הכוננות בעוטף עזה, שכוללת חסימת כבישים, סגר על יישובים ומגבלות, נמשכת כבר שלושה ימים - ולמרות המאמצים להרגיע את השטח, איום ירי הנ"ט והצליפה עדיין קיימים. כפי שאמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון רם בן ברק באולפן ynet, הציפייה היא שמאמצי התיווך המצריים, לצד חמאס, יצליחו להרגיע את השטח - אך עד אז הדריכות נמשכת. בינתיים, תושבי כרם שלום קיבלו מהמועצה אזורית אשכול אפשרות להתפנות למלון בירושלים - ואלה מהם שיחליטו לעשות זאת צפויים לעזוב בשעות הערב.

7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
(צילום: דובר צה"ל)
גם חמאס אינו מרוצה שארגון קטן ממנו מצליח לעורר חשש מהסלמה נרחבת, שכן הדבר מקטין את משילותו ברצועה. לאור זאת חמאס פועל לריסון הג'יהאד האיסלאמי מתוך רצון לשמר את מעמדו ברצועה. העובדה שחבל ארץ שלם נמצא בכוננות משחקת תודעתית לידיים של הג'יהאד, שמתגאה בהצלחתו. עם זאת, חשוב להדגיש: העובדה שאזור עוטף עזה מבודד לחלוטין הובילה לכך שארגון הטרור לא מצליח להוציא לפועל את הפיגוע שתכנן, למרות מאמציו. מלבד החסימות והפעולות ההגנתיות בעוטף, עשרות כטב"מים חגים מעל הרצועה כדי לאתר את החוליות של ארגון הטרור ולפגוע בהן.
בינתיים, הרמטכ"ל סייר הבוקר באוגדת הצעה, ובהערכת מצב עם מפקד האוגדה הוצגה לו תמונת המצב המודיעינית-מבצעית, לצד פעילות הכוחות הלוחמים באוגדה וכוחות השריון והתותחנים שהגיעו אליה. לפי צה"ל, "במהלך הסיור, הנחה הרמטכ"ל על הגברת מוכנות צה"ל לתרחישי הסלמה, תגבור מאמצי ההגנה, האיסוף והמודיעין - וקיים אישור תוכניות למאמצים ההתקפיים".
7 צפייה בגלריה
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסום ליד קיבוץ סעד בעוטף עזה, היום
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
(צילום: רועי עידן)
לעת עתה, אם לא יחול שינוי במצב, קיימת אפשרות שהכוננות תימשך גם בסוף השבוע. בעוטף עזה מודעים לכך שהסיטואציה מורכבת ומבקשים מהתושבים לגלות סבלנות חרף הקשיים והפקקים שנוצרו כתוצאה מהחסימות.
ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בצהריים עם ראשי הרשויות בדרום, והבהיר בשיחה שישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל. בלשכת לפיד ציינו כי "ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב". לפיד הנחה את מנכ"לית משרדו לסייע לתושבים ככל שיידרש. בשל המשך המתיחות, החליט לפיד לדחות את יציאתו לחופשה וימשיך לנהל הערכות מצב מהקריה.
ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטין אמר בשיחה עם ynet לפני שיחת ראשי הרשויות עם לפיד כי "אני סומך על הצבא ונמצא בקשר רציף עם גורמי הביטחון. חסימות הכבישים פוגעות קשה בשגרת החיים, אבל אם זה מה שנדרש כדי להציל חיים - אז נעמוד בזה".
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, היה תקיף יותר והסביר כי "כביש 232, העורק הראשי של תושבי דרום המועצה, נחסם - ושגרת חייהם של אלפי תושבים שובשה לחלוטין. לפי הנחיות הצבא, התושבים נדרשים לנסוע בדרכים חלופיות רעועות ולא בטיחותיות שבתנאים הנוכחיים לא יכולות להכיל את עומס התנועה הכבד בהן".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט בביקורו בעוטף עזה
ראש הממשלה נפתלי בנט בביקורו בעוטף עזה
ירקוני. "סומכים על הצבא, אבל צריכים תנאים"
7 צפייה בגלריה
אופיר ליבשטיין
אופיר ליבשטיין
ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין. "אם זה מה שנדרש כדי להציל חיים - נעמוד בזה"
(צילום: קונטקט)
ירקוני פנה לשר הביטחון בני גנץ: "תנו לנו את הכלים המתאימים להתמודד עם המצב. ברגע שהתקבלה החלטה ביטחונית לחסום את הכביש, ושזו דרך הנסיעה היחידה לתושבי אשכול בחירום, תפעלו מיד לטיפול יסודי בדרך זו - כדי שנוכל להסתמך עליה בעתות החירום לנסיעה בטוחה וראויה".
לדברי ירקוני, "מאז אתמול, כשנחסם העורק הראשי בדרום המועצה, עשרות רבות של כלי רכב נתקעו בדרכים החלופיות והתחפרו בחולות מכיוון שהן לא מותאמות להכיל את עומס התנועה הכבד עליהן. נוצרו פקקי ענק, סכנה בטיחותית, תסכול וכעס רב. אנו סומכים על הצבא שפועל בכובד ראש לשמור על ביטחוננו מאיום נ"ט ויכולים לתת את הזמן הדרוש לשם כך, אבל תנו לנו את התנאים כדי שנוכל להתמודד עם המצב ולקיים שגרת חיים במידת האפשר, למען חוסן התושבים והמשך הצמיחה וההתיישבות".
7 צפייה בגלריה
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי. הכוננות נמשכת מאז מעצרו
הכוננות בעוטף עזה החלה שעות לאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין בסאם א-סעדי יחד עם חתנו אשרף ג'דע, שבמהלכו נהרג גם חמוש פלסטיני. כבר שלושה ימים שכמה כבישים בעוטף חסומים מחשש לירי נ"ט, צליפה או מטח פצמ"רים, ופעילות הרכבת מנתיבות לאשקלון הופסקה וחוף זיקים נסגר למבקרים. עם זאת, עד כה לא הייתה אזעקה או שיגור אחד.
חיל האוויר הגביר ביממה האחרונה את פעילותו בשמי רצועת עזה, על רקע התרעה קונקרטית לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בטווח הזמן הקרוב. עשרות כלי טיס תוקפים בלתי מאוישים חגים באזור במטרה לצוד ולתקוף חוליות נ"ט או ירי רקטות של ארגון הטרור.