על רקע העימותים הקשים אתמול (שבת) בתל אביב בין קבוצות של נתינים זרים מאריתריאה, והביקורת שהגיעה בעקבות כך מצד הקואליציה על התערבות בג"ץ במדיניות ההגירה של ישראל, ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר ל-ynet Live כי "בג"ץ התערב במדיניות ההגירה, וצמצם את הכלים שהרשות המבצעת והרשות המחוקקת ביקשו להעמיד לצורך צמצום התופעה (של הכניסה הבלתי-חוקית לישראל)".
7 צפייה בגלריה
גדכון סער
גדכון סער
ח"כ סער. ביקורת על בג"ץ, וגם על ממשלות נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
לדברי סער, שבתקופתו כשר הפנים בג"ץ הגביל כמה פעמים את זמן השהייה במתקן "חולות", שנועד לכליאה של נתינים זרים שנכנסו לישראל בצורה בלתי חוקית, "חולות היה בהחלט משמעותי להרחקת המסתננים ממרכזי הערים, אבל הוא גם תרם תרומה עקיפה או ישירה ליציאה מרצון של מסתננים". הוא הוסיף כי "בחודשים הראשונים אחרי שחוקקתי את 'חוק המסתננים', הייתה נהירה של יציאה מרצון של מסתננים. נדמה לי 4,500 בשלושה חודשים. אחרי הדיון הראשון בבג"ץ, המגמה הזו נעצרה".
עם זאת, כשסער נשאל האם שופטי בג"ץ אחראים על המצב בדרום תל אביב, הוא השיב כי "הייתי בדעה ולא שיניתי אותה שבסוגייה של המסתננים בית המשפט שגה בפסיקותיו ופגע בכלים שהעמידו הרשויות האחרות. אין לי ספק שלולא פסיקות שגויות אלה, היו היום פחות מסתננים בישראל. אבל כמובן שזה רחוק מלתמצת את המחדל שבעיסוק בנושא הזה".

7 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
דיון בבית המשפט העליון. סער על בג"ץ: "אין לי ספק שלולא פסיקות שגויות אלה, היו היום פחות מסתננים בישראל"
(צילום: שלו שלום)
לדברי השר לשעבר, "יש הרבה שגיאות ומחדלים - זו אחריות של ממשלות ישראל לתולדותיהן, שלמען האמת בעשור האחרון הרימו ידיים וכלל לא מתמודדות עם הנושא. בין אם במאמץ להרחיק מכאן מסתננים, פיזור אחר של האוכלוסייה הזו וסיוע לדרום תל אביב ותושביה. כרגיל אחרי אירוע מאוד קשה ומאוד חמור, אז ראש הממשלה מקים צוות שרים ומכנס אותו לראשונה היום. איפה הם היו עד היום במשך למעלה משמונת חודשי כהונת הממשלה הנוכחית?".
בין השגיאות שנעשו על ידי הממשלות בנושא, סער ציין את הנסיגה של ראש הממשלה בנימין נתניהו מההסכם מול נציבות הפליטים של האו"ם ב-2018, שבמסגרתו ישראל הייתה אמורה להעביר 16 אלף מבקשי מקלט או מסתננים מאפריקה למדינות מערביות - ובמקביל להסדיר את מעמדם של מספר דומה בישראל. "גם סגירת חולות זאת הייתה שגיאה גדולה מאוד של השר לביטחון פנים ושל הממשלה דאז. נכון שבג"ץ הגביל את תקופת השהייה בחולות, אבל עדיין אחרי שהמתקן הזה הוקם וזאת לא הייתה החלטה פשוטה, אסור היה לפי דעתי לסגור אותו", הוסיף סער.



בנוגע לצעדים האפשריים שכן ניתן לעשות בעקבות המהומות, סער ציין כי "מי שהוא גם מתפרע וגם נוקט באלימות, קל וחומר אלימות נגד שוטרים, אז ניתן לבדוק את בקשת המקלט שלו ולהכריע שהוא לא פליט. ולגבי אחרים, לנקוט נגדם בהליכים פליליים באופן מהיר, ובינתיים להחזיק אותם במעצר. יש כלים, צריך כמובן את שיתוף הפעולה של המערכת המשפטית. יותר יעיל לרתום אותה מאשר לתקוף אותה. כשאני חוקקתי את חוק המסתננים, והקמתי את מתקן חולות, מהלכים לא סטנדרטיים, הייעוץ המשפטי לממשלה נרתם לסייע לי בדבר הזה".
גם ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) התייחסה להתפרעויות אתמול בתל אביב, ואמרה בריאיון ל-ynet Live כי "הממשלה חייבת לכל הפחות לגרש מישראל את מי שהיה מעורב בהחזקת מצ'טות, זריקת אבנים ויצירת זירת מלחמה מפחידה. אנחנו לא מקימים פה מדינת אריתריאה קטנה".
גוטליב הוסיפה כי "אני יכולה לחפש אשמים, אבל זו לא הדרך. אני רוצה כרגע פתרון קונקרטי. טעינו. הגענו לפצצה הזו שגדלה לנו מתחת לאף, אריתריאה קטנה שצמחה לנו מתחת לאף, שבזה לנו ובזה לרשויות אכיפת החוק. נתנו להם כאן מקלט והם יצרו כאן זירת מלחמה בצורה שבאמת אין לי אמון בהם".

7 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
העימותים בתל אביב, אתמול
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
7 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
7 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
7 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
במהומות אתמול נפצעו לפחות 135 בני אדם, בהם 49 שוטרים. למשטרה הועברה מראש התרעה על חשש לאלימות חריגה, אבל רישיון לקיום הפסטיבל של שגרירות אריתריאה ניתן וגם רישיון להפגנת מתנגדי המשטר התקבל. 39 אריתריאים נעצרו במהומות. במשטרה הודו שלא צפו מהומות אלימות כאלה וכדי לפזר את המתפרעים השתמשו באש חיה.
בהודעה שפרסמה אתמול לשכת ראש הממשלה אחרי המהומות, נמסר כי "בעקבות ההתפרעויות החמורות, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש". צוות השרים יתכנס היום במשרד ראש הממשלה בירושלים.
7 צפייה בגלריה
  יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', ועידית סילמן במליאת הכנסת
  יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', ועידית סילמן במליאת הכנסת
לוין וסמוטריץ'. שניהם האשימו אתמול את בית המשפט העליון באחריות למצב בדרום תל אביב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', האשים אמש את שופטי העליון בהתפרעויות, שהיו לדבריו "רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם". לדברי סמוטריץ', "יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ. שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג"ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותן עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".
גם שר המשפטים יריב לוין התייחס אמש למהומות וטען כי "אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך". לדבריו, בעצם קידום המהפכה המשפטית, הקואליציה נאבקת "על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית ועל זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע". הוא ציין כי "הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג"ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב".
לוין הדגיש כי "לכן חשוב להבטיח שנבחרי הציבור יוכלו לקבל החלטות ולבצע אותן. לכן שיטת בחירת השופטים כל כך חשובה. לכן צריך להבטיח שלבית המשפט ייבחרו גם שופטים שצמחו בשכונות ובפריפריה. שופטים שמעמידים את טובת תושבי השכונות לפני מי שגנבו את הגבול".