התייעצות נשיא המדינה עם נציגי ש"ס
(צילום: לע''מ)

נציגי ש"ס, חברי הכנסת יעקב מרגי, חיים ביטון, יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי, המליצו על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, בהתייעצות שהם קיימו הערב (רביעי) עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, כחלק מסבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה. מוקדם יותר נציגי המחנה הממלכתי סירבו סירבו להמליץ על מועמד, ונציגי יש עתיד המליצו על על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ושללו ממשלת אחדות. תמונת המצב כעת: 43 ממליצים לנתניהו, 24 ללפיד ו-12 נמנעים. ynet העביר את סבב ההתייעצויות בשידור ישיר.
בפתח ההתייעצות אמר ח"כ מלכיאלי כי "בכל מערכות הבחירות אמרנו שנמליץ על נתניהו לראשות הממשלה כי הוא המועמד המתאים, וכך נעשה גם הפעם". הנשיא הרצוג שאל את הנציגים באיזה סוג של ממשלה הם תומכים, ומלכיאלי השיב: "חזרנו עם גוש של 64 מנדטים בכוח גדול יותר, ואנחנו הולכים לממש את מה שהתחייבנו".
מוקדם יותר נציגי סיעת המחנה הממלכתי - שרת העלייה פנינה תמנו שטה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ויו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג - סירבו להמליץ על מועמד. לדברי תמנו שטה, "רוב העם אמר את דברו, ונכבד את רצונו. לגוש נתניהו יש 64 מנדטים, ולאף אחד אחר אין סיכוי להרכיב ממשלה". הרצוג שאל מדוע במחנה הממלכתי לא ממליצים על לפיד, ותמנו שטה השיבה: "אנחנו לא משחקים בנדמה לי. אנחנו לא רוצים שביב של סיכוי, ולכן לא נמליץ על אף אחד".
הנשיא מקיים התייעצות עם נציגי המחנה הממלכתי
(צילום: לע''מ)

4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי המחנה הממלכתי
יצחק הרצוג ונציגי המחנה הממלכתי
נמנעו מלהמליץ על מועמד. הרצוג ונציגי המחנה הממלכתי, היום
(צילום: יונתן זינדל,פלאש90)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי ש''ס
יצחק הרצוג ונציגי ש''ס
הרצוג עם נציגי ש"ס, היום
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
הרצוג שאל את הנציגים מדוע המחנה הממלכתי לא מעוניין להצטרף לקואליציה של נתניהו. גינזבורג השיב כי "הגענו למצב שאנחנו לא יכולים להיכנס למהלך כזה. נסינו זאת כבר בעבר וראינו איך זה נגמר. לא תהיה לנו אפשרות להשפיע, ואין לנו כוונה להיות גלגל חמישי". בהצהרה שנשאו הנציגים בתום ההתייעצות, אמר השר אלקין כי "אנחנו לא מערערים על מעמדו של לפיד כיו"ר האופוזיציה. יש בינינו לבין חלק ממפלגות האופוזיציה חילוקי דעות, אבל נפעל בשיתוף פעולה".
במהלך ההתייעצות שקיימו עם הנשיא נציגי יש עתיד - שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת האנרגיה קארין אלהרר ויו"ר הסיעה בועז טופורובסקי - הבהירה השרה ברביבאי כי השלושה ממליצים על לפיד להרכבת הממשלה, וכי הם שוללים ממשלת אחדות. הרצוג אמר בתגובה: "אתם יודעים שאני תמיד בעד אחדות אם רק ניתן. אבל שמעתי את דבריו של רה"מ לפיד בכנס בהר הרצל ביום ראשון, ואני לא רואה שום היתכנות להקמת ממשלת אחדות". ברביבאי השיבה כי "העיקרון המנחה אומר שלא נשב עם מי שנאשם בעבירות פליליות. אנחנו לא מוכרים את הערכים שבשמם אנחנו נמצאים היום בממשלה, ובשמם גם נלך לאופוזיציה".
הרצוג, שהכחיש הבוקר את חשיפת ynet שלפיה פעל בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לקדם רעיון של ממשלת אחדות ללא הפלגים הקיצוניים בכנסת החדשה, עימת את השלושה עם סקר שלפיו בוחרי יש עתיד היו שמחים לממשלת אחדות. טופורובסקי השיב "אנחנו בדמוקרטיה, ובדמוקרטיה לפעמים לא מרכיבים ממשלה. העם אמר את דברו, ובסופו של דבר אנחנו לא חייבים להיות בשלטון. הסקר התייחס לשאלה האם אתה מעדיף ממשלה קיצונית חשוכה או ממשלת אחדות, והתשובה אליה ברורה".
התייעצויות נשיא המדינה עם הסיעות הנבחרות נציגי יש עתיד
(צילום: לע''מ)

4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי יש עתיד
יצחק הרצוג ונציגי יש עתיד
"לא נמכור את ערכינו, נלך לאופוזיציה". נציגי יש עתיד והרצוג, היום
(צילום: יונתן זינדל,פלאש90)
כשנשאלה לגבי סיעות נוספות שעשויות להמליץ על לפיד, השיבה ברביבאי כי "שמענו שהעבודה תמליץ. קיוויתי וחשבתי שגם המפלגות האחרות של גוש השינוי ימליצו, אך זה לא אומר דבר על האופן שבו לפיד יוביל את האופוזיציה יחד עם מפלגות השינוי". בהצהרה שנשאה בתום ההתייעצות, אמרה ברביבאי כי "בניגוד לאופוזיציה שהייתה, אנחנו לא נשרוף את המדינה. נהיה עניינים, ונילחם על צביונה של מערכת המשפט ומערכות נוספות".
מחר יגיעו להתייעצויות נציגי סיעות יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. השיחות יסתיימו ביום שישי עם הגעת נציגי סיעות העבודה ונעם.
סבב ההתייעצויות של הרצוג החל מוקדם יותר היום עם נציגי סיעת הליכוד, חברי הכנסת יריב לוין ומירי רגב. השניים המליצו לנשיא להטיל את המנדט על נתניהו. לפיכך, נכון לעכשיו ממליצים על נתניהו 32 חברי הכנסת של הליכוד, והמספר צפוי להגיע ל-64, אז יטיל הרצוג את המנדט להקמת המשלה ה-37 על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. הסיעות הערביות, המחנה הממלכתי וישראל ביתנו לא צפויות להמליץ על מועמד כלשהו. מפלגת העבודה צפויה להמליץ על לפיד.
נשיא המדינה מקבל את תוצאות הבחירות הרשמיות מיצחק עמית, יו"ר ועדת הבחירות
(צילום: קונטקט\ לע"מ)

מוקדם יותר היום אישרו נשיאות ומליאת ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות. "ועדת הבחירות המרכזית מודה לציבור הישראלי על כך שהגיע להצבעה זו הפעם החמישית בפרק זמן של ארבע שנים בלבד ובכך הביע אמון בדמוקרטיה הישראלית, בהליך הבחירות במדינת ישראל ובוועדה", נמסר. "הליך ספירת הקולות והליך הבקרה המקיף התבצעו באופן מקצועי, ויסודי, והתוצאה משקפת את רצון אזרחי מדינת ישראל".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר הבוקר בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 כי "למחלוקת מעצם מהותה יש ערך עצום, אך צריך לדעת איך לנהל מחלוקת. מחלוקת דורסנית היא הרסנית, שמבטלת את האחר, שוללת את הלגיטימציה שלו, מקטלגת אותו כאויב, משכיחה מאיתנו את השותפות הישראלית הנצחית".
עם קבלת התוצאות הרשמיות מידיו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית, הכחיש הנשיא הרצוג את חשיפת ynet שלפיה הוא פעל בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לקדם רעיון של ממשלת אחדות ללא הפלגים הקיצוניים בכנסת החדשה. "אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות, אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בדחיפה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת".
פורסם לראשונה: 17:03, 09.11.22