5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר ניר ברקת חיים כץ אופיר סופר
מיקי זוהר ניר ברקת חיים כץ אופיר סופר
"חובתה של המדינה להשקיע בשומרון": שרי הליכוד תומכים בתוכנית "מיליון לשומרון"
(צילום: משה מזרחי, שאול גולן, עוז מועלם)
שורת שרים מהליכוד תומכים בתוכנית "מיליון לשומרון", שנחשפה ב-ynet בשבוע שעבר. מטרתה המוצהרת של התוכנית היא להגדיל את אוכלוסיית היהודים בשומרון מכ-170 אלף היום, למיליון תושבים עד שנת 2050, ולבנות ערים חדשות ושדה תעופה. עם השרים התומכים נמנים שר הכלכלה ניר ברקת, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שר התיירות חיים כץ ושר העלייה והקליטה אופיר סופר.
השר ברקת מסר כי "חובתה של המדינה להשקיע, לבנות ולפתח את השומרון למען יישוב הארץ לדורות הבאים, ואני מתכוון ללוות את העשייה מקרוב. ביהודה ושומרון יש אזורי תעסוקה מצליחים במיוחד, כמו ברקן ואריאל, שמייצרים עשרות אלפי מקומות תעסוקה לישראלים ופלסטינים כאחד".
כזכור, התוכנית השאפתנית, שפותחה בשנה וחצי האחרונות במועצה האזורית שומרון, כוללת בניית ערים חדשות, אזורי תעשייה, בית חולים, עורקי תחבורה ורכבת והרחבת יישובים קיימים. התוכנית אינה מתייחסת לאוכלוסייה הפלסטינית, ונוגעת לפי מתכנניה רק לאדמות מדינה ואדמות שנרכשו, בשטחי C.
ראש המועצה יוסי דגן פנה בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לקדם את התוכנית, וכעת שרי הליכוד מפרסמים הודעות תמיכה בה.
5 צפייה בגלריה
אריאל
אריאל
חלק מההתנחלויות יורחבו, לצד הקמת יישובים חדשים. אריאל
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
אזור תעשייה ברקן
אזור תעשייה ברקן
מתנחלים באזור התעשייה בברקן
(צילום: AFP)
השר זוהר כתב כי "בתקופה האחרונה ניכר שרבים מאזרחי ישראל מתחילים להבין שהמלחמה בטרור עוברת גם ביישוב הארץ - ללא חשש ומורא". גם השר כץ הביע תמיכה: "אני מברך על התוכנית החשובה שמביאה בשורה גדולה לא רק למתיישבי השומרון, אלא למדינת ישראל כולה. השומרון תמיד היה ויהיה חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, ואני מאמין ששם נמצא המפתח לפתרונות אמיתיים ויעילים לאתגרים לאומיים וחברתיים".
במשך יותר משנה, מתחת לרדאר, הפעילו בשומרון צוות נרחב של מהנדסים, אדריכלים, גיאוגרפים ויועצים מקצועיים שהכינו תוכנית מעשית להגעה למיליון תושבים בשומרון בתוך כ-27 שנה. היא גובשה על ידי אנשי המקצוע במועצה ועל ידי מומחים חיצוניים, ובראשם אברהם שבות ובנו שומרון, מחברת ענ"ף. אברהם הוא ממקימי ההתנחלות אלון מורה, ויחד עם אחרים חתר להקמת התנחלויות נוספות ברחבי יו"ש.
קידום התוכנית התבצע על רקע המתיחות מול ארה"ב בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות, שינוי סדרי האכיפה והעברת סמכויות משר הביטחון יואב גלנט לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. האמריקנים זעמו על ביטול חוק ההתנתקות והקמת הישיבה בחומש לאחר מכן, שם היא כעת פועלת במבנה קבע. בנוסף, מתנחלים שוהים באופן קבוע במאחז אביתר וישנם עוד עשרות מאחזים שנמצאים בהליכי הסדרה. כשמצרפים לכל אלו את חזון המתנחלים בשומרון, מבינים לאן חותרים פעילי הימין מעבר לקו הירוק.
5 צפייה בגלריה
חומש
חומש
התוכנית מקודמת על רקע המתיחות מול ארה"ב. חומש
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בנייה באלקנה. ארכיון
(צילום: EPA)
גם השר סופר הביע את תמיכתו בתוכנית: "יש כאן הצבה של חזון גדול להמשך יישובו של חבל ארץ נפלא וחשוב, שיחזק את המדינה כולה. אנו זוכים לקדם פרויקטים נרחבים יחד עם מועצת שומרון לטובת קליטת עלייה והרחבת ההתיישבות, ואלו צעדים משמעותיים כחלק מהחזון הגדול".
דגן הודה לשרים וקרא לממשלה "לאמץ התוכנית כתוכנית העבודה של הממשלה הנוכחית למען עתיד ההתיישבות ביו"ש ובכל הארץ. שיתוף הפעולה יחד עם שרי הממשלה יאפשר להוציא אל הפועל את התוכנית ולהביא מיליון תושבים לשומרון".
קווי היסוד של התוכנית גובשו בדיון נרחב בכנס השנתי של הנהגות היישובים שקיימה המועצה לפני כעשרה חודשים, בהשתתפות מאות ראשי יישובים בשומרון, מבלי שנחשף צוות המתכננים. בהתאם לדברי הנהגות היישובים גיבש הצוות את התוכנית המלאה.
כאמור, התוכנית כוללת בין היתר הגדלת חלק מהיישובים שיהיו מעוניינים בכך לערים, ובניית ערים חדשות. בין היישובים שצפויים לגדול, לפי התוכנית, איתמר, צופים, סלעית ואבני חפץ. התוכנית מתייחסת גם להתנחלויות שתושבי יו"ש מנסים לקדם, כמו חומש, שתוכל לקלוט 15 אלף תושבים, וגם ליישובים שפונו בתוכנית ההתנתקות, כמו גנים וכדים.
אחת הערים המתוכננות היא "תענך" בצפון השומרון, שלפי התוכנית תוכל לקלוט בעתודות הקרקע כ-30 אלף תושבים. העיר "שמיר" מתוכננת לקום בדרום-מערב השומרון, ליד ראש העין, ולפי התוכנית בעתודות הקרקע תוכל לקלוט יותר מ-100 אלף תושבים.
אנשי השומרון מציגים את התוכנית כמצע לפתרון משבר הדיור. לדבריהם, "בחשיבה ריאלית לשנים קדימה, מדינת ישראל חייבת למצוא פתרונות לבעיה הלאומית של הצפיפות במרכז הארץ. התוכנית יוצאת מנקודת הנחה שהשומרון הוא המפתח לפתרון, מדובר במיליוני דונמים ריקים ועתודות הקרקע היחידות של אדמות מדינה סמוך למרכז, כ-20 ק"מ מתל אביב".