דונלד טראמפ ימסור הלילה (יום ד') הצהרה מיוחדת, שבה לפי כל ההערכות יכריז על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות גם ב-2024. נאומו של הנשיא לשעבר ייערך בזמן שהמפלגה הרפובליקנית נמצאת על סף מהפך בבית הנבחרים, אך התוצאות של בחירות האמצע מסתמנות כמאכזבות עבורה.
ארה"ב בוחרת 2022 - הכותרות האחרונות:
לפי CNN, לרפובליקנים חסרים כרגע שלושה מושבים כדי להבטיח את הניצחון בבית הנבחרים (עד כה זכתה המפלגה ב-215 מושבים, כאשר לניצחון דרושים 218). הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים יהיה קטן מהתחזיות ערב בחירות האמצע. באכזבה נוספת לרפובליקנים הצליחה המפלגה הדמוקרטית לשמור על הרוב הדחוק שלה בסנאט, והיא אף עשויה להגדיל אותו.

10 צפייה בגלריה
קרי לייק מועמדת של דונלד טראמפ הפסידה במירוץ לתפקיד מושלת אריזונה
קרי לייק מועמדת של דונלד טראמפ הפסידה במירוץ לתפקיד מושלת אריזונה
טראמפ בעצרת בחירות של קרי לייק, שהפסידה בקרב צמוד באריזונה
(צילום: AP)
טראמפ קיווה לנצל את המומנטום של תוצאות הבחירות כקרש קפיצה למירוץ לנשיאות, אך כעת הוא מואשם בהפסדים של מועמדים רבים שבהם תמך. מעמדו במפלגה הרפובליקנית נסדק בשבוע החולף, וחלק מאנשי המפלגה קוראים לטראמפ לפנות את הבמה למועמד אחר שיוכל להביא את הניצחון ב-2024.

המושל הרפובליקני שמאיים על טראמפ

במקביל להיחלשות במעמדו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, כוחו של מושל פלורידה רון דסנטיס הולך ומתחזק. סקר שפורסם אחרי בחירות האמצע הראה שדסנטיס בן ה-44 מנצח את טראמפ בקרב על קולותיהם של מצביעים רפובליקנים - וגם בקרב מצביעים שאינם מזוהים מפלגתית, אך נוטים להצביע לרפובליקנים.
טראמפ חושש מהתחזקותו של דסנטיס, וכבר איים לחשוף פרטים מביכים על המושל הרפובליקני אם דסנטיס יחליט להתמודד על הנהגת המפלגה. בשבוע שעבר רשם דסנטיס ניצחון מוחץ בפלורידה וזכה בכהונה שנייה. דסנטיס ניצח את יריבו הדמוקרטי צ'רלי כריסט בפער של קרוב ל-20%, ורשם הישגים גם באזורים שנחשבו למעוזים דמוקרטיים. הניצחון הזה, אומרים תומכיו, מוכיח שבניגוד לטראמפ הוא מסוגל לגרוף קולות גם מחוץ ל"בייס" של המפלגה הרפובליקנית. פלורידה נחשבה לפני שנים אחדות למדינה מתנדנדת וכעת הופכת ליותר ויותר "אדומה", כלומר כזו שתומכת בעיקר ברפובליקנים.
מועמד אפשרי נוסף במירוץ הוא מייק פנס, שכיהן כסגנו של טראמפ בבית הלבן. השבוע תקף פנס את טראמפ בראיון ל-ABC, והתייחס למהומות הקפיטול בינואר 2021. בראיון התייחס סגן הנשיא לשעבר לעצרת שבה טראמפ שלהב את ההמונים והמשיך לטעון שהבחירות לנשיאות נגנבו ממנו, ואמר: "המילים של הנשיא בעצרת סיכנו אותי, את משפחתי ואת כל מי שהיה בקפיטול".
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ ורון דסנטיס. המושל הרפובליקני של פלורידה מאיים על הנשיא לשעבר
(צילום: רויטרס)
טראמפ מתכנן להתמודד בפעם השלישית על נשיאות ארה"ב. הוא ניצח את הילרי קלינטון ב-2016, וב-2020 הפסיד לג'ו ביידן. רק נשיא אחד בהיסטוריה האמריקנית נבחר לשתי כהונות לא-רצופות: גרובר קליבלנד, שנבחר לנשיאות ב-1884 וב-1892. "אני מקווה שמחר יתברר כאחד הימים החשובים ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו!", כתב אתמול טראמפ ברשת החברתית שלו. טראמפ אמור למסור את ההודעה בפלורידה ב-21:00 שעון מקומי (05:00 שעון ישראל).
בשבועות האחרונים פקד טראמפ שלל עצרות של מועמדים רפובליקנים כדי לשלהב את הבוחרים, לסייע למועמדים המועדפים עליו לנצח – וכך לזקוף את ניצחונם במידה רבה לזכותו. במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהמועמדים הם כאלה שתמכו בפומבי בטענותיו חסרות היסוד שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו בהונאת ענק. חלקם גם מקדמים תיאוריות קונספירציה אחרות מבית הימין הקיצוני.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ קיווה שתוצאות הבחירות ישמשו קרש קפיצה להתמודדות לנשיאות
(צילום: AP)
הלילה ספג טראמפ מכה נוספת, הפעם באריזונה - שם נערכו בחירות להחלפת המושל הרפובליקני דאג דוסי, שסיים שתי קדנציות. טראמפ הביע תמיכה בקרי לייק, מגישת טלוויזיה לשעבר, שהייתה שותפה לטענותיו על גניבת הבחירות ב-2020. לייק הפסידה בפער זעום לקייטי הובס הדמוקרטית.
ביום הבחירות טראמפ ולייק העלו חשד לאי סדרים בספירת הקולות באריזונה, מבלי לספק הוכחות לכך. טראמפ ערער הלילה על התוצאות באריזונה וכתב ברשת החברתית שלו: "וואו! הרגע לקחו את הבחירות מקרי לייק. ממש רע מה שהולך שם!".
המירוץ באריזונה נחשב למשמעותי מכיוון שהיא נחשבת למדינה מתנדנדת - כזו שלא נוטה בבירור לטובת אחת משתי המפלגות הגדולות. בשנת 2020 ביידן ניצח את טראמפ באריזונה בפער קטן. כמו בפנסילבניה, ויסקונסין ומישיגן, גם באריזונה העדיפו הבוחרים מועמדים דמוקרטים על פני רפובליקנים תומכי טראמפ שהתכחשו לתוצאות הבחירות.
10 צפייה בגלריה
קרי לייק מועמדת של דונלד טראמפ הפסידה במירוץ לתפקיד מושלת אריזונה
קרי לייק מועמדת של דונלד טראמפ הפסידה במירוץ לתפקיד מושלת אריזונה
תומך טראמפ בעצרת בחירות של לייק
(צילום: AFP)
לאור האכזבה הרפובליקנית, במפלגה נשמעים קולות הקוראים לטראמפ בן ה-76 לוותר על ריצה נוספת. כשהסנאטורית הרפובליקנית סינתיה לומיס, שמייצגת את מדינת ויומינג, נשאלה אם תתמוך בטראמפ ב-2024 היא השיבה: "אני לא חושבת שזו השאלה הנכונה. אני חושבת שהשאלה היא מי המנהיג הנוכחי של המפלגה הרפובליקנית". כשנשאלה מי המנהיג היא השיבה: "רון דסנטיס".
הסנאטור הוותיק מיט רומני, ממתנגדיו הבולטים של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, השווה את הנשיא לשעבר למגיש במשחק בייסבול שממשיך להפסיד. "הוא הפסיד שלושה משחקים ברציפות (2018 - אז נערכו בחירות אמצע הכהונה, 2020 ו-2022). אם אנחנו רוצים להתחיל לנצח, צריך מישהו אחר", אמר רומני, ובדימוי נוסף מעולם הספורט אמר שלמפלגה יש מועמדים טובים שיכולים "לעלות מהספסל".
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ קלפי בחירות אמצע פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ קלפי בחירות אמצע פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
טראמפ ורעייתו מלניה מצביעים בבחירות האמצע, בפאלם ביץ' שבפלורידה
(צילום: EPA)
מו ברוקס, חבר קונגרס מאלבמה שבעבר היה תומך נלהב של טראמפ, אמר: "זו תהיה טעות גדולה שהמועמד של הרפובליקנים ב-2024 יהיה דונלד טראמפ. דונלד טראמפ הוכיח שהוא לא כן, לא נאמן, לא כשיר, גס ועוד הרבה דברים שמרחיקים כל כך הרבה עצמאיים ורפובליקנים. גם מועמד שעושה את הקמפיין מהמרתף שלו יכול לנצח אותו".
רפובליקנים אחרים הביעו חשש שהכרזתו של טראמפ הלילה תסיט את תשומת הלב מהמירוץ בג'ורג'יה, שם יתקיים בדצמבר הסיבוב השני והמכריע, שיקבע איזו מפלגה תחזיק במושב ה-100 בסנאט. אותם רפובליקנים אמרו שכעת המפלגה ומועמדיה הפוטנציאליים ב-2024 צריכים להתמקד במירוץ בג'ורג'יה במקום לעסוק במירוץ העתידי לבית הלבן.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה שער ניו יורק פוסט לועג ל דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה שער ניו יורק פוסט לועג ל דונלד טראמפ
העיתון ניו יורק פוסט לועג לטראמפ
"מה שבאמת חשוב לכל מי שרוצה להיות מועמד ב-2024 הוא לעזור לנו לנצח בג'ורג'יה", אמר הסנאטור הרפובליקני ג'ון ת'ון, שמייצג את מדינת דרום דקוטה. במירוץ בגורג'יה מתחרה הרשל ווקר – בעל בריתו של טראמפ ושחקן פוטבול לשעבר – מול הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק.

"היה צריך להיות 'גל אדום', נמאס להפסיד"

"הבוחרים אמרו את דברם ואמרו שהם רוצים מנהיג אחר", אמרה בעקבות תוצאות בחירות האמצע ווינסום ארל-סירס, רפובליקנית כמכהנת כסגנית מושל וירג'יניה. ארל-סירס, שבעבר הייתה תומכת נלהבת של טראמפ, הוסיפה: "מנהיג אמיתי מבין מתי הוא הופך לנטל. מנהיג אמיתי מבין הגיע הזמן לרדת מהבמה. הגיע הזמן להתקדם".
"היה צריך להיות 'גל אדום' ענקי, וזה בכל זאת לא קרה", אמר לארי הוגאן, מושל מרילנד. הוגאן הוא רפובליקני מתון, ששוקל להתמודד בעצמו על מועמדות המפלגה בבחירות הקרובות לנשיאות. "זו הפעם השלישית ברציפות שדונלד טראמפ עולה לנו בהפסד במירוץ. נמאס לי להפסיד".
סקר של רויטרס שפורסם עוד לפני בחירות האמצע הראה ש-53% מהאמריקנים – וכמעט רבע מהרפובליקנים – מחזיקים בדעה שלילית על טראמפ. המספרים של הנשיא ביידן דומים למדי.