בית המשפט העליון החמיר היום (חמישי) את עונשו של השוטר לשעבר מסרשה וואסה, שנידון בשנה שעברה ל-29 שנות מאסר בגין רצח אשתו אנגווץ, וקבע כי ירצה מאסר עולם.
פרקליטות המדינה ערערה על העונש המקורי שנגזר עליו וביקשה להחמיר - בעוד שוואסה עצמו ערער גם הוא על העונש ועל הרשעתו ברצח. בהחלטה תקדימית, שלושה שופטי עליון קבעו פה אחד שיש לגזור עליו מאסר עולם למרות שהורשע בעבירת הרצח הבסיסית, השקולה ל"רצח מדרגה שנייה".
3 צפייה בגלריה
מסרשה משה וואסה בבית המשפט
מסרשה משה וואסה בבית המשפט
וואסה בבית המשפט המחוזי בלוד, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
העבירה החמורה יותר, "רצח בנסיבות מחמירות", היא זו שבגינה נגזר על המורשע מאסר עולם באופן אוטומטי, בעוד שעבירת רצח בדרגה פחותה יותר משאירה את העונש פתוח לשיקול דעתם של השופטים. כך מאז שנכנס לתוקף החוק החדש במסגרת הרפורמה בעבירות ההמתה.
השופט יוסף אלרון כתב את פסק הדין, ואליו הצטרפו השופטים אלכס שטיין וח'אלד כבוב. אלרון כתב: "מי שנוטל אקדח, דורך אותו, מכוונו לעבר אחר ממרחק קצר, ולבסוף יורה ירייה אחת שפוגעת בראשו של הקורבן – יתקשה עד מאוד לעורר ספק סביר בדבר כוונתו הקטלנית בעת המעשה. המקרה שלפנינו משלב מספר נסיבות הצובעות אותו בצבעים חמורים במיוחד, בהן העובדה כי המערער היה באותה העת שוטר במקצועו. בעונש של מאסר עולם גלום מסר, שבמקרים החמורים שבחמורים שבהם אדם נוטל את חייו של אחר – יהא עונשו החמור שהדין מכיר".
3 צפייה בגלריה
אנגווץ וואסה וילדיה
אנגווץ וואסה וילדיה
קורבן הרצח אנגווץ וואסה עם ילדיה
אלרון הדגיש כי "מדובר באירוע מצער נוסף של אלימות קשה נגד נשים מצד בני זוגן. הפעם, אלימות קטלנית. על אודות הצורך בהחמרה בענישה בגין עבירות אלו, עמד בית משפט זה לא אחת. יש לומר כי המחשבה שבת זוג, בהווה או בעבר, היא קניינו של בן זוגה מעתה ועד עולם, ולא, חייה מוטלים בסכנה, כפי שאנו עדים לאחרונה, היא תפיסה מעוותת מיסודה החוצה עדות ודתות, אשר אין לה מקום בחברה בישראל. תופעה עגומה זו יש לעקור מן השורש, וליתן לכך ביטוי הולם בעונש הנגזר על עבריינים שנוהגים כך".
3 צפייה בגלריה
אחותה וגיסה של הנרצחת בבית המשפט
אחותה וגיסה של הנרצחת בבית המשפט
אחותה וגיסה של הנרצחת בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
הרצח אירע ב-14 באוקטובר 2018. על רקע מחלוקת מוקדמת בין בני הזוג, התפתח ביניהם ויכוח שכלל קללות וצעקות, שבעקבותיו וואסה הנסער ביקש להירגע ויצא מהבית. ב-19:30 באותו יום הוא חזר לביתו, שם היו אשתו, בתם התינוקת בת החודשיים ושני ילדים נוספים של אנגווץ מנישואים קודמים.
הוויכוח בין בני הזוג התעורר מחדש ב-21:00, כשהילדים שכבו במיטותיהם. במהלך הוויכוח וואסה היכה את אשתו בפניה, לקח מכסה של מחבת שהיה במקום והיכה אותה גם בגבה, וכן בעט ברגלה. אנגווץ מחתה את הדם מרגלה, קמה והתיישבה על כיסא בפינת האוכל, תוך שהוויכוח בין השניים נמשך. בשלב זה וואסה החליט לרצוח אותה. הוא הלך לחדר השינה, הוציא מהארון את אקדחו, שנשא במסגרת תפקידו כשוטר, חזר לפינת האוכל וירה בפניה של אנגווץ. מיד לאחר מכן וואסה התקשר למשטרה והודיע כי רצח את אשתו.