מכחישים - ומסרו בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". הגורם הבכיר טען כי "מתוך הליכוד מנסים לטרפד את הפשרה - ולכן היא הודלפה".
רמז למגעים לפשרה ניתן עוד קודם לכן, בתדרוך שקיים נתניהו עם כתבים בקפריסין. נתניהו סירב להתייחס למהפכה המשפטית - וחזר והדגיש כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא וכי "בקרוב תהיה לו הצהרה בנושא".

בן גביר וסמוטריץ' נגד "כניעה"

המגעים עוררו סערה במערכת הפוליטית. באופוזיציה אותתו כי יתנגדו לפשרה, וגורם ביש עתיד אמר כי "אין שום הידברות איתנו. גם בפעם שעברה בית הנשיא אמרו שזהו, המתווה סגור - ואז נתניהו עשה סיבוב פרסה".
5 צפייה בגלריה
"כניעה של הרוב למיעוט קיצוני". בן גביר הודיע שיתנגד
"כניעה של הרוב למיעוט קיצוני". בן גביר הודיע שיתנגד
"כניעה של הרוב למיעוט קיצוני". בן גביר הודיע שיתנגד
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
במפלגה הגדולה באופוזיציה מאמינים שנתניהו רוצה ביקור בבית הלבן ולייתר את דיוני בג"ץ, ולכן מציג התגמשות לכאורה. יו"ר יש עתיד לפיד שוחח בפעם האחרונה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג לפני כשבועיים, והבהיר לו כי הוא לא מאמין לנתניהו ולכן אין על מה לדבר.
בממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי חברי הכנסת במפלגתו - שישה במספר - יתנגדו למה שהגדיר "כניעה". בציונות הדתית, שבראשה עומד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמרו כי "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".
פורסם לראשונה: 21:16, 04.09.23