בציר נפרד מהלחימה ברצועת עזה, ובנוסף לגורמי הטרור באזורנו שהרימו ראשם נגד ישראל, גם דאעש חזר בחודשים האחרונים לכותרות עם כמה פיגועים משמעותיים - ואמש (שישי) נרצחו לפחות 115 בני אדם ויותר מ-100 נפצעו בפיגוע ירי ומטענים באולם ההופעות "קרוקוס סיטי הול", בעיר קרסנוגורסק שבמחוז מוסקבה ברוסיה. אז מה יש לדאעש נגד רוסיה, ומה מצב ארגון המדינה האיסלאמית בעולם?
לרוסיה ולדאעש חשבון פתוח, ארוך ומדמם. רוסיה פעלה צבאית נגד המדינה האיסלאמית בשטח סוריה החל מ-2015, כשהארגון היווה איום אמיתי על משטרו של הנשיא בשאר אסד. דאעש, מצידו, לחם ברוסים משום שאלה תמכו במשטר אסד, וחיסלו במסגרת תמיכה זו הרבה מאוד סונים שהשתייכו לארגוני האופוזיציה הסורית שלחמו במשטר. הפעילות הצבאית הרוסית נגד דאעש סייעה אז מאוד לפגיעה בכוחו של הארגון, ובסופו של דבר לייצוב משטרו של הנשיא בשאר אסד.

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא סוריה בשאר אסד
אסד ופוטין. לדאעש חשבון פתוח עם הרוסים
(צילום: EPA, AP, רויטרס)
אסד מסר הבוקר הודעת תנחומים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אנחנו מביעים את צערנו העמוק ממתקפת הטרור ומביעים את הזדהותנו העמוקה עם משפחות הפצועים וההרוגים", מסר אסד. "אנחנו מאשרים את נחישותנו להמשיך עימכם במלחמה המשותפת נגד הטרור חוצה הגבולות".
ברפובליקת אינגושטיה בצפון הקווקז, השייכת לרוסיה, יש פעילות של דאעש, שמגייס צעירים מהרפובליקה לפעילות טרור. צעירים מהחבל היו מעורבים גם בעבר בפיגועי טרור קשים ברוסיה. אחד מהם למשל היה הפיגוע באולם הנכנסים בנמל התעופה דומודדובו ב-24 בינואר 2011, אז נהרגו 38 בני אדם מהתפוצצות מחבל מתאבד, יליד אינגושטיה.
על פי דיווחים ברוסיה, כוחות הביטחון ברוסיה ערכו במהלך הלילה מצוד אחרי שלושה חשודים בפיגוע, כולם מאינגושטיה. הבוקר הודיע הקרמלין כי כבר 11 חשודים נעצרו, מהם ארבעה שמעורבים ישירות בביצוע הפיגוע.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברוסיה
זירת הפיגוע ברוסיה
אולם ההופעות השרוף בבוקר שאחרי הפיגוע. דאעש ממשיך להרים את ראשו
(צילום: STRINGER / AFP)
הפיגוע הקשה מעלה שאלות ותהיות רבות באשר לשירותי הביון הרוסים, שכן עצם התרחשותו במחוז מוסקבה מהווה כישלון מבצעי ומודיעיני דרמטי של כוחות הביטחון ושירותי הביון, שלא הצליחו לדעת שפיגוע כזה תוכנן מתחת לאפם ולסכלו. הכישלון גדול עוד יותר בהתחשב בעובדה שרק לאחרונה הזהירו את אזרחיהן כמה שגרירויות זרות ברוסיה, כולל שגרירות ארה"ב, מפני פיגוע טרור אפשרי המוני במוסקבה, בין השאר באולמות מופעים.
דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן ווטסון, אף הדגישה כי "הממשל שיתף את הרשויות ברוסיה במידע, בהתאם למדיניות ארוכת השנים שלנו בנוגע לחובה לספק אזהרה במצבים דומים". גורם בממשל האמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "הזהרנו את רוסיה בהתאם להערכות שלנו".
הרוסים מצידם דחו כמעט בבוז את האזהרות הללו, אך אמש החששות התאמתו. הנשיא ולדימיר פוטין צפוי לכנס את המועצה לביטחון שלו בעקבות המתקפה.
המודיעין הרוסי אף מתעקש ש"למחבלים קשר לאוקראינה", אך קייב, מצידה, מיהרה להכחיש כל קשר לפיגוע. "לאוקראינה אין שום קשר לירי והפיצוצים בהיכל ההופעות במחוז מוסקבה", צייץ מיכאילו פודוליאק, יועצרו של הנשיא וולודימיר זלנסקי. "אין בזה שום היגיון. אוקראינה נלחמת בצבא הרוסי יותר משנתיים, והכול במלחמה הזו ייקבע רק בשדה הקרב". הוא הוסיף שארצו מעולם לא עשתה שימוש בטקטיקות טרור כאלה, וזה "חסר טעם לחלוטין".
כמה שעות אחרי תחילת המתקפה ציטטה התקשורת את סוכנות הידיעות "אעמאק" המזוהה, עם המדינה האיסלאמית, וגורם ביטחוני מסר לסוכנות כי פעילי דאעש "תקפו ריכוז גדול של נוצרים בפרברי בירת רוסיה, מוסקבה, הרגו ופצעו מאות וגרמו לנזק רב למקום לפני שחזרו לבסיסיהם בשלום".

הפיגוע במוסקבה גרר גינויים גם מרחבי העולם הערבי. משרד החוץ המצרי פרסם הודעה שמגנה את הירי ומסר את תנחומיו לממשל ולתושבי רוסיה, ומשרד החוץ הירדני פרסם גם הוא הודעת גינוי ומסר כי לא היו ירדנים בין הקורבנות. גם עיראק, החות'ים בתימן ואיראן הצטרפו לגינויים - אחרי שהרפובליקה האיסלאמית חוותה בעצמה רק לפני חודשיים את אחד הפיגועים הקשים שבוצעו על ידי דאעש בשטחה.
בינואר האחרון שני פיצוצים אירעו בעיר כרמאן בדרום מזרח איראן, ליד קברו של מפקד משמרות המהפכה לשעבר קאסם סלימאני, ביום השנה הרביעי לחיסולו. בפיגוע נהרגו יותר מ-90 בני אדם, טהרן חיפשה אשמים, ואחרי שהועלו טענות שלפיהן ישראל קשורה לאירוע - דאעש לקח אחריות על הפיגוע.

הספידו אותו, אבל דאעש עדיין בונה את עצמו

למרות שדאעש זכה להספדים בשנים האחרונות בעקבות הלחימה מולו, הוא עדיין מתקיים ובונה את עצמו בזירות השונות. הארגון צמצם את פעילותו משמעותית, אך ממשיך לפעול. בדו"ח שפרסם מכון וושינגטון רק לפני כמה ימים נכתב כי פעיליו עדיין מהווים איום ושעל הקהילה הבינלאומית לפתור זאת כדי "למנוע התעוררות עתידית", התעוררות שיצאה לפועל אמש.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בארה"ב הזהירו מפיגועים אפשריים, ברוסיה התעלמו. ביידן
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
באזור סוריה פועלים שחקנים רבים שנלחמים נגד דאעש ורואים בו סכנה לאינטרסים שלהם. לפי מכון וושינגטון, כוחות הקואליציה הבינלאומית, יחד עם הכוחות הדמוקרטיים הסוריים, הם הגורמים העיקריים שנלחמים נגד המדינה האיסלאמית באזור, בזמן שטורקיה, משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, רוסיה ואיראן מעורבות גם הן בלחימה.
יש לציין כי כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב, שנמצאים בעיראק ובסוריה במסגרת הלחימה בדאעש, סופגים מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה מתקפות מצד מיליציות פרו-איראניות שפועלות גם הן בשתי המדינות, ובחודשים האחרונים עלתה דרישה של המיליציות בעיראק לסיים את משימתה של ארה"ב במדינה בהקדם.
לפי מכון וושינגטון, משימת המאבק בדאעש מעט נשכחה לאור אתגרים ואיומים אחרים בזירה הסורית, והכוחות הסוריים הדמוקרטיים לא מסוגלים לנהל באופן עצמאי פעולות נגדו או לאבטח את מתקני המעצר שמחזיקים אלפי פעילים של הארגון.
4 צפייה בגלריה
פעילות דאעש באפריקה מתרחבת. ארכיון
פעילות דאעש באפריקה מתרחבת. ארכיון
פעילות דאעש באפריקה מתרחבת. ארכיון
לפי פרסומים המיוחסים לאו"ם, מבחינה מספרית הלחימה נגד דאעש הצליחה לצמצם את מספר החמושים ופעולות הטרור משנת 2019, ומספר הפעילים שתומכים בקבוצה באופן פעיל בעיראק וסוריה ירד מ-18,000-14,000 תומכים בפברואר 2019 ל5,000-3,000 פעילים ב-2024. למרות זאת, לפי מכון וושינגטון, נראה כי הארגון עדיין מתפקד והתרגל לשיטות המופעלות נגדו.
עוד נכתב כי למרות היציבות היחסית בחמש השנים האחרונות, דברים החלו להשתנות בכיוונים מטרידים, כשמתחילת השנה ועד 14 במרץ השנה הקבוצה לקחה אחריות על 84 תקיפות בסוריה, ולוחמי הארגון נותרו מחויבים ליעדים שלהם. אם ארה"ב אכן תסיים את משימתה בעיראק בעתיד הקרוב, האזור יאבד כוח משמעותי שעדיין שומר כי דאעש לא ירים את ראשו בצורה משמעותית.
הארגון לא פועל רק בסוריה ובעיראק, ומהווה איום על אזורים נוספים. בתחילת החודש פרסם מכון וושינגטון דו"ח נוסף על פעילות הארגון באפריקה, ולפיו שלוחות מקומיות של דאעש פועלות במדינות כמו מאלי, סומליה ומוזמביק. "כמעט חמש שנים אחרי שארגון המדינה האיסלאמית איבד שליטה בשטחים באזורי הליבה שלו בעיראק וסוריה, הארגון מבקש הישגים טריטוריאליים באפריקה", נכתב בדו"ח.