3 צפייה בגלריה
שוטרים לא ישלחו יותר לאירועי גניבת רכב - מסמך ההנחיה החדש
שוטרים לא ישלחו יותר לאירועי גניבת רכב - מסמך ההנחיה החדש
"צמצום טיפול באירועי גניבה". מסמך ההנחיה החדש
נדמה כי משבר כוח האדם במשטרה נותן את אותותיו בשטח, וכעת נראה ששוטרים לא יישלחו יותר לאירועי גניבת רכב, גניבה חקלאית או גניבה של כל תשתית אחרת. במסמך הנחיה שהופץ על ידי חטיבת השיטור במשטרה לפני כחודש והגיע לידי ynet, מוסבר כי אזרחים מהם נגנב רכוש יצטרכו להגיע בעצמם לתחנת המשטרה, או להגיש תלונה מקוונת דרך האתר.
המסמך, שכותרתו "צמצום טיפול באירועי גניבה", מסביר כי ההחלטה התקבלה בשל העומס על ניידות סיור ולאור הנתון הגבוה של חמישים אלף גניבות בשנה. עם זאת, עדיין מצויינים במסמך מקרים חריגים בהם כן תישלח ניידת משטרה - במקרים בהם נגנב נשק או שנתפס חשוד בזירה, או במקרים בהם המתלונן הוא קשיש, קטין או בעל מוגבלות.
פיני פישלרעו"ד פיני פישלר
יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין עו"ד פיני פישלר מסר בתגובה: "בכל הכבוד, מסמך זה סותר את פקודת המשטרה ותפקידה, ואין לו כל רלוונטיות משפטית. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מציין במפורש את חובת השמירה על קניינו של האדם והאיסור המפורש לפגוע בקניין. עבירות הרכוש הן מכת מדינה, ועל המשטרה חלה חובה לאכוף את החוק ולחקור אירועי גניבה באופן מקצועי ונחוש".
פישלר הוסיף כי "מדובר במדרון חלקלק. מה יהיה בהמשך בעבירות אונס, שוד, שוחד או מרמה? בהיעדר תקציב אולי נמצא שוב, כבעבר, ניידות מקרטון בצידי הדרך?".
3 צפייה בגלריה
מחסום קלנדיה, הלילה
מחסום קלנדיה, הלילה
במחצית הראשונה של השנה התפטרו 456 שוטרים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אנחנו מתקרבים למצב שבו ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל באירוע של רצח או אונס". שבתאי
(צילום: אוהד צויגנברג)
מספר המתפטרים במשטרה גדל בהדרגה משנה לשנה: בשנת 2017 התפטרו 324 שוטרים ובשנת 2021 התפטרו 631 שוטרים. במחצית הראשונה של 2022, כבר התפטרו 456 שוטרים.
עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידינו כי בשנים 2018-2017 מספר המגויסים למשטרה היה גדול ממספר העוזבים. בשנתיים שלאחר מכן השתווה מספרם ובשנת 2021 מספר העוזבים היה גדול ממספר המגויסים. שנת השיא בעזיבות השוטרים הייתה 2021 עם 1,266 מתפטרים, פורשים ומפוטרים.

מנתונים של המשרד לביטחון הפנים עולה כי הסיבה המובילה להתפטרות השוטרים היא שחיקה, בעיקר לנוכח ריבוי המשימות שהוטלו על המשטרה בשנתיים האחרונות. בין היתר צוינו אכיפת תקנות הקורונה, מבצע שומר החומות ואירועי סדר ציבורי, כסיבות שהובילו שוטרים ובהם לוחמי מג"ב להתפטר מתפקידם. סיבה נוספת היא השכר הנמוך כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", שוטר מתחיל מרוויח שכר נטו של כ-6,700 שקלים.
בעקבות גל ההתפטרויות, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי אמר בוועדה לביטחון הפנים של הכנסת בחודש יולי כי "אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות - ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל. יש פה זעקה".
לדברי שבתאי, "לא באנו לבקש תוספות ומותרות ולא באנו לבכות כאן - העיקרון הוא טובת מדינת ישראל. חווינו אירועים ביטחוניים רבים שערערו את תחושת הביטחון, יש צבר של אירועים שלא מסתיים כל השנה". הוא הוסיף: "מתחנו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת, והמחיר הוא שחיקה. יש קשר ישיר בין תנאי השירות של השוטרים לביטחון האישי של האזרחים".
ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה.