3 צפייה בגלריה
 נתניהו וסמוטריץ'
 נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן)
התוכנית של הגוש המנצח בבחירות - הקמת ממשלה חדשה עד השבוע הבא. על רקע תחילת סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נציגי הסיעות לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה, נפגש היום (רביעי) ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עם ראשי הציונות הדתית ויהדות התורה. בסיום הפגישות נמסר כי "נרשמה התקדמות משמעותית להקמת ממשלה". ynet מעביר את פגישות נציגי הסיעות עם הנשיא בשידור חי.
ראש הממשלה המיועד נתניהו נפגש תחילה עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. אחר כך הוא נפגש עם ראשי יהדות התורה יצחק גולדקנופף ומשה גפני. בשתי השותפות העתידיות בקואליציה של נתניהו נמסרה לאחר הפגישות הודעה דומה: "הפגישה התנהלה באווירה טובה, נרשמה התקדמות משמעותית וסוכם כי הפגישות יימשכו לקראת הקמת הממשלה בקרוב". נכון לעכשיו נראה כי נתניהו נוטה להכניס להסכמים הקואליציוניים את "פסקת ההתגברות" שתאפשר לכנסת לבטל פסיקות בג"ץ.

בבית הנשיא החל כאמור סבב ההתייעצויות של הרצוג לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה. ראשונים הגיעו למשכן הנשיא נציגי סיעת הליכוד, חברי הכנסת יריב לוין, מירי רגב ואלי כהן. השלושה המליצו לנשיא להטיל את המנדט על נתניהו. לאחר מכן הגיעו נציגי יש עתיד - והמליצו על לפיד. הם שללו אפשרות להקמת ממשלת אחדות. לפי שעה, לנתניהו יש 32 ממליצים וללפיד 24.
"אנחנו צריכים להגיע לסיכום ולהקים ממשלה, לצאת לדרך ולהתחיל לעבוד. תוצאות הבחירות ברורות ויש מנדט ברור מרוב הציבור להקמת ממשלת ימין", אמר ח"כ לוין לנשיא הרצוג. ח"כ רגב טענה כי "יש קמפיין 'הפחדה' של הציבור. אנשים חושבים שבאנו לשרוף אסמים. באנו לעבוד בשביל כולם". בהמשך הוסיפה רגב כי "מנה חמה לוקח להכין פחות זמן מלמנות שופט בישראל".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
הנשיא הרצוג ונציגי הליכוד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
מירי רגב: "חושבים שנשרוף אסמים. באנו לעבוד בשביל כולם". יריב לוין: "קיבלנו מנדט למשול"
(צילום: יונתן זינדל,פלאש90)
הנשיא הרצוג אמר לנציגי הליכוד כי "בסוף יש בערך חצי מהמצביעים שתמכו בגוש שיגיע לתמוך בנתניהו. עולה שאלת האיזונים בין הרשויות. אני אומר כנשיא המדינה זה מאוד רגיש - צריך לדעת למצוא את האיזונים בדיאלוג כזה".
בסיום ההתייעצות, אמר ראש צוות המו"מ של הליכוד יריב לוין: "אנחנו ננסה להגיע להסכמות במכלול הנושאים הרלוונטיים. בשלב הזה עוד מוקדם לדעת מה הסיכומים וכיצד הדברים ייראו בדיוק. דבר אחד ברור לחלוטין - קיבלנו מנדט ברור למשול ולהוביל מדיניות שהתחייבנו אליה ויש לנו כוונה לעמוד בהבטחותינו. צריך בדמוקרטיה לדעת שכשיש הכרעה מצפים מנבחרי הציבור לפעול בשם המדיניות שבשמה ההכרעה הזו הושגה".
אינפו לו"ז לוח זמנים התייעצויות נשיא המדינה בחירות 2022
בהמשך הערב יגיעו לבית הנשיא נציגי הסיעות יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס. מחר יגיעו להתייעצויות נציגי סיעות יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. השיחות יסתיימו ביום שישי עם הגעת נציגי סיעות העבודה ונעם.
יש עתיד והעבודה ימליצו על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. הסיעות הערביות, המחנה הממלכתי וישראל ביתנו לא צפויות להמליץ על מועמד כלשהו. ההחלטה של ישראל ביתנו מעידה על המתיחות בין יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן ללפיד.
הנשיא הרצוג צפוי להטיל באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה ה-37 על נתניהו. 64 חברי כנסת ימליצו על נתניהו לקראת השבעת הממשלה השישית תחת הנהגתו.
מוקדם יותר היום אישרו נשיאות ומליאת ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות. "ועדת הבחירות המרכזית מודה לציבור הישראלי על כך שהגיע להצבעה זו הפעם החמישית בפרק זמן של ארבע שנים בלבד ובכך הביע אמון בדמוקרטיה הישראלית, בהליך הבחירות במדינת ישראל ובוועדה", נמסר. "הליך ספירת הקולות והליך הבקרה המקיף התבצעו באופן מקצועי, ויסודי, והתוצאה משקפת את רצון אזרחי מדינת ישראל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר הבוקר בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 כי "למחלוקת מעצם מהותה יש ערך עצום, אך צריך לדעת איך לנהל מחלוקת. מחלוקת דורסנית היא הרסנית, שמבטלת את האחר, שוללת את הלגיטימציה שלו, מקטלגת אותו כאויב, משכיחה מאיתנו את השותפות הישראלית הנצחית".
עם קבלת התוצאות הרשמיות מידיו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית, הכחיש הנשיא הרצוג את חשיפת ynet שלפיה הוא פעל בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לקדם רעיון של ממשלת אחדות ללא הפלגים הקיצוניים בכנסת החדשה. "אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות, אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בדחיפה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת".
הנשיא פנה לנבחרי הציבור ואמר: "לצד ויכוח פוליטי תוסס והכרחי, לצד הכרעות וקבלת החלטות, לצד אי ויתור על תפיסת העולם - אסור לוותר בשום פנים ואופן על היחד שלנו. האחריות לכך מוטלת על כולנו, אך במרחב הפוליטי היא מוטלת בראש ובראשונה על כל צדדיו של בית המחוקקים על סיעותיו השונות".
הרצוג אמר עוד: "אני מבקש לפנות מכאן לאזרחי ולאזרחיות ישראל ולומר, כעת ביום שאחרי, עם קבלת התוצאות הסופיות, עם תום הקמפיינים ורגע לפני השבעת הכנסת וכינון ממשלה - הגיע הזמן לאחריות משותפת, אחריות לערבות הדדית, אחריות לשיח מכבד, אחריות ללכידות".