ראש הממשלה בנימין נתניהו שב וחוזר בהצהרותיו ונאומיו האחרונים כי "הניצחון המוחלט" על חמאס יכלול גם פעולה ברפיח. תת-אלוף במיל' גל הירש, אחד ממקורביו של נתניהו שמכהן כמתאם השבויים והנעדרים במלחמת חרבות ברזל, חושף כעת את אחת הסיבות לנחיצות המהלך. "רפיח היא הבאה בתור כמובן, כי ברפיח יש הרבה חטופים והרבה קבוצות טרור", אמר הירש בריאיון ל-CNN.
2 צפייה בגלריה
הירש ואזור המפונים ברפיח
הירש ואזור המפונים ברפיח
הירש ואזור המפונים ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa, מוטי קמחי)
הכותרת
מעיר הברחות לעיר מקלט: האתגר הישראלי ברפיח | רון בן ישי
26:52
במסיבת העיתונאים שערך אמש, אמר נתניהו בהתייחסו לסוגיית רפיח: "שוחחתי ביום חמישי שוב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אני משוחח בכל יום עם מנהיגי העולם. אני אומר להם באופן נחרץ: ישראל תילחם עד להשגת הניצחון המוחלט. וכן, זה כולל גם פעולה ברפיח, כמובן לאחר שנאפשר לאזרחים שיימצאו באזורי הלחימה להתפנות לאזורים בטוחים. מי שרוצה למנוע מאיתנו לפעול ברפיח, בעצם אומר לנו 'תפסידו במלחמה'".
מתאם השבויים והנעדרים הירש נשאל אם עסקה לשחרור חטופים יכולה לצאת אל הפועל לפני המתקפה המתוכננת של צה"ל ברפיח. הוא השיב: "חמאס עדיין שם, אז אנחנו לא רוצים להביא לחורבן הדדי. ברפיח יש הרבה אנשים שחמאס משתמש בהם כמגן אנושי. אנחנו עושים את המיטב כמה שאנחנו יכולים כדי להימנע מחורבן, אבל רפיח חייבת להיות הבאה בתור כי אנחנו חייבים לשחרר את חטופינו".
דבריו של הירש נאמרו ימים ספורים אחרי המבצע ההרואי של כוחות הביטחון בהובלת לוחמי הימ"מ לשחרור החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר במרכז העיר רפיח. ראש הממשלה נתניהו נשאל בסוף השבוע שעבר לאן יתפנו יותר ממיליון עקורים אם צה"ל אכן ייכנס לרפיח, והשיב: "יש הרבה מקום שפינינו מצפון לרפיח".
2 צפייה בגלריה
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
פרננדו מרמן ולואיס הר אחרי חילוצם משבי חמאס ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
בריאיון ל-CNN התבקש הירש להתייחס למשא ומתן לשחרור חטופים. הוא ציין: "אנחנו מאוד רוצים עסקה, ואנחנו יודעים שאנחנו צריכים לשלם מחיר. אבל הדרישות של חמאס הזויות, מנותקות מהמציאות, ואנחנו מקווים שהם יתקדמו למרחב הסכמה אפשרי. למעשה, כל התגובה היא רחוקה מאוד מהמציאות והם יודעים זאת. הדאגה שלי היא מי בצד השני של המשא ומתן, עם מי אנחנו דנים".
הירש הוסיף: "רצינו את העסקה מאוד, בצד השני אנחנו צריכים הוכחה שיש מי שיוכל לספק. אני מאוד רוצה לראות הוכחה, והוכחה שכזאת יכולה להראות כי התרופות שהועברו לחטופים הגיעו ליעדן. זה מאוד חשוב, כי זה יראה לנו שיש מישהו שיכול לשחרר את החטופים שלנו".
על השאלה האם ישראל מוכנה לשחרר אסירים פלסטינים שנשפטו למאסרי עולם, השיב הירש: "הוכחנו שאנחנו מוכנים לשלם מחיר. אנחנו מתכוונים לכך, אבל אנחנו רוצים לראות שבצד השני יש כתובת אמינה שיכולה לשחרר את החטופים שלנו ולקיים עסקה שכזו.
"הראינו בעסקה הקודמת שאנחנו מוכנים לעצור לחימה, זה לא אומר לעצור את המלחמה. אני מאמין שחמאס צריך הפסקת אש, אני חושב שחמאס רוצה סיוע הומניטרי גדול יותר לאנשיו, אני מאמין שעסקה יכולה להתקבל כי אנחנו מוכנים לשלם מחיר. אבל זה חייב להיות קרוב למרחב ההסכמה האפשרי, כרגע זה לא המצב".