נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אמור להכריז השבוע על כוונתו להתמודד פעם נוספת בבחירות לנשיאות. עד בחירות האמצע נחשב טראמפ בעיני רבים לפייבוריט מובהק במירוץ לתפקיד מועמד המפלגה הרפובליקנית בבחירות 2024, אך על רקע התוצאות המאכזבות של מפלגתו תמונת המצב כעת שונה: המושל הרפובליקני של פלורידה רון דסנטיס, שזכה בכהונה שנייה בפער עצום, מסתמן כמי שמאיים על מעמדו של טראמפ במפלגה – ועשוי למנוע ממנו קאמבק עתידי.
ארה"ב בוחרת 2022 - הכותרות האחרונות:
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דסנטיס וטראמפ. יתחרו על הנהגת המפלגה הרפובליקנית ב-2024?
(צילום: רויטרס)
לפני בחירות האמצע ההערכות היו שהרפובליקנים יחוללו מהפך בבית הנבחרים, ויעמידו בסכנה את הרוב הזעום של הדמוקרטים בסנאט. הרפובליקנים קיוו לניצחון גדול במירוץ לבית הנבחרים אך מספר המושבים שהשיגו היה נמוך מהצפוי. לפי שעה הם מובילים במירוץ, אך טרם הבטיחו את הניצחון. במירוץ לסנאט הצליחו הדמוקרטים לשמור על הרוב שלהם, אחרי ניצחונות דרמטיים באריזונה ובנבאדה.
על רקע התוצאות המאכזבות, יש במחנה הרפובליקני מי שמותחים ביקורת על טראמפ, שאף כי לא היה מועמד בעצמו בבחירות האמצע, אין ספק שרוחו שרתה עליהן. לקראת הכרזתו הצפויה על ריצה בבחירות 2024 פקד טראמפ בשבועות האחרונים שלל עצרות של מועמדים רפובליקנים כדי לשלהב את הבוחרים, לסייע למועמדים המועדפים עליו לנצח – ולזקוף את ניצחונם במידה רבה לזכותו.
במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהמועמדים הם כאלה שתמכו בפומבי בטענותיו חסרות היסוד שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו בהונאת ענק. חלקם גם מקדמים תיאוריות קונספירציה אחרות מבית הימין הקיצוני. רבים מהמועמדים שבהם תמך טראמפ לא הצליחו לגבור על יריביהם הדמוקרטים במירוץ לקונגרס.
בבחירות האמצע בחרו האמריקנים גם את נציגיהם לשלל מוסדות ותפקידים ברמה הפדרלית ובתוך המדינות השונות שמהן מורכבת ארה"ב. במירוץ שהתקיים בפלורידה ניצח המושל הרפובליקני רון דסנטיס בפער של יותר מ-20% וזכה בכהונה שנייה. בסקר שפורסם בסוף השבוע, ועסק בשאלת המועמד הרפובליקני בבחירות 2024, דסנטיס בן ה-44 עקף את טראמפ בן ה-76.
לפי הסקר של מכון YouGov המצביעים הרפובליקנים מעדיפים שדסנטיס יהיה מועמד המפלגה בעוד שנתיים. 42% מהמצביעים הרפובליקנים ומהמצביעים ש"נוטים להצביע לרפובליקנים" השיבו בסקר שדסנטיס צריך להיות מועמד המפלגה, לעומת 35% שתומכים בטראמפ. בסקר קודם של YouGov, שנערך באמצע אוקטובר, טראמפ הוביל על דסנטיס בפער של 10% בקרב מצביעים רפובליקנים ומצביעים שנוטים להצביע למפלגה.
טראמפ מוביל בסקר הנוכחי בקרב נשאלים שמגדירים את עצמם כרפובליקנים אדוקים: 45% מעוניינים שהוא יתמודד שוב על הנשיאות, 43% בעד דסנטיס. בקרב המצביעים שאינם מזוהים מפלגתית, אך מתכננים להצביע לרפובליקנים, הפער גדול במיוחד: 45% מעדיפים את דסנטיס, רק 21% בעד ריצה נוספת של טראמפ.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ תמך בדסנטיס לפני שזכה בכהונה ראשונה. כעת תקף: "הגיע אליי במצב נואש"
(צילום: AP)
בעלי בריתו של דסנטיס מצפים שהמושל יודיע על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות אחרי נעילת המושב של בית המחוקקים בפלורידה, בחודש מאי. עד אז הוא צפוי להתמקד בתפקידו כמושל ולהימנע מהתייחסות ישירה לטראמפ.
בבחירות הקודמות לתפקיד מושל פלורידה, שבהן נבחר לראשונה לתפקיד, ניצח דסנטיס את יריבו בפער של 0.4% בלבד. במירוץ בשבוע שעבר ניצח דסנטיס את יריבו הדמוקרטי צ'רלי כריסט בפער של קרוב ל-20%, ורשם הישגים גם באזורים שנחשבו למעוזים דמוקרטיים. הניצחון הזה, אומרים תומכיו, מוכיח שבניגוד לטראמפ הוא מסוגל לגרוף קולות גם מחוץ ל"בייס" של המפלגה הרפובליקנית. פלורידה נחשבה לפני שנים אחדות למדינה מתנדנדת וכעת הופכת ליותר ויותר "אדומה", כלומר כזו שתומכת בעיקר ברפובליקנים.

"מנהיג אמיתי יודע מתי הגיע הזמן ללכת"

"הבוחרים אמרו את דברם ואמרו שהם רוצים מנהיג אחר", אמרה בעקבות תוצאות בחירות האמצע ווינסום ארל-סירס, רפובליקנית כמכהנת כסגנית מושל וירג'יניה. ארל-סירס, שבעבר הייתה תומכת נלהבת של טראמפ, אמרה: "מנהיג אמיתי מבין מתי הוא הופך לנטל. מנהיג אמיתי מבין הגיע הזמן לרדת מהבמה. הגיע הזמן להתקדם".
בהצהרות ובנאומים של הנשיא לשעבר ניכר כי הוא רואה בדסנטיס איום גובר על מעמדו במפלגה הרפובליקנית. בשבוע שעבר, בריאיון ל"פוקס ניוז", הוא הזהיר את דסנטיס מריצה עתידית לבית הלבן: "הוא עלול לפגוע בעצמו. אני באמת חושב שהוא עלול לפגוע בעצמו קשות", אמר. טראמפ טען גם כי ה"בייס" של המפלגה לא יהיה מרוצה ממהלך שכזה, שלדבריו יהיה טעות שתפגע גם במפלגה עצמה.
לפי "ניו יורק טיימס", בשיחה עם עיתונאים במטוסו הפרטי, בלילה שבין שני לשלישי, שיגר טראמפ איום מובהק הרבה יותר, ואמר כי אם דסנטיס יכריז על מועמדות לנשיאות הוא יחשוף עליו דברים שלא יהיו "מחמיאים" עבורו. כמו שהוא נוהג לעשות כלפי מי שהוא רואה בו יריב, טראמפ הדביק לדסנטיס באחת העצרות הפוליטיות שערך לאחרונה כינוי גנאי חדש: Ron DeSanctimonious, משחק מילים עם שם משפחתו של המושל והמילה באנגלית שמשמעותה "מתחסד" או "צדקני".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ על דסנטיס: "מושל רפובליקני בינוני עם יחסי ציבור מעולים"
(צילום: AP)
ביום הבחירות טראמפ איים על המושל ואמר בשיחה עם פוקס ניוז: "אני יכול לומר לכם עליו דברים שלא יהיו מאוד מחמיאים – חוץ מאשתו, אני יודע עליו יותר מכל אדם אחר". בחמישי תקף שוב את מי שמסתמן כיריבו העתידי ואמר שמדובר ב"מושל רפובליקני בינוני עם יחסי ציבור מעולים". טראמפ חזר על הכינוי Ron DeSanctimonious, ובהצהרה ארוכה האשים את דסנטיס בחוסר נאמנות.
"חדשות הפייק ניוז שאלו אותו אם הוא מתכוון לרוץ אם טראמפ ירוץ, והוא אמר: 'אני מתמקד רק במירוץ למושל, אני לא מסתכל על העתיד'. במונחים של נאמנות ומעמד, זאת ממש לא התשובה הנכונה". באותה הצהרה טראמפ לקח קרדיט על ניצחונו של דסנטיס בבחירות בפלורידה ב-2018. "רון הגיע אליי ב-2017 במצב נואש", אמר טראמפ וציין שדסנטיס, שאז כיהן בקונגרס, היה "מת מבחינה פוליטית, עם שיעורי תמיכה נמוכים, סקרים רעים ובלי כסף. אמרתי לו שאם אני אתמוך בו - הוא מסוגל לנצח".
רוג'ר סטון, שהיה יועצו הפוליטי של טראמפ, אמר ל"פוליטיקו" שדסנטיס מותקף בצדק. סטון אמר שדסנטיס חייב את בחירתו למושל פלורידה לטראמפ. לפי סטון, התמודדות של דסנטיס מול טראמפ ב-2024 תהיה "צעד בוגדני של חוסר נאמנות".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
לפי רוג'ר סטון, התמודדות של דסנטיס מול טראמפ ב-2024 תהיה "צעד בוגדני"
(צילום: gettyimages, AFP )
דסנטיס נחשב לכוכב עולה במיוחד במחנה האולטרה-שמרני של המפלגה הרפובליקנית, זה שרבים בו תומכים גם בטראמפ. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ופעל להגביל את זכויות הלהט"ב בפלורידה. הוא גם חתם על חוק שאוסר לבצע הפלות מהשבוע ה-15 להיריון, ובניסיון נוסף לזכות בתמיכת המחנה האולטרה-שמרני הוא שלח השנה מהגרים לא-חוקיים במטוס אל יישוב עשיר במסצ'וסטס, מעוז דמוקרטי. מדובר היה בתעלול יח"צני בעיקרו שנועד להפנות תשומת הלב להסתננות דרך הגבול עם מקסיקו, והוא גרר תביעות נגד דסנטיס על רקע הטענה שאותם מהגרים נוצלו והוטעו על ידי אנשיו.