המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דסנטיס, הגיש אמש (יום ד') לוועדת הבחירות הפדרלית את המסמכים שמצהירים כי הוא מתמודד על נשיאות ארה"ב ב-2024. בכך הפך דסנטיס רשמית ליריב המרכזי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית. דסנטיס הכריז רשמית על התמודדתו בסרטון וידאו שפרסם הלילה, שבו אמר: "אנחנו צריכים את האומץ להוביל ואת הכוח לנצח. אני רץ לנשיאות ארה"ב כדי להוביל את הקאמבק האמריקני הגדול".
לאחר הודעתו הרשמית, דסנטיס השתתף בשיחת ועידה בטוויטר שאותה הנחה בעלי הרשת החברתית אילון מאסק, שבה דנו בהתמודדותו בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. שיחת הוועידה ב"טוויטר ספייס" תוכננה להתחיל ב-18:00 שעון החוף המזרחי (01:00 שעון ישראל), אך זמן קצר לאחר תחילתה טוויטר קרסה שוב ושוב עקב עומס כבד של מאזינים, והשיחה החלה כחצי שעה לאחר הזמן המתוכנן.
הבעיות הטכניות הביאו לכך שרבים מהמאזינים לא שמעו את הכרזתו של דסנטיס. בנקודה מסוימת האזינו לצ'אט כ-678,000 משתמשים, אך רבים נותקו עקב התקלות. לאחר שהשידור התייצב לבסוף התחברו לשיחה כ-304,000 מאזינים. מנחה השיחה, דיוויד סאקס, אמר בעת התקלות כי התחברו מאזינים כה רבים עד שהם "גורמים לשרתים של טוויטר לקרוס, וזה סימן טוב".
4 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
מושל פלורידה רון דסנטיס ו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פריימריז ב רפובליקנים בחירות ל נשיאות ארה"ב 2024
המועמדים הבולטים בפריימריז הרפובליקניים. דסנטיס וטראמפ
(צילום: רויטרס)
השיחה עם מאסק, שארכה כשעה, נועדה לשגר את קמפיין הבחירות של דסנטיס, אך ריבוי התקלות הביא רבים למתוח ביקורת וללגלג על השידור המקוטע, שתואר כפיאסקו. שמו של דסנטיס עצמו עוות ל"דססטר", משחק מילים על המילה האנגלית ל"אסון" (Disaster), וההאשטאג #DeSaster הפך פופולרי בטוויטר במהלך ולאחר הצ'אט המקוון.
טראמפ עקץ את דסנטיס גם הוא עקב התקלות, וכתב ברשת החברתית Truth Social: "הכפתור האדום שלי גדול יותר, טוב יותר, חזק יותר - והוא עובד (אמת!), שלך לא". למרות שלא הזכיר את יריבו העיקרי בשמו במהלך הצ'אט המקוון, דסנטיס ציין כי "ממשל לא עוסק בבידור או בבניית מותג", במה שנתפס כעקיצה מוסוות נגד טראמפ.
לאחר הכרזתו הרשמית כי הוא רץ לנשיאות, דסנטיס אמר מעט על המדיניות שבה ינקוט אם אכן ייבחר כנשיא ארה"ב, ודיבר במונחים כלליים: "אנחנו יכולים ואנו חייבים להביא תוצאות גדולות לאמריקה. אני מתחייב להיות מנהל נמרץ שיטפל בבעיות הגדולות". במקום זאת, דסנטיס התמקד ברקורד שלו כמושל פלורידה, ופנה לתקוף מטרות קודמות, בהן השמאל הקיצוני, הגירה בלתי חוקית לארה"ב - והנשיא המכהן, ג'ו ביידן.
ברקע התקלות בטוויטר, מנהל הקמפיין של דסנטיס, בריאן גריפין, אמר כי ההתלהבות לקראת השיחה עם מאסק "שברה את האינטרנט", וטען כי מיליון דולרים גויסו לקמפיין הבחירות תוך שעה. בנוסף לשיחה עם מאסק, דסנטיס צפוי היה להיפגש בלילה במלון במיאמי עם התורמים המובילים בקמפיין שלו.
4 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
דסנטיס בביקור בישראל בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
דסנטיס בן ה-44 נבחר למושל פלורידה ב-2018, ובנובמבר אשתקד זכה בכהונה שנייה – בניצחון סוחף שחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית. עוד לפני כן נחשב לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על האמריקנים, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר הוא פועל להגבלת זכויות להט"ב בפלורידה, ואף יצא למאבק פומבי מול תאגיד וולט דיסני.
הצטרפותו של דסנטיס למרוץ צפויה כבר חודשים ארוכים, מאז אותו ניצחון סוחף לכהונה שנייה כמושל. מאז הוא מנסה לקדם תדמית של מי שמסוגל להוביל את הרפובליקנים לניצחונות ברמה הארצית, אל מול טראמפ שלדברי דסנטיס המפלגה פיתחה תחת הנהגתו "תרבות של הפסדים". הוא מרמז בכך לאובדן השליטה הרפובליקנית בבית הנבחרים ב-2018, אובדן השליטה בבית הלבן ובסנאט ב-2020, והרוב הדחוק והמאכזב שהרפובליקנים השיגו בבחירות אשתקד בבית הנבחרים.
דסנטיס מתכוון לטעון בקמפיין שהוא הרפובליקני היחיד שמסוגל לנצח את הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן - שגבר על טראמפ בבחירות 2020. "אנחנו חייבים לדחות את תרבות ההפסדים שמשפיעה על המפלגה שלנו בשנים האחרונות. הזמן לתירוצים נגמר", אמר החודש דסנטיס באירוע באייווה.
4 צפייה בגלריה
רון דסנטיס מושל פלורידה טפסים ריצה לנשיאות ארה"ב
רון דסנטיס מושל פלורידה טפסים ריצה לנשיאות ארה"ב
המסמך שמאשר את הריצה של דסנטיס לנשיאות
כאמור, אמש הפך דסנטיס רשמית ליריבו הגדול של טראמפ בפריימריז. לפי שעה היתרון של טראמפ על דסנטיס בסקרים גדול ועומד על עשרות אחוזים. לפי ממוצע סקרי הפריימריז של Real Clear Politics הנשיא לשעבר נהנה מיתרון של 36% על פני דסנטיס, עם 56% תמיכה מול 20% בלבד לדסנטיס. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-6% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%. הרפובליקני שיזכה במועמדות יתמודד מול הנשיא ביידן.
4 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
המושל דסנטיס. טראמפ הזהיר אותו: אם תרוץ מולי - לעולם לא תהיה נשיא
(צילום: AFP)
בחודש שעבר קרא טראמפ לדסנטיס שלא להתמודד מולו בפריימריז, וטען כי התמודדות של המושל תפלג את הרפובליקנים ותפגע בקריירה הפוליטית שלו. "רון דסנטיס הוא גבר צעיר שבסקרים מולי, בלשון המעטה, לא הולך לו", כתב טראמפ ברשת החברתית Truth Social. "אני מאמין שאם הוא יחליט לרוץ לנשיאות, זה רק יפגע במפלגה הרפובליקנית ובמידה מסוימת יפלג אותה", הוסיף הנשיא לשעבר. טראמפ הזהיר את דסנטיס, ואמר כי אם יתמודד מולו הוא יפסיד את הקולות של MAGA (כינוי לתומכיו האדוקים של הנשיא לשעבר), "ולעולם לא יתמודד שוב בהצלחה לתפקיד".
טראמפ המשיך לתקוף את דסנטיס גם שעות לפני הכרזתו על ריצה לנשיאות, וטען כי הסיבה היחידה שדסנטיס ניצח בבחירות בפלורידה הייתה התמיכה שקיבל ממנו. בהמשך אמר טראמפ שדסנטיס לעולם לא יהיה מסוגל לנצח בחירות ארציות ושיריבו "זקוק באופן נואש להשתלת אישיות". טראמפ הוסיף: "למיטב הבנתי, הטיפול הזה עדיין לא זמין מבחינה רפואית. אדם לא נאמן!". בהתבטאויות אחרות נגד דסנטיס טראמפ כינה אותו DeSanctimonious ("המתחסד").
פורסם לראשונה: 23:05, 24.05.23