שעות אחרי תפיסת ארבעה מששת המחבלים, מתבררים פרטים נוספים על הבריחה מכלא גלבוע: במשטרה מעריכים כי בניגוד להערכות מוקדמות שהסתמכו על ממצאים בזירה, המחבלים נעו רגלית ולא באמצעות רכב ולא קיבלו סיוע חיצוני. תכנון הבריחה שלהם היה מושלם, אך אחרי היציאה מהכלא ההתנהלות שלהם הייתה חובבנית מאוד - ולראייה, הארבעה נתפסו ללא ששהו במקום מסתור מסודר.
הערב ב-20:30 יובאו הארבעה שנלכדו - ובהם גם זכריא זביידי - להארכת מעצר בבית משפט השלום בנצרת. במקביל, נמשך המצוד אחר השניים שנותרו - ובאזור בעמק יזרעאל רוכזו כוחות.
החשודים, כך מעריכים במשטרה, נעו תחילה לכיוון כפר באזור הגלבוע בשל אורות צריח המסגד. השישה התפצלו לקבוצות ככל הנראה אחרי שהבינו שלנוע בשישייה יהיה בלתי-אפשרי.
9 צפייה בגלריה
חיפושים בבלפוריה אחרי שני אסירים שברחו מכלא גלבוע
חיפושים בבלפוריה אחרי שני אסירים שברחו מכלא גלבוע
ריכוז כוחות בעמק, היום בצהריים
9 צפייה בגלריה
תפיסת האסירים
תפיסת האסירים
ארבעת המחבלים כפי שנלכדו
9 צפייה בגלריה
הערכת מצב לילית של רה"מ בנט עם המפכ"ל שבתאי
הערכת מצב לילית של רה"מ בנט עם המפכ"ל שבתאי
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי עם רה"מ בנט בהערכת המצב
פריצת הדרך המשמעותית הגיעה אתמול בצהריים, בעקבות עדות של שוטר ממשטרת התנועה הארצית, שהבחין בשניים מהחשודים ליד השדות של מושב בלפוריה, ניהל אחריהם מרדף והזעיק את הכוחות. בסריקות הנרחבות באזור נתפסו תיקים שהיו עם השניים בכלא - ומתכולתם ניתן היה ללמוד על מסלול הבריחה. בתיקים נתפסו סיגריות, קוראן, בגדי החלפה וציוד שאסור בפרסום. ככל הנראה, אותם תיקים שייכים למחמוד עבדאללה עארדה ויעקוב מחמוד קאדרי, שנתפסו כמה שעות לאחר מכן בנצרת בעקבות דיווח של תושבים מקומיים.
ראש הממשלה נפתלי בנט ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי היו אתמול בלילה בחפ"ק המשטרתי בגן נר, ועקבו מקרוב אחרי ההתפתחויות בחקירה - שהחלו לזרום שעות אחרי תפיסת שני המחבלים הראשונים.
המפכ"ל יעקב שבתאי אמר הבוקר כי "הודות לשיתוף פעולה בין כל ארגוני הביטחון, ולפריסה המאוד גדולה של כוחות המשטרה ומג"ב בשטח, הצלחנו לשים את היד על ארבעה מתוך שישה המחבלים - והמצוד נמשך. אני קורא לאזרחים, שהתנהגותם עד כה ראויה לשבח, להמשיך בשגרת יומם לצד ערנות גבוהה לכל דבר חשוד. אנו נגיב לכל קריאת 100 ולכל דיווח במהירות כדי לשים את היד על שני המחבלים שעדין נמצאים בבריחה".

9 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
"המחבלים האמינו שימצאו מחסה אצל ערביי ישראל - וטעו". בר-לב
(צילום: יואב דודקוביץ)
9 צפייה בגלריה
     זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
     זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
המקום שבו נתפסו זביידי ועארדה
(צילום: אביהו שפירא)
9 צפייה בגלריה
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
עקבה שסייעה ללכידת זביידי
9 צפייה בגלריה
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
עגלת המשאית שבה ישן מוחמד קאסם עארדה, שנתפס יחד עם זביידי
לפני שנלכדו זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה, שנתפסו כמה שעות אחרי המחבלים הראשונים שנלכדו, אמר המפכ"ל כי "אנחנו רק בתחילת הדרך - ואת החגיגות נעשה בסוף, אחרי שהשישי יהיה בידינו. אנחנו בזמן זהב מבחינתנו, מתוך הנחה שיש עוד שניים בגזרתנו".
כל ארבעת המחבלים נעצרו הלילה כשהם תשושים ולא חמושים, ולפיכך גם לא נאבקו עם הלוחמים שלכדו אותם. ברשתות הפלסטיניות אף ערכו בפוטושופ את תמונותיהם, כך שייראה שהם מחייכים - אף שנתפסו כשהם חלשים ועייפים.
השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, ציין בצהריים לטובה את העובדה שהמחבלים לא הצליחו לקבל סיוע משמעותי מערבים ישראלים - והללו אף דיווחו עליהם למשטרה. "לצד המחמאות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון על הביצוע המוצלח עד כה, ומבלי להתעלם מהעובדה שהמשימה עדיין לא תמה, ברצוני להודות לאזרחי ישראל הערבים שסייעו בתפיסות המחבלים", כתב בר-לב. "במשך ארבעה ימים הסתובבו הנמלטים, מאמינים שימצאו מחסה ועזרה בקרב ערביי ישראל - אך טעות הייתה בידם. בכל מקום אליו פנו וזוהו, השיבו האזרחים הערבים את פניהם ריקם וחייגו 100. יישר כוח לכל האזרחים האחראיים".
זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה נתפסו בחניון משאיות באום אל-גאנם, כשעארדה ישן בעגלת משאית וזביידי מתהלך בסמוך לו. השניים נתפסו אחרי מעקב מוצלח של יחידת הגששים מרעול, שאף איתרה פחית שתייה וחפיסת סיגריות בנקודה שבה עצרו השניים לנוח - ובהמשך התחקתה אחר עקבותיהם. כמו כן, נהג טרקטור מקומי שהבחין בשניים דיווח על כך למשטרה. לפי הערכה, השניים היו ללא תוכנית בריחה מסודרת, שכן הם חזרו ביומיים האחרונים על אותן נקודות מסתור ולא היה ברשותם מזון רב.

מלבד זביידי ועארדה, אמש בשעות הערב המאוחרות נעצרו כאמור יעקוב מחמוד קאדרי (49), שמרצה מאסר עולם מאז 2003, ומחמוד עבדאללה עארדה (46), שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996 ונחשב למי שהוביל את מבצע הבריחה מהכלא. השניים נלכדו באזור הר הקפיצה בנצרת, אחרי שלפי המשטרה פנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה. בני המשפחה שנטען שדיווחו למשטרה על השניים קיבלו איומים על חייהם.
המצוד אחר איהם נאיף כמאמג'י (35) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) עדיין מתנהל, כשההנחה היא שאחד מהם הצליח לחצות לשטחי יהודה ושומרון. לכידתו תהיה מורכבת יותר מלכידת ארבעת המחבלים שנתפסו עד כה, בשל הסיוע שהוא צפוי לקבל.

הערכה: אחד המחבלים נמצא ביו"ש

המצוד אחר המחבלים מתנהל במקביל למתיחות ניכרת ביהודה ושומרון וברצועת עזה. אתמול, אחרי מעצר שני המחבלים הראשונים, התפרעו יותר מאלף פלסטינים בשטחי הגדה המערבית והתעמתו עם כוחות הביטחון ב-11 מוקדים שונים. באחד המוקדים, במחסום ג'למה, אף נורה ירי חי לעבר כוחות צה"ל - ובמוקד אחר, בהר חברון, ירו לוחמים במתפרעים שניסו להשליך בקבוקי תבערה. לכך יש להוסיף גם את הרקטה שנורתה אמש מרצועת עזה לעבר המועצה האזורית אשכול ויורטה. לאור כל אלה, כוחות צה"ל תוגברו וההיערכות הגבוהה תימשך בשבוע הבא תחת ההנחה שהימים הקרובים צפויים להיות מתוחים.
יש לציין כי ההערכה שהמחבלים שנותרו חצו לשטחי יהודה ושומרון הייתה כבר קיימת, אך לגבי אחד המחבלים החשד התחזק בשלושת הימים האחרונים וישנן אינדיקציות מודיעיניות ברורות לכך שהצליח לחצות את קו התפר דרומה. בצה"ל מעריכים שכעת הוא נמצא באזור מרחב ג'נין, ולכן היחידות המיוחדות בחטמ"ר מנשה נמצאות בכוננות גבוהה. מעצר באזור כזה לא צפוי להיות שקט, בגלל סיוע שכנראה אותו מחבל מקבל בצפון השומרון.
כמאמג'י, תושב הכפר דאן, נעצר ב-2006 ומרצה שני מאסרי עולם על מעורבתו בפיגוע חטיפתו ורציחתו של אליהו אשרי ברמאללה. ב-2014 הוא היה מעורב בניסיון הבריחה מכלא גלבוע באמצעות מנהרה.
אינפיעאת, תושב הכפר יעבד, ישב בכלא הישראלי כבר לפני עשור בגין השלכת בקבוק תבערה ושוחרר במסגרת עסקת שליט. הוא נעצר בשנית ב-2019 בגין השתתפות בפעולות טרור, ומשפטו עדיין מתנהל.
פורסם לראשונה: 14:19, 11.09.21