היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן הודיעו הערב (שלישי) כי גורמי אכיפת החוק בוחנים בימים אלה התבטאויות וקריאות לפגיעה מכוונת באזרחים בלתי מעורבים, והזהירו כי הן עלולות להוות עבירות פליליות - לרבות עבירות הסתה. זאת על אף שלחברי הכנסת יש חסינות נרחבת מפני העמדה לדין בכל הקשור לחופש הביטוי.
1 צפייה בגלריה
ח"כ משה סעדה וח"כ ניסים ואטורי
ח"כ משה סעדה וח"כ ניסים ואטורי
(צילום: שלו שלום , אלכס קולומויסקי, אבי חי)
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
גם אנשי ציבור השמיעו בימים האחרונים התבטאויות כאלה, וההערכה מפי גורמים פוליטיים היא שהאיום המרומז בחקירה נועד להרתיע חברי כנסת אשר מרבים להתבטא באופן קשה נגד חמאס, בהם שר המורשת עמיחי אליהו וחברי הכנסת משה סעדה וניסים ואטורי. החשש, כך על פי אותם גורמים, הוא שהתובעים והשופטים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ינצלו את הביטויים הללו על מנת להוכיח כי ישראל מבצעת פשעים בהשראת מנהיגים פוליטיים.
"מדינת ישראל, ובכלל זאת גופי הביטחון, מחויבים לפעול לפי עקרונות הדין הבין-לאומי ודיני הלחימה. התבטאויות שיש בהן כדי לקרוא, בין היתר, לפגיעה מכוונת באזרחים בלתי מעורבים, נוגדות את המדיניות הנוהגת ועלולות להוות עבירות פליליות, לרבות עבירות הסתה. בימים אלה מצויים מספר מקרים בבחינה של גורמי אכיפת החוק", נאמר בהודעת פרקליט המדינה והיועמ"שית.
ח"כ משה סעדה מהליכוד אמר בין השאר בריאיון כי "כמו שברור לכולם היום שהימין צדק בעניין הפלסטיני, היום זה פשוט – אתה הולך לכל מקום, אומרים לך 'תשמיד אותם'. בקיבוצים אומרים לך 'תשמיד אותם', חבריי לפרקליטות, שנלחמו איתי בעניינים הפוליטיים, בוויכוחים, אומרים לי 'משה, ברור שצריך להשמיד את כל העזתים', ואלה אמירות שמעולם לא שמעתי". אחר כך כתב סעדה כי פרסום דבריו "הוצאו מקונטקסט בחוסר יושרה, ומי שצפה בריאיון יכול לשמוע שאמרתי שוב ושוב שיש להשמיד את החמאס".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד פרסם בין השאר פוסט ברשת X (טוויטר לשעבר) שבו קרא "לשרוף את עזה עכשיו", ובכך למעשה התבטא לפגיעה בבלתי מעורבים. דבריו גם מופיעים בכתב התביעה הדרום-אפריקנית לבית הדין בהאג, שם צוטט פוסט שפרסם אחרי האסון ב-7 באוקטובר, ובו כתב "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה".
שר המורשת עמיחי אליהו הושעה בחודש נובמבר מישיבות הממשלה - על אף שבתקנון הממשלה אין בכלל סעיף שמאפשר זאת - לאחר שלא פסל אפשרות להטיל פצצת אטום על הרצועה, ואמר בריאיון ל"קול ברמה" כי "זו דרך אחת". אתמול הוא אף אמר בריאיון ל-ynet Live כי "מה שאנחנו מדברים עליו כרגע בעוצמה יהודית זה לא טרנספר, אבל אנחנו מציעים הגירה מרצון - לשפר דיור לעזתים".