משדר הבוקר של אולפן ynet

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כבר הספיק להבהיר אתמול (רביעי) כי השואה היא "הפשע הנתעב ביותר בהיסטוריה", לאחר שביום שלישי טען כי ישראל ביצעה "50 שואות בפלסטינים". אך אותו אבו מאזן טען בעבודת הדוקטורט שלו כי השואה היא "שקר פנטסטי", ונראה כי ברשות הפלסטינית ממשיכים לטפח בדיוק את אותם המסרים בספרי הלימוד שלהם הנכתבים ברמאללה, ונלמדים על ידי יותר ממיליון תלמידים בבתי ספר בגדה ובבתי הספר של אונר"א בעזה (באישור חמאס).

במסגרת רפורמה כוללת בספרי הלימוד, שהשלים משרד החינוך הפלסטיני בשנים האחרונות בהוראת אבו מאזן, שבה נכתבו מחדש כל הספרים לכיתות א' עד י"ב, נמצא שהתכנים עברו הקצנה משמעותית ביחס לשנים הקודמות.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
טען כי השואה היא "שקר פנטסטי". יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: EPA)
מאות דוגמאות קיצוניות שהוכנסו באופן שיטתי ושלא הופיעו בעבר מעודדות פגיעה באזרחים, ג'יהאד, אלימות והסתה כנגד ישראל ויהודים, בכל הכיתות ובכל הנושאים. מלבד זאת, הניסיונות הקודמים להגעה לשלום עם ישראל מאז הסכמי אוסלו הושמטו במכוון מספרי הלימוד החדשים.
למרות הודעת לשכת אבו מאזן, שהבהירה כי זה לא התכוון להכחיש את השואה, ספרי הלימוד הפלסטינים החדשים שיו"ר הרשות הפלסטינית הורה לכתוב מחדש אינם מציינים את השואה ולו במשפט אחד. השואה נשמטה לחלוטין מספר ההיסטוריה בפרק שלם המלמד על מלחמת העולם השנייה והשפעתה על מהלך ההיסטוריה, שנלמד בכיתה י"ב.
5 צפייה בגלריה
ציר הזמן בפרק על מלחמת העולם השניה בספר היסטוריה המשמיט את השואה
ציר הזמן בפרק על מלחמת העולם השניה בספר היסטוריה המשמיט את השואה
ציר הזמן בפרק על מלחמת העולם השניה בספר היסטוריה המשמיט את השואה
5 צפייה בגלריה
תכנים בבית הספר שבו למד המחבל
תכנים בבית הספר שבו למד המחבל
האיורים בספרי הלימוד הפלסטיניים
באופן מפתיע, האו"ם, הגוף אליו פונים פעמים רבות הפלסטינים כדי להעביר החלטות בינלאומיות נגד ישראל, דווקא זוכה לביקורת חריפה. התלמידים מקבלים הוראה לערוך משפט מדומה שבו הם מעמידים את האו"ם לדין על כך שלא ביצע את תפקידו במהלך הנכבה הפלסטינית, בכך שהוא לא מנע את "אובדן פלסטין".
טבח הספורטאים הישראלים במינכן ב-1972 נכנס לראשונה לספרי הלימוד החדשים ומתואר בצורה חיובית ולגיטימית. חטיפתם ורציחתם של 11 חברי המשלחת הישראלית מתוארים כ"פגיעה באינטרסים ציוניים בחו"ל", ומקבלים הצדקה כדוגמה ללוחמה פלסטינית לגיטימית לכל דבר.
בספרי הלימוד התגלו בנוסף מספר רב יותר של שיעורים אנטישמיים המסיתים נגד יהודים והיהדות כדת, מול חומרים קודמים שהתמקדו הרבה יותר בהסתה נגד ישראל. מורים מנחים להוריד ציונים לתלמידים שלא מצליחים "לקשר את ביצוע מעשי הטבח הציוני למחשבה דתית יהודית". ספר היסטוריה שנלמד בכיתה י"א מרמז שהיהודים שולטים בעולם, תוך שימוש בדימויים אנטישמיים קלאסיים של זרוע עם מגן דוד אוחזת בגלובוס.
5 צפייה בגלריה
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
התלמידים לומדים שהיהדות היא דת גזענית ושהיהודים שולטים בכסף, בתקשורת ובפוליטיקה - אותם הם מנצלים לטובתם. כמו כן, היהודים מאופיינים כשקרנים ומושחתים, וכ"אויבי האסלאם בכל הזמנים והמקומות", הנידונים להשמדה. שכן, על פי הספרים, "השחתת הארץ (פלסטין) הייתה ותהיה הסיבה להשמדתם". בנוסף, קטע קריאה תחת הכותרת "לחימה ביהודים והניצחון עליהם" אף מצוטט בלימודי דת, ומדבר בגלוי על רצח עם המצפה ליהודים באחרית הימים, כפי שמופיע באמנת חמאס.
ספרי הלימודים הפלסטינים מהללים בנוסף רצח אזרחים בפיגועים. מחבלים כמו דלאל מוגרבי, שהובילה ב-1978 את טבח אוטובוס הדמים, שבו נרצחו 38 ישראלים ומתוכם 13 ילדים, מואדרת כמודל לחיקוי בפרק שלם בהבנת הנקרא לכיתה ה'. השפה הערבית נלמדת באמצעות סיפור אלים ומזעזע, המפאר חבישת חגורות נפץ. הסיפור מתאר פלסטינים ש"חתכו את צווארם של חיילי האויב", ו"לבשו חגורות נפץ ובכך הפכו את גופם לאש ששורפת את הטנק הציוני". איור נלווה מתאר חיילים ישראלים בטנק, שנורו למוות על ידי חמוש פלסטיני.
מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, החוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם וקורא לקידום תכנים של שלום וסובלנות, פרסם מחקרים רבים לאחרונה על ספרי הלימוד של ישראל, קטאר, סעודיה, איחוד האמירויות, ומדינות נוספות. תכני הספרים מעודדים מאוד באשר לשינויים חיובים בספרי הלימוד באזורינו.
5 צפייה בגלריה
 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר"א
 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר"א
התלמידים לומדים כי היהודים הם "שקרנים ומושחתים". בית הספר של אונר"א בעזה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
מנכ"ל המכון מרכוס שף אמר כי "אמירתו של אבו מאזן היא לא רק השתוללות של איש זקן. במורשתו, הוא מבטיח שהחינוך הפלסטיני ידחה כל אפשרות להגיע לשלום עם ישראל, תוך עידוד פעולות טרור כמו הטבח במינכן". לדבריו, "אדם שאמר ב-2018 שהלוואות כספים של יהודים גרמו לשואה, יכול להרגיש מרוצה מכך שהדור הזה של תלמידי בית ספר פלסטינים אינו מכיל אלא שנאה ליהודים. האם ממשלת גרמניה מרוצה מכך שהיא תומכת כלכלית, בהיקף של מאות מיליוני אירו, בתוכנית לימודים אנטישמית של שנאה הדוחה שלום?".
סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, סבור כי לחינוך יש קשר ישיר להקצנה. "מצער לראות איך החינוך הפלסטיני מקדם שנאה כה קשה נגד יהודים והיהדות כדת, תוך עידוד לרצח אזרחים חפים מפשע. ההשלכות לכך הן ברורות. מדינות אחרות באזור שחקרנו, כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, הבינו את הכוח שיש לספרי לימוד כחסם להקצנה. הן צועדות בכיוון הפוך לגמרי של הוצאת תכני שנאה נגד יהודים וישראל, והכנסת תכנים סובלניים יותר במקום".
פורסם לראשונה: 22:16, 17.08.22