שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (חמישי) בטקס הענקת דרגות לאלופים הנכנסים, בצל דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלפיו לאיראן כמות אורניום מועשר שמספיקה לשתי פצצות, כי "הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות. אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ישראל ובעיקר על עתידו של העם היהודי".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט העניק דרגות אלוף לנמרוד אלוני ודוד זיני
שר הביטחון יואב גלנט העניק דרגות אלוף לנמרוד אלוני ודוד זיני
גלנט בטקס. "עלולים להידרש לממש את חובתנו - הגנה על עתיד העם היהודי"
(צילום: דובר צה"ל)

לדברי גלנט, "המשימות הן כבדות והאתגרים הם גדולים. המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך מדינת ישראל, צה"ל וכל גופי הביטחון, תדע מה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל בהווה וגם בעתיד, בעזרתכם חברי המטה הכללי הנוכחיים והמצטרפים".
הדוח של סבא"א, נזכיר, קבע כי בחודשים האחרונים איראן המשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין והגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר שלה. לפי הדוח, כמות האורניום המעושר של הרפובליקה האיסלאמית גבוהה כעת פי 23 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהרן למעצמות. נכון ל-13 במאי, כמות האורניום המועשר הייתה 4,744.5 ק"ג, כאשר הסכם הגרעין מגביל את הכמות ל-202.8 ק"ג. בנוסף איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין – שעומדת על 3.67%.
4 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
המתקן בנתנז. בעומק של 80 עד 100 מטר, יותר מהיכולת האמריקנית
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט העניק דרגות אלוף לנמרוד אלוני ודוד זיני
שר הביטחון יואב גלנט העניק דרגות אלוף לנמרוד אלוני ודוד זיני
גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, היום
(צילום: דובר צה"ל)
מאגר האורניום המועשר לרמה של עד 20% עומד כעת על 470.9 ק"ג – עלייה של 36.2 ק"ג מהנתונים בדוח הקודם בחודש פברואר. כמות האורניום שמועשר לרמה של עד 60% היא 114.1 ק"ג, עלייה של 26.6 ק"ג מהדוח הקודם. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר לרמה של 90%.
רויטרס דיווחה כי מהממצאים בדוח של סבא"א עולה שמאגר האורניום המועשר לרמה של עד 60% מספיק כעת לייצור שתי פצצות גרעיניות. לפי סבא"א, די בכ-42 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% כדי להחזיק במה שבסוכנות מגדירים "כמות משמעותית", מונח שפירושו "הכמות המשוערת של חומר גרעיני שמרגע שנאגר אי אפשר לשלול את האפשרות של פיתוח מטען נפץ גרעיני". כאמור, כדי לפתח מטען כזה צריך החומר לעבור העשרה נוספת, ל-90%, אבל היא מהירה יחסית.
על אף שתיאורטית 42 ק"ג אכן עשויים להספיק, בפועל כדי לפתח פצצה גרעינית אחת נדרשים יותר מ-55 ק"ג שהועשרו לרמה של 60%, בשל החומר שמתבזבז תוך כדי תהליך ההעשרה.
4 צפייה בגלריה
פצצה חודרת בונקרים GBU-57
פצצה חודרת בונקרים GBU-57
הפצצה חודרת הבונקרים GBU-57. יכולה לחדור עד לעומק של 60 מטר
(צילום: AP)
מומחה הגרעין האמריקני דיוויד אולברייט העריך ב"אקונומיסט" כי לאיראן יש כיום יכולת כמעט מיידית לייצר פצצת אטום. לדבריו, היא מתקרבת למצב שבו אם תשתמש בכל מלאי האורניום המועשר שלה, היא תוכל לייצר שבע פצצות בטווח של חצי שנה.
דבריו הגיעו שבוע לאחר פרסום תמונות הלוויין המראות את חפירת המנהרות בהרים ליד אתר הגרעין נתנז שבמרכז איראן, שעומקו כנראה בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע. עומק שכזה עלול להוות בעיה לפצצות GBU-57, הנשק המרכזי של הצבא האמריקני להשמדת בונקרים תת-קרקעיים. בתיאור קודם של יכולות הפצצה, אמר חיל האוויר האמריקני כי היא יכולה לחדור עד לעומק של 60 מטר מתחת לקרקע.
הפיזיקאי אולברייט, לשעבר פקח נשק גרעיני אמריקני בכיר, העריך כי החלק העמוק ביותר במקום עשוי לשמש כאולם ובו מספר קטן של צנטריפוגות מתקדמות, שיכולות לייצר במהירות מספיק אורניום מועשר ל-90%, רמה הנדרשת לייצור נשק גרעיני, כך שאיראן תוכל לפרוץ אל הפצצה מבלי שניתן יהיה לעצור אותה.