שגריר ארצות הברית בישראל אמר הערב (רביעי) ל-ynet כי הוא לא מודאג מהאפשרות שהממשלה הבאה, בראשה צפוי לעמוד בנימין נתניהו, תספח את שטחי יהודה ושומרון. "אני לא עוסק בדברים היפוטתיים, אבל עמדתנו מאוד פשוטה. ארה"ב לא תומכת בסיפוח", אמר. "ולא רק, היא אלא כל הקהילה הבינלאומית. אני לא מודאג לגבי זה. הם לא יעשו את זה".
2 צפייה בגלריה
חצאים תום ניידס השגריר האמריקאי מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
חצאים תום ניידס השגריר האמריקאי מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
(צילום:AFP, קובי גדעון/ לע״מ)
ניידס התייחס גם לאפשרות שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ימונה לשר הביטחון. "אני לא אתייחס לזה. שאלו אותי ואמרתי שאנחנו רוצים שיהיה שר ביטחון טוב שנוכל לעבוד איתו". ניידס היה הנציג האמריקני הראשון שהתייחס לתוצאות הבחירות, כשפרסם בשבוע שעבר הודעה שבה כתב כי הוא "מצפה לעבוד עם ממשלת ישראל על האינטרסים והערכים המשותפים שלנו".
שלשום שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לאחר עיכוב קל, עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. ברקע השיחה בין השניים עמדו החששות בארה"ב מפני הממשלה המסתמנת, על רקע הכוונה לחולל רפורמה במערכת המשפט ולמנות את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשר לביטחון הפנים. גורמים אמריקנים טענו שהסיבה לעיכוב בשיחה בין ביידן לנתניהו הייתה סיורי השטח שמקיים הנשיא לקראת בחירות האמצע בארה"ב.
בארה"ב מודאגים מתוצאות הבחירות - אך בסך הכול לנתניהו יש קשרים טובים עם ביידן, והם מכירים זה את זה שנים רבות. עדות לכך נראתה בביקור ביידן בישראל - אז אמר לו הנשיא האמריקני: "אתה יודע שאני אוהב אותך". בפני נתניהו עומדות לפחות עוד שנתיים של ממשל דמוקרטי, שמתייחס כלפיו בחשדנות ויגיב בחוסר סובלנות אם הוא ינצל התחזקות של הרפובליקנים בבחירות האמצע כדי לנגח את הממשל הנוכחי, כפי שעשה בתקופת אובמה בנאומו בקונגרס – צעד שנחשב עד היום לטראומה בעיני הדמוקרטים.
2 צפייה בגלריה
"רוצים שר ביטחון שנוכל לעבוד איתו". סמוטריץ' ונתניהו
"רוצים שר ביטחון שנוכל לעבוד איתו". סמוטריץ' ונתניהו
"רוצים שר ביטחון שנוכל לעבוד איתו". סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
מוקדם יותר, במהלך סבב ההתייעצויות שקיים, הוקלט נשיא המדינה יצחק הרצוג אומר לנציגי סיעת ש"ס כי "יש לכם שותף שמסביבנו כל העולם חרד. אני גם אמרתי לו את זה. באמת לא לפרסום, לא רוצה לעשות צרות, אבל אני חושב שיש לכם אחריות". דבריו של הרצוג ככל הנראה כוונו לח"כ איתמר בן גביר, על רקע החשש בקרב הקהילה הבינלאומית מכניסתו לממשלה. לא ברור אם הרצוג אכן לא ידע שהמיקרופונים מקליטים, וייתכן שרצה להעביר מסר בעניינו של בן גביר.
אם ימונה לשר לביטחון הפנים, תפקיד שכבר הצהיר שבו הוא מעוניין, יצטרך בן גביר לנהל שיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון המולדת, ולנהל חילופי מידע ושיתופי פעולה, גם עם ה-FBI. השר לביטחון הפנים בממשלת ישראל הוא גם הדמות שדרכו מנסה השגרירות האמריקנית להשפיע על אירועים בשטח כמו מתיחות סביב שכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, מצעד הדגלים ואירועים נוספים. השר לביטחון הפנים נחשב בן שיח חשוב מאוד של השגרירות האמריקנית, אולם אם בן גביר יוחרם - השגרירות האמריקנית תמצא גם דרכים אחרות להעברת מסרים.