בבוקר השני ברציפות שבו כוחות הביטחון פועלים בג'נין לאור יום ועוצרים מבוקשים בעקבות הפיגוע בתל אביב, אומר דובר צה"ל כי הצבא ממקד את פעילותו בצפון השומרון, וכי במעצרים משתתפים כוחות מיוחדים. בריאיון באולפן ynet הבטיח הבוקר (ראשון) תת-אלוף רן כוכב כי צה"ל יצליח לעצור את אביו של המחבל רעד חאזם, פעיל מרכזי בפתח שמבוקש לחקירה ומסרב להסגיר את עצמו: " אנחנו נשיג ועוד נגיע אליו".
"גם הבוקר כוחות צה"ל יחד עם השב"כ, מג"ב ומשטרת ישראל בכל המרחב פועלים בנפת ג'נין, בכפר יעבד, גם במהלך סוף השבוע פעלנו - הכול על סמך ידיעות מודיעיניות", אמר דובר צה"ל. "אנחנו פועלים על פי מודיעין ספציפי, בסיפור הזה מיפינו את ביתו של המחבל, ניסינו לעצור את אביו, מיפינו את ביתו של המחבל שעשה את הפיגוע בבני ברק. הבוקר הצטרפו לכוחותינו גם שייטת 13 ופלס"ר גולני".
5 צפייה בגלריה
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב. "פועלים לפי מודיעין ספציפי"
(צילום: יאיר שגיא)
כוחות הביטחון נכנסו הבוקר למחנה הפליטים ג'נין, לכפר יעבד הסמוך ולטול כרם במסגרת פעילות מעצרים של מבוקשים בגין עבירות טרור - ועצרו 20 חשודים בתכנון פיגועים. חמושים פלסטינים שחיכו לכוחות פתחו לעברם באש, אך לא היו נפגעים ישראלים. אתמול בבוקר פשטו לוחמי דובדבן וסיירת גולני על מחנה הפליטים ג'נין כדי לעכב את קרובי משפחתו של המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם, לחקירה של כוחות הביטחון. אביו של המחבל, פתחי חאזם, סירב להסגיר את עצמו לכוחות הביטחון - שכיתרו את בית המשפחה לאור יום.
האם זה מודיעין שעוצר אנשים? שממפה בתים? האם יש מטרה לבצע מעצרים נרחבים או לחסל אותם? "התשובה היא גם וגם. אנחנו פועלים בזכות כל המטרות והמשימות שהזכרת, והדרך היחידה היא למקד את הפעילות שלנו בצפון השומרון, ג'נין. שניים מתוך ארבעת הפיגועים יצאו מג'נין, השניים האחרים בוצעו על ידי אזרחים ערביי ישראל"
מה אתם הולכים לעשות עם סוגיית קו התפר? נמשיך לראות חייל על כל פתח? "מרחב התפר הוא אינו גבול. עוברים אותו למעלה מ-100 אלף פלסטינים יום-יום, בתקופת הרמדאן גם להר הבית. עוברים אותו גם אזרחי ישראל, ואנחנו צריכים להמשיך ולסגור".
5 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל בכפר יעבד
פעילות צה"ל בכפר יעבד
פעילות צה"ל בכפר יעבד, הבוקר. "ממקדים פעילות בצפון השומרון"
(צילום: דובר צה"ל )
איך הגענו למצב שבו רק כשיש כמה פיגועים אנחנו מבינים שקו הגבול פרוץ? "אנחנו טיפלנו בשנים האחרונות בשעון חול בקו הגבול עם מצרים, ברצועת עזה מעל ומתחת לקרקע, בגבול לבנון וסוריה צריך להשקיע. ביהודה ושומרון בחלק מהמקומות יש גדר וגם חומה, ובחלקם גם פרצות ונצטרך לפתור אותן. המחבל עבר ברגל, בעצם חתך את הגדר, מצא תפר בין חיילים שלא נצפה, הגיע לאום אל פחם ואז לתל אביב".
האם תמליצו להגדיל את מכסות העובדים הפלסטינים, כדי שיותר בעלי אישורים ייכנסו לישראל? "מילת המפתח היא הבידול. קודם כל אנחנו צריכים לבדל בין מי שטרוריסט לבין מי שרוצה להתפלל ולעבוד. אנחנו מעבירים בכל בוקר את הכמות לדרג המדיני. בג'נין הטלנו יותר אילוצים - פחות אנשים יוכלו לחצות את הגדר באזור זה".
איך צה"ל מונע זליגה של כל מה שקורה עכשיו בג'נין למקומות אחרים שהם גם קשים - כמו חברון וטול כרם? "בתגבור כוחות, וגם במאמצים מודיעיניים מאוד משמעותיים - ביחידות 8200, שב"כ, אנשי המודיעין בפיקודים המרחביים, יחידות מיוחדות, מבצעי סיכול וגם הפרדה, על מנת לבדל את האזרחים שאינם מעורבים בטרור".
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
פרצה בגדר ליד חברון
(צילום: AFP)
אתם רואים סוג של הכוונה של הג'יהאד האיסלאמי לג'נין? "אני לא רוצה לחשוף את הידיעות המודיעיניות שבידינו. עניינית, שני המחבלים שיצאו מג'נין יצאו ללא הכוונה וללא קבלת אחריות של הג'יהאד האיסלמי, כלומר אין פה הכוונה פורמלית ארגונית. אבל זה לא אומר שאין פה חיקוי או השראה, וזה לא אומר גם שאולי אין פה הכוונה, או ניסיון להדהד את הטרור ההשראתי הזה, טרור הבודדים".
תת אלוף כוכב התייחס גם לסיוע שצה"ל מעניק למשטרה, שסובלת ממחסור בכוח אדם לטיפול בטרור בערים. "אנחנו מתגברים את המשטרה בעורף בלמעלה מ-1,000 לוחמים וכך זה יימשך, לפחות בשבועות הקרובים. עשינו את זה בתיאום עם משטרת ישראל, שלחנו את היחידות הכי טובות שלנו", אמר.
בערב הפיגוע ראינו ברדק בהפעלת הכוחות המיוחדים. מה הלקח שלכם בהפעלתם? מה צריך לעשות אחרת? "הדבר העיקרי שצריך לשנות הוא בסוגיית הפיקוד והשליטה. אנחנו מוקצים לטובת משטרת ישראל ויצטרכו לעשות סדר בנושא הזה. אנחנו נשב בתחילת השבוע עם המשטרה ונראה איך אפשר לעשות טוב יותר".

אמרת שתתפסו את האבא של המחבל, לשעבר איש מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. איך זה שהוא מסתובב חופשי? מישהו מסתיר אותו? "היינו בביתו, בשבת בבוקר, מיפינו את בית המחבל על מנת שנוכל להרוס אותו. קראנו לו לצאת והוא לא היה בבית. יש לו תנאים מסוימים - להחזיר את גופתו של בנו. אבל כמו שאמרתי - אנחנו נשיג ועוד נגיע אליו".
דובר צה"ל התייחס גם לביקורת על כך שהרמטכ"ל אביב כוכבי מסר הצהרה בשידור ישיר מארוחה עם חיילים אחרי כניסת השבת, ולקח את האחריות על כך. "צה"ל פועל שבעה ימים בשבוע", אמר, "הרמטכ"ל במנהיגותו אכל ארוחה עם לוחמים, גם בשבוע שעבר אכל עם לוחמים. הרמטכ"ל ניהל שיח עם מפקדים ,לוחמים, לוחמות ותצפיתניות במחנה עופר. אני מקבל את הביקורת בהבנה, השיחות נגררו לשבת והכל בסדר. אני אחראי לדבר הזה, תעזבו את הרמטכ"ל. אני חושב שבדיעבד היינו יכולים להפסיק את הדבר הזה עם כניסת השבת".

בכיר במג"ב: "בליל הפיגוע הגיעו אלינו 32 אלף קריאות של אזרחים"

הבוקר גם סיפר ניצב-משנה אלי גוזלן, קצין החקירות והמודיעין של משמר הגבול, על הדריכות הגבוהה שבה נמצא הארגון. "אנחנו למעשה פרושים קצת מלפני הרמדאן, מיום האדמה, בכוחות מתוגברים. הכוננות הועלתה, נכון להיום כוננות במשטרת ישראל היא ברמה הגבוהה היותר. כלל מפקדי משטר הגבול הוכנסו פנימה, אל תוך הערים לביטחון השוטף. יחידות מודיעין ויחידות מיוחדות, וכמובן מגוון רחב של מתנדבים שעובדים כתף אל כתף", הוא פירט בריאיון לאולפן ynet. "החל מתחילת הרמדאן אנחנו נמצאים בעיקר בריכוזי קהל, בקניונים, בשווקים. ניתן לראות אותנו בכל מקום כדי לאפשר מנהל חיים תקין".
זה הפתרון? נוכחות של מג"ב בכל מקום? "זה מתחלק לשניים - מאחר ואנחנו מדברים בעיקר על מפגעים שהם מפגעים בודדים שהמודיעין עליהם דל, למעשה יש שתי אפשרויות: האחת היא לחדור עמוק לאיפה שהם פועלים, והאפשרות השנייה שאנחנו עושים אותה היא להשקיע המון כוח גלוי כדי להרתיע, להיות נוכחים ולייצר ביטחון איפה שהציבור מבלה".
5 צפייה בגלריה
נצ"מ אלי גוזלן
נצ"מ אלי גוזלן
ניצב משנה אלי גוזלן. "בכוחות מתוגברים במרכזי הערים"
(צילום: דוברות המשטרה)
הוא סיפר כי התקבלו יותר מ-32,000 קריאות במוקד 100 בליל הפיגוע. "הגענו לכל הקריאות הללו. כוח מיידי, משמעותי ומקצועי הגיע וטיפל בהם, כך אנחנו רוצים לפעול", אמר.
לקח למשטרה בין שלוש לארבע דקות עד שהתקבלה הקריאה במשטרה ועד שהגעתם לזירה. המשטרה הביעה סיפוק ושביעות רצון מהזמן הזה למרות הכוחות הגדולים. לא היה אפשר להגיע מוקדם יותר? "המטרה המרכזית שלנו היא בעצם לייצר חומת מגן עבור האזרחים ולהיות הראשונים שמגיבים. אין ספק שהמטרה היא להיות הראשונים שנתקלים באותו מפגע, ולרתק אותו מיד בקרות האירוע. אבל לצערנו הרבה אנחנו לא יכולים להימצא בכל פינה".
רחוב דיזנגוף בחמישי בערב זה לא בכל פינה, בטח בתקופה כזו ושנראה שהפיגוע הבא זה עניין של זמן. "השאיפה שלנו היא להימצא בכל מקום. לצערנו השמיכה היא קצרה ואנחנו נמצאים בעיקר במוקדים של קהל. דיזנגוף הוא רחוב ארוך שיש בו המון אזורי בילוי ולהגיע בשלוש דקות זהו זמן סביר וטוב להגיב לאירוע. היינו רוצים שיגיעו לפני כפי שקרה באירועים הקודמים".