כשהם עוטים מסכות על פניהם, וכפי שמקווים במשרד החינוך גם מצוידים בתוצאות בדיקות ביתיות שליליות - יצעדו הבוקר (יום רביעי) 2,458,000 תלמידים מגילי גן ועד כיתות י"ב בשערי גני הילדים ובתי הספר ויפתחו את את שנת הלימודים תשפ"ב. השנה נפתחת כשברקע ישראל עלתה למקום הראשון בעולם במספר המאומתים היומי לקורונה למיליון נפש, ובצל החששות שהלימודים יובילו לעלייה משמעותית עוד יותר בתחלואה.
בינתיים, במשרד החינוך ממתינים בדריכות גבוהה במיוחד לתוצאות המבחן הגדול: האם ההורים יעבירו דיווחי אמת לבתי הספר מתוצאות בדיקת הקורונה הביתית שנתבקשו לבצע אתמול, ואם יתברר שילדיהם חולים בקורונה הם ישאירו אותם בבית ולא ישלחו אותם לבתי הספר.
7 צפייה בגלריה
שגב חיים, עולה לכיתה ז' בבית הספר מבואות הנגב
שגב חיים, עולה לכיתה ז' בבית הספר מבואות הנגב
שגב חיים מקיבוץ כרמים, עולה לכיתה ז'
(צילום: חונן חיים)
7 צפייה בגלריה
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו'
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו'
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו'
(צילום: שחר גולדשטיין )
7 צפייה בגלריה
הכנות מאור ירושלמיאן, עולה לכיתה א'
הכנות מאור ירושלמיאן, עולה לכיתה א'
מאור ירושלמיאן, עולה לכיתה א'
(צילום: עידו ארז)

כמה תלמידים יפתחו את השנה?

כ-176,000 תלמידי כיתות א' יגיעו הבוקר נרגשים ומלווים בהוריהם בפעם הראשונה לבית הספר ואל גני הילדים יגיעו כ-538,000 ילדים. בבתי הספר היסודיים 1,220,000 תלמידים, בחטיבות הביניים 315,000 תלמידים ובחטיבות העליונות 483,000. מספר עובדי ההוראה במערכת החינוך עומד על 219,000. לגבי יישובים אדומים הוחלט כי בכיתות ח'-י"ב שבהן יש יותר מ-70% תלמידים שקיבלו מנת חיסון אחת לפחות או מחלימים - השיעורים ייערכו בכיתות.
עם זאת, בהחלטה שהתקבלה בדיון האחרון של קבינט הקורונה הוחלט כי בכיתות שבהן יש פחות מ-70% מחוסנים או מחלימים - לא תהיה חובת למידה בזום, וניתן יהיה לקיים שיעורים במרחבים פתוחים. לפי ההסכמות בקבינט, תלמידים לא מחוסנים לא יוכלו להגיע למפגשים אלה.
7 צפייה בגלריה
אסף ירושלמיאן, עולה לכיתה ג', בבית הספר יגאל אלון בקדימה
אסף ירושלמיאן, עולה לכיתה ג', בבית הספר יגאל אלון בקדימה
התיק כבר מוכן. אסף ירושמליאן, עולה לכיתה ג'
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
אופיר יוחנן מתכוננת לבית הספר
אופיר יוחנן מתכוננת לבית הספר
אופיר יוחנן מירושלים, עולה לכיתה ז'
(צילום: עודד יוחנן)
7 צפייה בגלריה
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו' בבית הספר ברנדס בהרצליה
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו' בבית הספר ברנדס בהרצליה
דניאל קירשנבוים, עולה לכיתה ו'
(צילום: שחר גולדשטיין )
כ-230,000 תלמידים לא יוכלו להיכנס בשערי בתי הספר וייאלצו להישאר בבית. הסיבה: כ-150,000 מהם מתגוררים בערים אדומות ובכיתותיהם פחות מ-70% מחוסנים או מחלימים. כמו כן, כ-80,000 תלמידים נמצאים בבידוד בשל תחלואה בקורונה או חשיפה לחולים מאומתים. עד כה, לפי נתוני משרד החינוך, חוסנו 53% מתלמידי ז'-ט'; 81% מתלמידי י'-י"ב ו-86% מצוותי ההוראה.
בנוסף, ירוכז מאמץ הבדיקות הסרולוגיות בערים שבהן התחלואה גבוהה מ-12%. עד אתמול בוצעו 343,622 בדיקות, מתוכן 33,328 - המהוות כ-10% - שיצאו חיוביות. כמו כן, כשני מיליון בדיקות מהירות ביתיות (אנטיגן) נשלחו לבתי הספר והמבצע יימשך בכמה פעימות לאורך השנה. המורים, המורות והגננות יאספו מילדי הכיתה או הגן את התוצאות השליליות של הבדיקות המהירות הביתיות - שאותה יערכו ההורים לפני חזרת הילדים לספסל הלימודים.

כ-80% מההורים אספו את בדיקות האנטיגן

שנת הלימודים נפתחת בתום שבועות ארוכים של דיונים והתלבטויות. שלשום, ברגע האחרון, החליטה הממשלה להחיל את התו הירוק על צוותי חינוך וקבעה כי מורים שלא יסכימו להתחסן ולהיבדק לא יוכלו להגיע לבתי הספר. כמו כן, תעוגן בחקיקה החלטה שלפיה מורים אלה לא יוכלו ללמד מרחוק ולא יקבלו שכר.
אמנם משרד החינוך פרסם כבר בשבוע שעבר את מתווה פתיחת שנת הלימודים, אך בשל המחלוקת על סוגיית התו הירוק לצוותי חינוך לא הובאו התקנות לאישור ועדת החינוך של הכנסת ולאחר מכן לאישור הכנסת כפי שקובע החוק. במקרה זה "מנצלת" הממשלה את תקנות החירום שלפיהן יפעל המתווה במשך שבועיים ללא אישור הכנסת.

7 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
ערכות בדיקה בנתניה
(צילום: עיריית נתניה)
אתמול במשרד החינוך וברשויות המקומיות הביעו סיפוק מכך שנרשמה היענות של כ-80% מההורים שהגיעו לקחת את ערכות האנטיגן ביומיים האחרונים. נזכיר כי מטרת הבדיקות הללו, המיועדות לגילי 16-3, היא לחשוף תלמידים חיוביים לקורונה כבר לפני פתיחת השנה - ולמנוע ככל האפשר כניסת תלמידים מאומתים ביום הראשון ללימודים. כך ניתן יהיה לבודד את התלמידים המאומתים ולקטוע את שרשראות ההדבקה, לצמצם בידודים ולאפשר למידה רציפה ככל האפשר.
צוותי החינוך יאספו אמנם מילדי הכיתה או הגן את אישורי ההורים על תוצאה שלילית בבדיקה המהירה הביתית, אך אין חובה בביצוע הבדיקה - שכן לא ניתן למנוע כניסתו של תלמיד שלא ערך אותה.


שרת החינוך: "לא נהסס לשנות את התוכנית תוך כדי תנועה"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה אמש בחמ"ל של משרד החינוך: "לא נהסס לשנות את התוכנית ולהתאימה בהתאם למציאות המתפתחת, כי אנחנו רוצים לשמור על שגרת לימודים עד כמה שאפשר". עוד אמרה שאשא ביטון: "נחזק את לימודי קרוא וכתוב בכיתות א'-ב' ואת לימודי הליבה. נחזק כל השדרה הניהולית והחינוכית, ונחזק את ההיבטים הרגשיים כתשתית למידה. ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים - ולכן אנחנו חייבים לילדים שלנו גם את זה. "אני יודעת שלחלק מההורים יש חששות ואני גם יודעת שלא יהיה קל, אך יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילדים שלנו למסגרות החינוך, להחזיר את היציבות והחוסן הנפשי שלהם. אנחנו חייבים להם את זה כחברה". השרה ציינה כי "יש כ-18 אלף עובדי הוראה ועוד 18 אלף תומכי הוראה שלא חוסנו. הם יידרשו בבדיקה. אנחנו לא יודעים לומר כמה לא מוכנים להיבדק".
לפי מתווה החינוך הסופי - הם לא יוכלו להיכנס לבתי הספר. "יש לנו דרך ותוכנית שגובשה יחד עם הרבה מאוד שותפים: משרד הבריאות ונציגי ההורים והמורים והתלמידים והשלטון המקומי", הוסיפה שרת החינוך, "ויחד עם כולם בנינו תוכנית שתבטיח חזרה בטוחה ככל שניתן עבור התלמידים שלנו - אבל בעיקר תבטיח גם שגרה רצופה ורצף לימודי".

לגבי השאלה האם יש רף תחלואה שממנו לדעתה נכון לסגור את מערכת החינוך, אמרה השרה: "צריך לטפל בדברים בצורה ממוקדת. נעקוב אחרי מה שמתרחש במערכת החינוך. היכן שנזהה התפרצות לא סבירה - לא נהסס לסגור בתי ספר או כיתות, אבל בצורה דיפרנציאלית. עשינו את זה בשבועיים האחרונים. זה לא יהיה קל, אבל יש לנו חובה מוסרית אמיתית להחזיר את הילדים לשגרת לימודים".
לדבריה, היא "סומכת על ההורים שישתפו פעולה גם בנוגע לבדיקות שהם צריכים לבצע הערב". בנושא זה היא הוסיפה וציינה כי "מבחינתנו, אמרנו להורים שזו חובה שלנו גם ברמה המוסרית לבדוק את כל הילדים. יש לנו את אותה מטרה - שיישמרו שגרה רציפה ורצף לימודי. אני סומכת על ההורים שלנו, על המורים שלנו, על המנהלים שלנו. כולנו שותפים לדרך".

שנת הלימודים תתנהל בהתאם למתכונת הבאה:

ביישובים ירוקים/צהובים/כתומים: גני הילדים, הצהרונים וכיתות א'-י"ב יקיימו למידה מלאה על פי מערכת השעות הקבועה, בכל ימות השבוע.
ביישובים אדומים: בגני הילדים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים הלמידה תתנהל כרגיל, בתוך המסגרות. יודגש כי בכיתות ה'-ז' הלמידה תימשך תוך נקיטת פעולות ל"צמצום מגעים" (ביישובים כתומים ואדומים). המשמעות: בתי הספר יוכלו לבחור, למשל, ללמד במתכונת של קבוצות או בשטח פתוח או במתכונת אחרת. בכיתות ח'-י"ב שבהן שיעור של פחות מ-70% פטורי בידוד - מחלימים, מחוסנים או חיוביים בבדיקה סרולוגית - ילמדו התלמידים בזום. עם זאת, תלמידי ח'-י"ב בעלי תו ירוק יוכלו ללמוד במרחבים פתוחים גם ביישובים האדומים בהתאם להחלטת בית הספר.

אם בכיתה יש יותר מ-70% פטורי בידוד – ימשיכו ללמוד פיזית במסגרות. נדגיש כי כפי שנקבע במתווה החינוך הסופי, תלמידים שקיבלו מנה אחת יוגדרו מחוסנים עד ל-30 בספטמבר, אך הדבר לא יקנה להם פטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. בחינוך המיוחד ובמסגרות לנוער בסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל. כמו כן, הסעות יפעלו כרגיל.
יודגש כי כל הנכנסים לגני הילדים ולבתי הספר יחויבו להציג תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית, פרט לתלמידים. יש לציין כי רק תוצאה של בדיקה מהירה (אנטיגן) שבוצעה בתחנת בדיקה ויש לה אישור ממשרד הבריאות באמצעות אימות או ברקוד תתקבל. כמו כן, במהלך שבעת ימיו הראשונים של התלמיד בגן או בבית הספר, יתאפשר להורה ללוות את ילדו רק בשטח פתוח של הגן או בית הספר, גם אם אין לו תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית.
גם במסגרות לגיל הרך נערכים לפתיחת שנת הלימודים. למרות שהתריעו מספר פעמים בנושא, עד לרגע זה לא התגבש מתווה להפעלתם לצד הקורונה, וקיים חשש כיצד ינהלו את השנה בצורה רציפה ומיטבית עבור הילדים במתוכנת הקיימת.
למרות זאת, מרבית צוותי המסגרות העבירו אתמול את היום בהכנות אחרונות לפתיחת השנה בהתרגשות רבה. מוויצו נמסר כי "כל 177 צוותי המעונות שברחבי הארץ נערכו בהתרגשות רבה לקליטתם של הפעוטות במעונות הבוקר. בהכנות אחרונות, הכנת פינות המשחקים, פינות הקריאה והבובות, ניקיון וחיטוי המעונות וקישוט הכיתות לקראת חגי תשרי ולקראת הפעוטות, כמו גם הכנת מגירות הנושאות את שמות הילדים וכל זאת לקליטה בצל הקורונה המחייבת היערכות יתר בהיבטי ההיגיינה".
השתתפה בהכנת הכתבה: הדר גיל-עד
פורסם לראשונה: 22:25, 31.08.21