משבר כוח האדם במשטרה מעמיק: לאחר שנחשף אמש (שני) ב-ynet כי באגף המבצעים במשטרה יפסיקו לשלוח ניידות למקרים של גניבת כלי רכב, היום מתברר כי מדובר בחלק ממהלך רחב בהרבה שבמסגרתו תצומצם הזנקת הניידות בשלל אירועים חריגים.
בהודעה שהופצה בימים האחרונים באגף המבצעים נכתב כי במקרה שבו רכב נצפה משתולל על הכביש ואף מסכן חיים, ניידת תישלח רק אם למודיע יש קשר עין עם הרכב החשוד. במוקד 100 הונחו להפנות את המודיע לתחנת משטרה קרובה להגשת תלונה. במקביל ידווחו בקשר המשטרתי על הרכב המסכן, אך לא תשלח ניידת שתנסה להתחקות אחריו, ולהגיע לנהג גם באמצעות מצלמות האבטחה באזור. במשטרה סייגו את הנוהל וציינו כי רק במקרה של מספר קריאות על אותו מקרה, כן תצא ניידת.
5 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
נתקלתם ברכב נטוש או כזה שמשתולל בכביש? הניידת לא תגיע
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
שוטרים לא ישלחו יותר לאירועי גניבת רכב - מסמך ההנחיה החדש
שוטרים לא ישלחו יותר לאירועי גניבת רכב - מסמך ההנחיה החדש
"ככל לא תישלח ניידת לאירועי גניבה". מתוך מסמך ההנחיות
מקרה נוסף שבו המשטרה תפסיק לשלוח ניידת משטרה, הוא אם אדם עזב על דעת עצמו את בית החולים בו הוא מטופל ואין חשש לחייו. במשטרה הנחו כי עם קבלת האירוע על המוקדן לקבל את מרבית הפרטים ולהתרשם אם אכן קיים חשש לחיי אדם, תוך ניסיון איתור נשוא הדיווח עצמו או בני משפחתו.
גם במקרה של אובדן או מציאה של פריט, המשטרה לא תגיע לזירה. אם מצאתם פריט יקר ערך ואתם מבקשים להשיבו לבעליו עליכם לגשת לתחנת המשטרה בעצמכם. במקרים בהם אין אפשרות למודיע להגיע לתחנה, האירוע יטופל על פי שיקול של ראש המשמרת בשטח - דבר שעלול להביא לסגירת אירועים רבים ללא טיפול. לפי הנוהל החדש, במקרה של אבידה, האזרח יופנה למילוי טופס מקוון באתר המשטרה לאחר שיקבל קישור על ידי המוקדן.
גם אם נתקלתם ברכב נטוש ניידת המשטרה לא תגיע, ולפי הנהלים החדשים אם יתקבל דיווח על מקרה שכזה, יופנה המודיע לטיפול על ידי המוקד העירוני שבאחריות הרשות המקומית. במקרים בהם קיים חשש נוסף, מעבר להיותו של הרכב הנטוש חשוד (חוטים קרועים, רכב לא מוכר, מהווה הפרעה לתנועה או סכנה - ל"ל), תישלח ניידת לצורך הורדת החשד או טיפול במטרד.
5 צפייה בגלריה
רכבו של הדורס
רכבו של הדורס
רכב נטוש. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
   עו"ד פיני פישלר
   עו"ד פיני פישלר
עו"ד פיני פישלר. "המסמך סותר את פקודת המשטרה. מדרון חלקלק"
יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין עו"ד פיני פישלר מסר בתגובה: "בכל הכבוד, מסמך זה סותר את פקודת המשטרה ותפקידה, ואין לו כל רלוונטיות משפטית. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מציין במפורש את חובת השמירה על קניינו של האדם והאיסור המפורש לפגוע בקניין. עבירות הרכוש הן מכת מדינה, ועל המשטרה חלה חובה לאכוף את החוק ולחקור אירועי גניבה באופן מקצועי ונחוש".
פישלר הוסיף כי "מדובר במדרון חלקלק. מה יהיה בהמשך בעבירות אונס, שוד, שוחד או מרמה? בהיעדר תקציב אולי נמצא שוב, כבעבר, ניידות מקרטון בצדי הדרך?".
מספר המתפטרים במשטרה גדל בהדרגה משנה לשנה: בשנת 2017 התפטרו 324 שוטרים ובשנת 2021 התפטרו 631 שוטרים. במחצית הראשונה של 2022, כבר התפטרו 456 שוטרים.
5 צפייה בגלריה
ניצב סיגל בר צבי
ניצב סיגל בר צבי
ניצב סיגל בר צבי
(צילום: ירון ברנר)
עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידינו כי בשנים 2018-2017 מספר המגויסים למשטרה היה גדול ממספר העוזבים. בשנתיים שלאחר מכן השתווה מספרם ובשנת 2021 מספר העוזבים היה גדול ממספר המגויסים. שנת השיא בעזיבות השוטרים הייתה 2021 עם 1,266 מתפטרים, פורשים ומפוטרים.
מנתונים של המשרד לביטחון הפנים עולה כי הסיבה המובילה להתפטרות השוטרים היא שחיקה, בעיקר לנוכח ריבוי המשימות שהוטלו על המשטרה בשנתיים האחרונות. בין היתר צוינו אכיפת תקנות הקורונה, מבצע שומר החומות ואירועי סדר ציבורי, כסיבות שהובילו שוטרים ובהם לוחמי מג"ב להתפטר מתפקידם. סיבה נוספת היא השכר הנמוך כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", שוטר מתחיל מרוויח שכר נטו של כ-6,700 שקלים.
ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, אמרה אמש בתגובה לחשיפת ynet: "משטרת ישראל טיפלה ותמשיך לטפל בכל אירוע ובכל תלונה. זאת תוך התייעלות של אופן הטיפול, כך שבמקרים בהם אין יתרון להגעת ניידת סיור למעט מפגש עם האזרח ואולי גביית תלונה בשטח, הניידת תופנה לאירועים חמורים יותר שיש בהם לעיתים אף סכנת חיים. צמצום כוח האדם במשטרה מחייב אותנו בקביעת סדרי עדיפויות, כך שהציבור יפגוש את מערך הסיור במקרים שבהם הוא יכול להשפיע ולפעול למען ביטחונו באופן המיטבי. לציין כי עדיין כל האירועים וכל התלונות ייבדקו ויחקרו באמצעות כל המשאבים והכוחות הדרושים לכך".