מוחמד עקילה, דודו של מוחמד זתוניה, שנהרג מירי שביצע תושב הוד השרון (22) שסיים לאחרונה את שירותו הצבאי, סיפר ל-ynet כי המשפחה עדיין לא מצליחה לעכל את הבשורה הקשה על מותו, ועדיין לא יודע לענות האם הצליחו להבין מה קרה. "אף אחד לא פנה אלינו, אנחנו מוזנים מהתקשורת. המשטרה לא דיברה איתנו ולא אף גורם כזה או אחר. אני עדיין מנסה להבין איך מישהו, קצין בצבא ביחידה מבוחרת, מרגיש מאוים מילד בן 19?", אמר.
3 צפייה בגלריה
מוחמד זתוניה שנורה באירוע ירי בתל אביב יפו
מוחמד זתוניה שנורה באירוע ירי בתל אביב יפו
מוחמד זתוניה
התקרית שבה נהרג זתוניה התרחשה ביום רביעי בערב, ברחוב ציהתל"י ביפו. מהחקירה עלה כי החשוד, שלו מיוחסות עבירות של גרימת מוות בכוונה או באדישות בנסיבות מחמירות, וירי מנשק חם באזור מגורים - ביקש למכור רובי אוויר ואיתר רוכשים פוטנציאלים דרך אפליקציית טלגרם. כאשר הגיע לנקודת המפגש שנקבעה ביפו, הבין לדבריו כי הרוכשים הם ערבים והחליט לא למכור להם, בשל הפשיעה בחברה הערבית. ביום שישי דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את ערעור המשטרה על החלטת בית משפט השלום לשחרר למעצר בית את החשוד בירי.
"קראתי את הכתבות על מה שאומר החשוד, והגרסה שלו לא מסתדרת עם מה שאומרים עדי ראייה והמעורבים הנוספים", ציין עקילה, וטען כי החשוד ירה יותר מ-12 כדורים. "הגופה של האחיין שלי עדיין לא התקררה והחשוד כבר משוחרר. פעם עוד היו עושים את עצמם חוקרים, היום כבר לא צריך, הוא בחוץ. זו לא הגנה עצמית. כל הכדורים היו מופנים כלפי כל החברה, הוא פגע בהם כשהוא היה בחוץ. אם הוא ירה מתוך הרכב, הוא יכול היה לברוח מהמקום. לא היה צורך בירי".
3 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפו בה נרצח מוחמד זתוניה
זירת הירי ביפו בה נרצח מוחמד זתוניה
זירת הירי
עקילה הסביר כי "לפי מה שהבנו החשוד ירה צרור של יריות. הוא פגע במוחמד כמה כדורים, בין היתר כדור בראש. הוא חיסל אותו, הוא תליין. מאבטח שמתעסק במכירות כאלה - זה רק מחדד מאיפה כל הנשקים מגיעים לחברה הערבית. עשו ממנו צדיק שהיה מאוים, שהערבים רצו לתקוף אותו ולקחת ממנו את הנשק. מכשירים את הרג הערבים - אם ערבי ישתגע ויצעק בתל אביב, ירו בו. כל זה מחלחל מהממשלה של בן גביר. אמרו שהוא הותקף - איך לא עצרו את התוקפים?".
נכון לשלב זה, בידי המשטרה גרסה אחת לאירוע, והיא של החשוד בירי. ל-ynet נודע כי כל הנוכחים הנוספים שהיו באותו האירוע - שלושה בני אדם - לא נחקרו או תושאלו על ידי המשטרה. חלק מהמעורבים באירוע אמרו כי יש להם הכרות עם החשוד בירי, בניגוד לטענותיו. לדבריהם, "הוא ידע שאנחנו מיפו, הוא דיבר איתנו בטלפון. אי אפשר לפספס שאנחנו ערבים, יש לכולנו מבטא ערבי. הטענה שהוא פתאום גילה שאנחנו ערבים היא שקר. יש לנו שיחות והתכתבויות איתו. כולם יודעים שגרים ערבים ביפו. שיבדקו את הטלפונים שלנו".
3 צפייה בגלריה
אירוע ירי בתל אביב יפו
אירוע ירי בתל אביב יפו
הצעיר מהוד השרון וזירת הירי
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
את הטענה כי ירו עליו הם מכחישים בתוקף. אחד מהנוכחים במקום סיפר כי "אף אחד לא שלף נשק, מהסיבה הפשוטה שאין לנו כזה. כל האזור, כולל הזירה, מצולמים מכל כיוון אפשרי. מי שיש לו נשק אמיתי לא רוכש נשק אוויר". לעניין הטענה שהחשוד חש בסכנה, הם הגיבו כי "מי שחש בסכנה לא נשאר זמן לדבר איתנו, ובכלל לא יורה יותר ממחסנית וחצי. הוא רצה לעשות את עצמו 'אבו עלי' והמשיך להתווכח איתנו. הוא רצח את חבר שלי בזמן שהוא היה מחוץ לרכב, ולא בפנים, כמו שהוא אמר. הוא פשוט משקר".
המעורבים הוסיפו כי "אף אחד לא תקף אותו. יכולים לבדוק אם הוא הותקף - שיבדקו אם היו עליו סימנים או כל מכה של אלימות, יראו שאין כלום. לא תקפנו אותו. היה בינינו ויכוח לגבי המכירה - האם הוא רוצה למכור או לא ובאיזה מחיר". עוד הם ציינו כי "איך זה שיש תרמילים רק של הנשק שלו? הוא ביקש לעזוב את המקום, אף אחד לא מנע ממנו. הוא רצה להרגיש שהוא 'מעלינו' ועשה שטות ברגע של טמטום - הלך לרכב, הוציא את הנשק והתחיל לירות. אם הוא הרגיש מאוים, הוא היה יכול ללכת לרכב שלו ולנסוע". עד ראייה שמתגורר בסמוך לזירה סיפר כי "לא היו שם צרחות. חשבתי שהם חברים - היה ביניהם ויכוח קטן, לא מעבר לזה".

למשפחה יש טענות קשות גם על התנהלות החוקרים. "איפה מצלמות האבטחה? כל הרחוב עמוס במצלמות. מישהו טרח להוציא אותן? אף אחד לא בדק את זה. למה?", שאל עקילה.
זתוניה סיים לאחרונה את לימודיו בתיכון. "הוא תכנן את הלימודים שלו, הוא ילד ממש אהוב ביפו ובשכונה, כולם הכירו אותו. הוא אהב לעזור. ההורים שלו השקיעו בו, ובא מישהו ופשוט לקח להם את הילד מבין הידיים", סיפר עקילה. "אמא שלו הייתה במרוקו מטעם העבודה שלה בזמן האירוע. המשפחה נאלצה להודיע לה שהוא נחבל ולא מרגיש טוב. לשם כך היא נאלצה לחזור לארץ בטיסה הראשונה שהייתה. כשהגיעה לארץ קיבלה את הבשורה. היא מרוסקת".
"הם ארבעה אחים ואחות, הוא השלישי", ציין. "אנחנו לא מאמינים באלימות,. זה היה ניצוץ להבעיר את יפו אבל אנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה. אנחנו לא מאמינים שיהיה צדק, בכל זאת מדובר בערבי. נילחם כדי להוציא את הצדק לאור ולחשוף את האמת עם כל הקושי שצפוי לנו. מדובר כאן בפרשת אבו אלקיעאן. מדובר בעבריין שלקח את החוק לידיים. הוא עבריין בחסות החוק".