3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן בברלין
(צילום: רויטרס)
דבריו הקשים של יו"ר הרשות הפלסטינית בגרמניה, על כך ש"צה"ל עושה 50 שואות לפלסטינים" העלו שוב לשיח הציבורי את סוגיית הכחשת השואה - וחוקרים שעוסקים בהיסטוריית העם היהודי מתעקשים כי גם אם אבו מאזן לא אמר במפורש שפשעי הנאצים כלפי היהודים לא התבצעו, ההשוואה לצה"ל נכנסת תחת ההגדרה.
פרופ׳ דינה פורת, מרצה בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב ויועצת אקדמית של "יד ושם", הסבירה כי אמנם הכחשת שואה זה ניסיון לומר שהשואה לא הייתה ולא נבראה, אך לעיקרון הבסיסי הזה "יש פנים רבות", כלשונה.

"הגרמנים בעצמם החלו בטשטוש עקבות השואה עוד לפני תום המלחמה", הסבירה פרופ' פורת. "מצד אחד הם ניסו לעשות 'מצווה' לעולם ולסלק את היהודים, אבל מצד שני ידעו שזו פשע. הכחשת השואה האינטלקטואלית, שדנה בכל מיני דרכים למה השואה לא הייתה, נמשכת עד היום בצרפת ולכל דור יש את הדובר שלו.
"אחד הדוברים המאוד מרכזיים הוא פרופ' לספרות בשם רובר פוריסון, שהלך לבקר את אבא של אנה פרנק, וישב איתו שעות בניסיון לשכנע שלא הגיוני ש-8 אנשים התחבאו במשך יותר משנתיים. אחר כך פוריסון יצא מביתו וכתב שהיומן לא אותנטי", אמרה.
לפי פרופ' פורת, הכחשת השואה הגסה התמקדה בגרעין קשה של 30-20 פעילים בשנות ה-80 וה-90 שזה היה עיקר עיסוקם. "גם להם היו שלל של נימוקים מדוע השואה לא הייתה", אמרה. "הם טענו בין היתר שאם שרפו שלושה מיליון וחצי גופות, אז איפה האפר? ושהגז נועד להדברה בשדות במקור וזה לא יכול להרוג אנשים. הם טענו שיהודים בכלל ברחו לצפון אפריקה ולכן יש כל כך הרבה יהודים שם".
פרופ' פורת הוסיפה כי משנות ה-2000 ועד היום התפתחה תופעה של "הכחשת שואה רכה": "זו לא טענה שלא הייתה שואה, אלא הכחשה בסגנון של הנמכה, זילות, נרטיבים אחרים, הכחשה על רקע דתי ועוד. בעולם הנוצרי יש חוסר רצון להודות בשואה מפני שלהודות בה מתפרש כהטלת ספק באפיפיור שיודע הכל. אם הייתה שואה, האפיפיור, שהוא האדם הכי ערכי ומוסרי, היה עושה משהו - ומכיוון שהוא לא עשה, כנראה שלא הייתה שואה. זו הכחשת שואה על רקע רגשות נוצריים שלא מאפשרים להם הטלת ספק באפיפיור. בנוסף, מי שפגע ביהודים זה נוצרים, פירושו שיש כתם נורא על הנצרות ועל נוצרים".
פרופ' דינה פורתפרופ' דינה פורתצילום: אורן אגמון, "ידיעות אחרונות"
עם זאת, פורת אומרת כי אבו מאזן למעשה לא הכחיש את התרחשות השואה, אלא השווה אותה למעשיו של צה"ל כלפי הפלסטינים. "אבו מאזן יודע שהייתה שואה ומכיר בה, אבל הוא טוען שצה"ל עושה פעולות כמו בשואה - וזו השוואה שנכנסת תחת ההגדרה של הכחשת שואה רכה. זו אנטישמיות להשוות את צה"ל לנאצים", אמרה.
לדברי פורת, הכחשת שואה רכה היא מסוכנת יותר מזו הגסה: "הכחשת שואה גסה הייתה מנת חלקם של קומץ אנשים שהיו להם הרבה מאוד נספחים ואוהדים. אך בהכחשת שואה רכה אנחנו מדברים על קהלים נרחבים ועל תחושה כללית שנתנו יותר מדי מקום ליהודים ולשואה שלהם. זה הלך רוח כללי, וזה הרבה יותר מסוכן כי זה מוביל לעוד אנטישמיות. זה מצייר אותנו בתור תאבי בצע שכל הזמן רוצים פיצויים וכמובן גורם לפקפוק בהצדקת המדינה היהודית".
פרופסור אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב, אמר כי ישנם שני סוגים של מכחישי שואה: "סוג אחד זה לטעון שהשואה לא הייתה בכלל, או שהייתה הרבה פחות משמעותית מאיך שהיהודים מתארים אותה, וסוג שני זה לטעון שהייתה שואה ומי שאחראים לה זה הציונים שיזמו אותה או היו שותפים לה כדי לשרת את המפעל הציוני".
3 צפייה בגלריה
מצעד החיים אושוויץ מחנה השמדהה פולין יום השואה
מצעד החיים אושוויץ מחנה השמדהה פולין יום השואה
מצעד החיים באושוויץ
(צילום: יוסי זליגר)
לדבריו, לטעון שלא הייתה שואה לא דומה לטענות של עיוות עובדות. "זה לערער על העובדה הבסיסית", אמר שביט. "כשאתה מתחיל להסתבך עם מסקנות שגויות זה גם מסוכן. במקרה של אבו מאזן, זה כמו להשוות תאונת דרכים לשואה. הוא משתמש ברלטיביזציה, כלומר להפוך את השואה למשהו יחסי. הוא לא מכחיש את השואה, אבל הוא מבטל את המשמעות והייחודיות ההיסטורית. זה דרגה אחרת וסוג אחר של הכחשת שואה".
שביט הדגיש כי "אבו מאזן לא אמר שגרמנים לא רצחו יהודים, אבל בפועל, האם מישהו שפוי טוען שישראל רצחה במודע פלסטינים והייתה לה תוכנית להשמיד את האומה הפלסטינית? אין אחד שפוי שיגיד את זה. במשמעות המסר של אבו מאזן, זוהי הכחשת שואה".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
"הפלסטינים טוענים שישראל מנצלת את השואה בשביל דיפלומטיה". ביידן ב"יד ושם"
(צילום: לע"מ)
הפרופ' הוסיף כי "לפלסטינים דחוף ומשמעותי להכחיש את השואה כי הם חושבים שההיסטוריה של השואה משרתת את ישראל. הם אומרים שאם לוקחים כל דיפלומט שמגיע לישראל ל'יד ושם', זה משרת את ישראל ולא אותם. הפלסטינים רואים בשימוש בשואה כהגשמת יעדים דיפלומטיים, ולכן הם משווים את מה שקורה להם לשואה".
ד"ר רוברט רוזט, חוקר בכיר במכון הבינלאומי לחקר השואה ב"יד ושם", ציין כם הוא כי "יש גם הכחשת שואה שבאה לידי ביטוי בעיוות העובדות. כלומר, לקבל את זה שהייתה שואה, אבל להגיד כל מיני דברים שגויים לגביה, לעוות את העובדות ולהוציא את כל ההקשר".
גם לדבריו, הכחשת שואה עלולה לגרום לאנטישמיות: "כשמכחישים שואה, אנשים יכולים לחשוב שאולי זה נכון ואולי באמת לא הייתה שואה וזה יכול לגרום ליותר אנשים לחשוב שיהודים המציאו את בשואה מכל מיני אינטרסים, מה שיגרום לאנטישמיות. לפעמים קשה למדוד את הנזק המיידי, אבל זה בהחלט גורם לתדמית שלילית לישראל וליהודים".
אבו מאזן, כאמור, מיהר לחזור בו מדבריו - ואמר אתמול בבוקר כי יש לגנות את השואה בחריפות וכי לא התכוון להתכחש לייחודיות של פשעי הנאצים. על פי הודעת ההבהרה שפרסם יו"ר הרשות, "הכוונה בפשעים שעליהם דיבר היא למעשי הטבח שבוצעו נגד העם הפלסטיני מאז הנכבה על ידי הכוחות הישראליים, ואלה פשעים שלא נפסקים עד היום זה".
יו"ר "יד ושם" דני דיין גינה אתמול את דבריו של אבו מאזן וכינה אותם "שפל מדרגה שמעורר סלידה. על ממשלת גרמניה להגיב כראוי לדברי הבלע שהושמעו בתוככי משרד הקנצלר".
פורסם לראשונה: 23:25, 17.08.22