המערכת הפוליטית ממשיכה לסעור בעקבות טור הדעה של הפרשן הבכיר ב"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שלפיו ארה"ב עורכת כעת "הערכה מחדש" ליחסיה עם ישראל, וגם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב אחר הצהריים (יום ד') לדברים והזהיר מ"פיגוע אסטרטגי" ביחסים עם בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל. "נתניהו מייצר פיגוע אסטרטגי ביחסים עם ארצות הברית. זה משחק באש על חשבון ביטחון אזרחי ישראל", אמר גנץ בהצהרה מיוחדת שכינס, וקרא לחידוש שיחות הפשרה בבית הנשיא סביב המהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"ראש הממשלה החליט לקרוע את המדינה". בני גנץ
(צילום: אריק מרמור)
גנץ, שדיבר זמן קצר אחרי בחירת נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים - ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית - אמר בפתח דבריו: "אני מברך על השלמת בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים. כעת הגיע הזמן לכנס את הוועדה ולבחור שופטים". על רקע התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין לכינוסה של הוועדה בהרכבה הנוכחי - לפני שינויה האפשרי בעתיד על מנת להעניק כוח רב יותר לקואליציה במינוי שופטים - הוסיף גנץ: "הכוונה למנוע את כינוס הוועדה במשך שנה עד לחורף, משמעותה - לקיחת עשרות אלפי ישראלים כבני ערובה לגחמות הפוליטיות של נתניהו ולוין. רבבות שמחכים למשפט ופסקי דין ימשיך לחכות - כי אצל נתניהו ולוין הפוליטיקה מעל האזרחים".
יו"ר המחנה הממלכתי הוסיף: "מה שאנחנו רואים בשבועות האחרונים הוא ראש ממשלה שהחליט לקרוע את מדינת ישראל. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות, ונתניהו מזלזל בהם במקום לנסות להבין אותם ולחבק אותם. ראיתי את ההתייחסות היחידה של נתניהו אתמול למחאה, עם רמיזה כאילו המפגינים כולם הם שמאל שחוסמים בכוונה אמבולנסים וחולי סרטן בדרכם לבית החולים - והתביישתי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ודוד אמסלם
בנימין נתניהו ודוד אמסלם
"אמסלם קורא לאל"מ במיל' שסיכן את נפשו למען המדינה 'צפונבון' - ונתניהו שותק"
(צילום: אלקס קולומויסקי, אבי מועלם)
"במקום שבו צריכה להתגלות מנהיגות, במקום שתתגלה, פגשנו אתמול פוליטיקאי חסר מעצורים שמבקש להפריד בין חלקי העם כדי למשול. למקד את הדיון באכיפה ולא בהפיכה כדי לרצות את שותפיו הקיצוניים", אמר גנץ. "מקורבו של נתניהו אמסלם קרא לאל"מ במיל' אודי אורי שסיכן פעמים רבות את נפשו למען מדינת ישראל ושיצא להפגין מתוך אהבה אליה 'צפונובון שנשרטה לו העין' ונתניהו שותק".
גנץ הוסיף כי "לנתניהו יש חוש היסטורי מפותח - אך לצערי לא נראה שהוא למד מהעבר הרחוק והקרוב. אנחנו ערב תשעה באב, ומחיר האסטרטגיה של נתניהו להישרדותו הפוליטית היא קריעת העם והחברה מבפנים. הקול שאנחנו שומעים הוא קולו של נתניהו - אבל הידיים שמנווטות אותנו הן של לוין, רוטמן, בן גביר וסמוטריץ'. מדינת ישראל שבויה בידי קיצוניים. לצערי לא נראה גם שחברים אחרים בקואליציה נוהגים באחריות".
גנץ הזהיר מהמצב הביטחוני הרגיש: "האתגרים הביטחוניים שלנו הם מהגדולים שידענו, בכל הגבולות - הקרובים והרחוקים. המצב בצפון רגיש, הטרור פוגע ברחובותינו, איראן מרחיבה את זרועותיה ויכולותיה. לצד אלו - מה שאנחנו רואים בימים אלו הוא פיגוע אסטרטגי ביחסים עם ארצות הברית. אף מנהיגות אחראית לא הייתה מאפשרת זאת. זה משחק מסוכן באש על חשבון ביטחונם של אזרחי ישראל".
יו"ר המחנה הממלכתי קרא בדבריו לחברי הקואליציה שמסתייגים מהמהפכה המשפטית להשמיע את קולם: "אני קורא לכל חברי הקואליציה שמבינים מה מונח לפנינו לגלות אחריות ומנהיגות, להשמיע את קולם, ולעשות את הדבר הנכון. לשים את המדינה לפני המפלגה. השקט שלכם לא ירחיק מכם את האחריות". הוא הוסיף: "אני קורא לנתניהו ולחברי הקואליציה - עצרו הכול ונחזור לדבר על הכול. אל תקרעו את העם, אל תהרסו את המדינה".

על רקע ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בשבוע הבא בבית הלבן, פרידמן כתב אתמול בטור הדעה שלו כי "אין לי ספק שנשיא ארה"ב יחמש את הנשיא הישראלי במסר - מתוך צער, לא כעס - שכאשר האינטרסים והערכים של ממשלת ארה"ב וממשלת ישראל נוטים לכיוונים שונים כל כך, הערכה מחדש של הקשר היא בלתי נמנעת". פרידמן הדגיש כי הוא לא מתכוון ל"הערכה מחודשת של שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני שלנו עם ישראל, שנותר חזק וחיוני. אני מדבר על הגישה הדיפלומטית הבסיסית שלנו לישראל.
הערכה מחודשת כזו המבוססת על האינטרסים והערכים של ארה"ב תהיה בגדר אהבה קשוחה כלפי ישראל, אבל הכרח אמיתי לפני שהיא באמת תרד מהפסים", כתב פרידמן בהתייחסות לדבריו האחרונים של שגריר ארה"ב היוצא ניידס. "העובדה שביידן מוכן להיתקל בנתניהו בפרצוף לפני הבחירות באמריקה ב-2024, מעידה על כך שהנשיא שלנו מאמין שיש לו תמיכה לא רק של רוב האמריקנים, אלא של רוב יהודי אמריקה ואפילו רוב היהודים הישראלים. הוא צודק בכל שלושת הסעיפים".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"ביקור הרצוג בבית הלבן זו דרכו של ביידן לאותת שהבעיה היא בממשלה הקיצונית של ביבי". ארכיון
(צילום: AFP)
פרידמן אמר שביקורו של הרצוג בבית הלבן זו "דרכו של ביידן לאותת שהבעיה שלו היא לא בעם הישראלי, אלא בממשלה הקיצונית של ביבי". הוא לא חסך בחודשים האחרונים מילים קשות על נתניהו, על הקואליציה ועל המהפכה המשפטית שהיא מובילה, אבל ביטול עילת הסבירות והמחאה ששטפה אתמול את ישראל, לדבריו, מוכיחה לנתניהו "שאם הוא חושב שהוא יכול להכחיד את הדמוקרטיה הישראלית ככה סתם, הוא טועה קשות". עם זאת, קבע פרידמן, במשפט היחיד שהוא בחר להדגיש בטורו: "נתניהו יהיה מוכן להסתכן במלחמת אזרחים כדי לשרוד בשלטון".
גורם מדיני בכיר אמר בתגובה: "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני, אבל בכל מקרה לא מדובר בתופעה חדשה - ממשל פורד הכריז על 'הערכה מחדש' מול ממשלת רבין, ממשל רייגן עשה זאת מול ממשלת בגין, ממשל בוש האב עשה זאת מול ממשלת שמיר וממשל בוש הבן עשה זאת מול ממשלות ברק ושרון".
לדבריו, "זה לא סוד שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל האמריקני בעניין הקמת מדינה פלסטינית, החזרה להסכם הגרעין המסוכן עם איראן, ועמדתו של ראש הממשלה נתניהו נגד מדיניות 'אין הפתעות' ביחס לפעולות ישראל נגד איראן. למרות 'הערכות מחדש' תקופתיות אלה וחילוקי דעות לאורך השנים, היחסים בין ישראל לארה"ב התהדקו במשך עשרות שנים והגיעו לשיא של כל הזמנים של שיתוף פעולה ביטחוני תחת הנהגת ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו ידאג שמגמה זו תימשך".