2 צפייה בגלריה
דן שרוני בהארכת המעצר
דן שרוני בהארכת המעצר
סא"ל דן שרוני
(צילום: מוטי קמחי)
החיילות שסגן-אלוף דן שרוני צילם זועמות על עסקת הטיעון שנחשפה אתמול (יום שני) ב-ynet. הפרקליטות הצבאית צפויה לבקש מבית הדין הצבאי לאשר את עסקת הטיעון עם הקצין הבכיר, שהואשם לפני כשמונה חודשים ב-79 עבירות מין כולל מאות מקרים שבהם תיעד בסתר 49 נשים, רובן חיילות ששירתו תחתיו. שרוני, ששירת כקצין הדרכה בכיר בעיר הבה"דים שבנגב, ביצע את המעשים לאורך שנים.
בחודשים האחרונים, בעודו עצור עד תום ההליכים, משפטו של שרוני לא נפתח מכיוון שבפרקליטות העדיפו לנהל עמו מגעים שקטים לעסקת טיעון. במסגרת העסקה, לפי גורם המעורה בפרטים, יצומצם כתב האישום בעשר עבירות לפחות. שרוני יודה במעשים, ייקח אחריות ויביע חרטה, ויושג עבורו הסדר כלכלי מיוחד; מאחר ונותרו לו שנתיים להגיע לגיל פרישה, הוא ימשיך להיות פורמלית תחת צה"ל במעין "חופשה ללא תשלום", כדי שייהנה מזכויות כלכליות הכוללות את דמי הפנסיה. לאור כל אלה, לפי המתלוננות ששוחחו עם ynet, גזר הדין הסופי יינתן באיחור ניכר - באפריל 2024.
באשר לרכיב המאסר בגזר הדין, סוכם כי יתנהל דיון פתוח מול בית הדין, והתביעה תדרוש כמה שנות מאסר בפועל לצד הורדה בדרגותיו. שרוני מצידו יבקש להקל בעונש בטענה כי לא פגע פיזית או מילולית במתלוננות, וכי בפניו תהליך שיקום שירצה לעבור. בנוסף, שרוני יפצה באלפי שקלים בודדים בממוצע כל אחת מהמתלוננות. בפרקליטות הצבאית טוענים מנגד כי בלאו הכי ההליך המשפטי, שנחסך המתלוננות, היה אורך כשנתיים לפחות - שבהן לא ניתן היה לגרש את שרוני מצה"ל. כמו כן, נטען, כספי הפנסיה שחסך שרוני יועברו רק לאשתו ולילדיו כקצבת חסד, ובכפוף לאישור עתידי.

"מדובר בהסדר מאכזב שכולו מכוון להיטיב עם דן שרוני, גם מבחינת המועדים שלו ומשיכת הזמן וגם בשיעורי הפיצוי ובמועדי התשלומים", מסרו ל-ynet שבע מהמתלוננות באמצעות עורכי הדין אפרת נחמי-בר וליאור שטלצר. "נפגענו על-ידי שרוני בגלל השירות הצבאי שלנו, ולכן אנו מצפות שהצבא יתגייס בצורה קצת יותר תקיפה לשמור עלינו ולהציע לנו תיקון. ההסדר יוצר תיקון לשרוני ולא לנו".
ג', מתלוננת אחרת בפרשה שמיוצגת על-ידי עו"ד עידן דביר, הוסיפה כי "ההסדר הזה הזוי מבחינתי. התביעה הצבאית אמורה לדאוג לנו הנפגעות, ולא נראה שכך המצב. דוחים את ההליך המשפטי בכמעט שנתיים בהסכמת התביעה, ובינתיים אני נדרשת להוציא על חשבוני כספים על טיפולים נפשיים. אף גוף לא תומך בי, גם לא משרד הביטחון, וכנראה שגם לא התביעה הצבאית.

"פגע בי באופן הכי קשה שיש"

"הושפלתי, חוללתי, נפגעתי ונאנסתי", אמרה ג'. "מאז פרסום המקרה והחקירה לא הייתי יכולה לצאת מהבית, ואיבדתי אמון באנשים רבים. קצין שהיה המפקד שלי, קרוב אליי, פגע בי באופן הכי קשה שיש. כשזיהיתי את עצמי בחקירה בסרטונים הרבים אמרתי לחוקרת שאני לא מסוגלת יותר לצפות בזה, שנכנסתי לסיוט שאני לא יכולה לצאת ממנו. עד היום הדברים חולפים לי בראש ואני לא מצליחה להתאושש".
ג' הוסיפה כי כשהתביעה הצבאית עדכנה אותה על ההסדר המסתמן, היא נדהמה מלהבין את משמעויותיו. "נחרדתי לגלות שהתביעה דואגת להבטיח את כספי הפנסיה של מי שנאשם בפגיעה בי ובבנות רבות, אבל לא דואגת לנו הנפגעות", אמרה בכעס.
2 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
חלק מהנפגעות של הקצין
(צילום: יריב כץ)
מנגד, בפרקליטות הצבאית טוענים כי חלק אחר ומשמעותי מהמתלוננות דווקא כן הסכים להסדר הטיעון שמתגבש. כאמור, בפרקליטות אומרים שבלאו הכי ניהול התיק היה עשוי להימשך כשנתיים, פרק זמן שבו שרוני כבר היה מגיע ממילא לגיל פרישה - שכן ניתן לגרש משרת קבע מצה"ל רק לאחר הרשעתו, זולת מקרים קיצוניים כאישום בבגידה. בפרקליטות מציינים גם כי שרוני יכיר באפשרות של סמכות הרמטכ"ל לשלול לו את דמי הפנסיה בכפוף להרשעה, ובהמשך יישקל אם להעביר את כספיו לילדיו ולאשתו.
לפי הפרקליטות הצבאית, בשל ריבוי העבירות, חלק מהמתלוננות יקבלו פיצוי שיגיע עד ל-16 אלף שקלים משרוני, ובסך הכול היקף הפיצויים שישלם לנפגעות במסגרת ההליך הפלילי נאמד בכרבע מיליון שקלים ובפריסת תשלום לאורך השנתיים הקרובות. עוד הוסבר כי שרוני יורשע בקרוב לפי הודאתו, ובכך המתלוננות יוכלו לתבוע אותו אזרחית כבר בפרק הזמן הקרוב, ולדרוש ממנו פיצויים גדולים על בסיס הודאתו במעשים. יש לציין גם כי מדובר בראיה חלוטה, בנוסף לחומרי החקירה שיקבלו המתלוננות בקרוב - שאותם לא היה ניתן לתת להן כל עוד ההליך המשפטי מתנהל.
בפרקליטות הצבאית לוקחים בחשבון גם את ההליך השיקומי ששרוני הבטיח להתחיל בו, ובכל מקרה ידרשו עונש מאסר ממושך. "יותר ממחצית מהעבירות שיישארו בכתב האישום שבו יודה שרוני יכללו עבירות מין משמעותיות כמעשים מגונים", אמרו. "אין כאן הקלה. מתחילת הדרך המערכת הצבאית התייחסה לפרשה בחומרה והושקעו מאמצים רבים בחקירה ללא ויתור, עד שאיתרנו את כל הנפגעות שצולמו".
עו"ד עידן דבירעו"ד עידן דבירצילום: יואב חסקלוביץ'
עו"ד אפרת נחמני-ברעו"ד אפרת נחמני-ברצילום: ענת גבע שרון
עו"ד ענבר קידר-ברוךעו"ד ענבר ברוךצילום: סטודיו סקייליין
עורכות הדין פרופ' דנה פוגץ' מהקריה האקדמית אונו וענבר קידר ברוך ממשרד פוגץ'-קידר-ברוך, שמייצגות שתיים מהמתלוננות, מסרו כי "אנו מתנגדות למתווה הנוכחי של ההסדר, הפוגע לטעמנו בנפגעות ובאינטרסים הציבוריים. עם זאת, לא נוכל להתייחס בשלב זה לפרטי ההסדר המוצע, מכיוון שאנו ממתינים לתגובת הפרקליטות הצבאית לעמדתנו. ההתנהלות עד כה מלמדת על העדפת הנאשם על פני מי שנפגעו ממנו בעבירות מין רבות וחמורות".
עו"ד אפרת נחמני-בר ועו"ד ליאור שטלצר, המייצגים שבע מהנפגעות: "הניסיון להציג את ההסדר כהישג משום ששרוני מודה במעשים הוא ניסיון כושל. שרוני לא 'עושה טובה' בהודאה שלו, התיק ברור ותפור. הוא לא חוסך לנפגעות חקירה נגדית כי אין מה לשאול אותן ואין מה לחקור אותן. אחרי הכל הן לא ידעו דבר".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההליך הפלילי בעניינו של סא"ל שרוני מתנהל בפני בית הדין הצבאי המיוחד. לאחרונה, עדכנה התביעה הצבאית את נפגעות העבירה באפשרות שיושגו הסכמות עם סא"ל שרוני, שכוללות את הודאתו במעשים המיוחסים לו, תשלום פיצויים לכלל נפגעות העבירה, וכן את הפסקת שירותו. לאחר סיום השירות, תישקל האפשרות לשלול את קצבת הפנסיה של הקצין. התביעה ביקשה את עמדת נפגעות העבירות, בהתאם לזכותן על פי חוק.
"מטבע הדברים, לא ניתן להתייחס לפרטים עד לאחר השלמת תהליך העדכון וקבלת החלטות סופיות בתיק. בכל מקרה, התביעה הצבאית תעמוד על כך שעל סא״ל שרוני יוטל עונש מאסר ממושך ועל הורדתו מדרגותיו. ככל שיושגו הסכמות בין הצדדים, הן יוצגו בהמשך לבית הדין".