האם האמריקנים צפויים להחרים את יו"ר עוצמה יהודית ומספר 2 בציונות הדתית, חבר הכנסת איתמר בן גביר? תקדימי העבר מראים שחרמות על שרים ישראלים מצד הממשל האמריקני הם בהחלט אפשריים. ואולם, בן גביר לוטש עיניים לתיק ביטחון הפנים בממשלה שאותה מתכנן בנימין נתניהו להרכיב, ותפקיד כזה מצריך קשר עם הממשל בארצות הברית. אם וושינגטון תחרים את בן גביר בתפקיד כזה - מדובר יהיה בצעד חסר תקדים.
יש בהחלט אפשרות שהאמריקנים לא ייפגשו עם בן גביר וגם לא יאפשרו לו להיכנס לארה"ב, אם יגיש בקשת ויזה כשר בממשלה עם דרכון דיפלומטי. בן גביר ביקר בשנת 1988 בארה"ב עם אמו ואז הייתה לו ויזה, אך לטענתו מאז לא הגיש בקשה לחדשה. סביר להניח שאם היה מגיש היה נדחה, מאחר שהורשע בתמיכה בטרור - עילה לפסילת בקשה לוויזה בארה"ב.
בן גביר הודיע שאחרי שובו מחופשה יזמן פגישה עם השגרירים הזרים כדי להוכיח להם שאינו גזען, ושעמדתו היא שיש לפעול רק נגד טרוריסטים ולא נגד חפים מפשע. בן גביר אמר גם שנפגש עם גורמים אמריקנים, אך סירב לומר אם מדובר בנציגים של שגרירות ארה"ב. בשגרירות האמריקנית סירבו לאשר או להכחיש.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
הבטיח לזמן פגישה עם השגרירים הזרים כדי להוכיח להם שאינו גזען. בן גביר
(צילום: רויטרס)
אם בן גביר יהיה השר לביטחון הפנים, תפקיד שכאמור הודיע שידרוש בממשלה החדשה, ולא יהיה לו ממשק עם האמריקנים - זה יהיה דבר חסר תקדים. בוושינגטון טרם קיבלו החלטה רשמית בעניינו של בן גביר, בגלל שהם ממתינים להקמת הממשלה, לחלוקת התיקים ולקווי היסוד. עם זאת, בכירים אמריקנים אומרים בשיחות סגורות שיהיה להם קשה מאוד לקבל אותו. המסר היחיד מהממשל הוא שהממשל האמריקני מצפה שישראל תכבד זכויות מיעוטים - דבר המתכתב עם החשש שלהם מבן גביר.
כשר לביטחון הפנים, יצטרך בן גביר לנהל את שיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון המולדת, ולנהל חילופי מידע ושיתופי פעולה, גם עם ה-FBI. השר לביטחון הפנים בממשלת ישראל הוא גם הדמות שדרכו מנסה השגרירות האמריקנית להשפיע על אירועים בשטח כמו מתיחות סביב שכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, מצעד הדגלים ואירועים נוספים. השר לביטחון הפנים נחשב בן שיח חשוב מאוד של השגרירות האמריקנית, אולם אם בן גביר יוחרם - השגרירות האמריקנית תמצא גם דרכים אחרות להעברת מסרים.
ומה באשר לתקדימי העבר? כשאריאל שרון התמנה לשר המסחר והתעשייה ב-1984, האמריקנים החרימו אותו ולא קיימו איתו מגעים בשל חלקו בטבח סברה ושתילה. גם השר רפי איתן היה אישיות לא רצויה בארצות הברית בגלל חלקו בפרשת פולארד, וכניסתו למדינה נאסרה עד יומו האחרון. האמריקנים לא נפגשו איתו גם כשהיה שר.
3 צפייה בגלריה
אריאל שרון מחוץ לבית המשפט בניו יורק 1985
אריאל שרון מחוץ לבית המשפט בניו יורק 1985
האמריקנים לא קיימו איתו מגעים בשל חלקו בטבח "סברה ושתילה". שרון בניו יורק ב-1985
(צילום: GettyImages)
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
מנהיגים ערבים הזהירו כי מינוי בן גביר עלול להקשות על שיתוף הפעולה עם ישראל. החתימה על הסכמי אברהם, 2020
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
החשש העיקרי בקהילה הבינלאומית הוא שבן גביר יביא לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית בדרישתו לאפשר תפילת יהודים על ההר. סביר להניח שהוא ימשיך לעלות להר הבית גם כשר בממשלה. בעבר היו כבר שרים שעלו להר הבית, כמו אורי אריאל, אך במקרה של בן גביר סביר להניח שהתגובות יהיו הרבה יותר טעונות, ועלולת להביא להגברת המתיחות במזרח ירושלים. מבחינת נתניהו מדובר בסוגיה רגישה מאוד שהוא יצטרך לנטרל כבר בתחילתה.
אם יפרוץ כאן עימות על רקע עלייה של בן גביר להר הבית, בוודאי כשר לביטחון הפנים, צריך לקחת בחשבון גם תגובות חריפות מצד מדינות ערב, כולל מדינות הסכמי אברהם, עד כדי החזרת שגרירים. נתניהו בוודאי לא ירצה שזה יקרה, בייחוד כשהוא זה שחתום על הסכמי אברהם. מנהיגים ערבים במפרץ הפרסי כבר הביעו דאגה מהאפשרות שבן גביר ימונה לשר בכיר, ואמרו שהדבר עשוי להקשות עליהם לחזק את שיתופי הפעולה עם ישראל. מאידך, הרב מארק שנייר, רב אמריקני שמשמש יועץ למלך בחריין ומקורב למנהיגי המפרץ, אמר כי משיחות שערך עם המנהיגים "ההתמקדות במפרץ היא בניצחון נתניהו, ולא בבן גביר וסמוטריץ'".
לדבריו, "יש קונצנזוס שאומר שאתה שופט את הממשלה על פי מעשיה. כשנתניהו חתם על הסכמי אברהם - מנהיג מוסלמי בולט אמר שלפני נתניהו היה את אריאל שרון, שבתקופתו נסוגו מעזה. יש במפרץ הפרסי גישה של להמתין ולראות". שנייר ציין גם את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר דברים דומים. "הם רוצים לשפוט את הממשלה על פי המעשים, ונותנים קרדיט לנתניהו שידאג לרסן את הקיצונים. אני לא רואה אצלם סימנים לדאגה - הם בוחנים את הרקורד של נתניהו, שבתקופתו נחתמו הסכמי אברהם".