החום של הקיץ מוציא ישראלים רבים לחופי הים ולנחלים, אך הבילוי האהוב עלול להפוך בן רגע לאסון. אתמול טבע למוות גבר בנתניה, ובשבוע שעבר טבעו ומתן אב ובתו מחורה בחוף לא מוכרז בפלמחים, אדים ג'בארין בן ה-5 בנחל הקיבוצים, וקצין השב"ס האני אבו ריש כשהציל את בתו מטביעה בחוף בצת.
בריאיון לאולפן ynet ציין היום (ראשון) עודד אחרק, מציל בחוף "ארבע העונות" בנתניה, שתי סיבות עיקריות לטביעה: "האחת - אנשים מגיעים לחופים לא מוכרזים, או לחופים מוכרזים בשעות שאין בהם שירותי הצלה. השנייה - בתקופה הזו יש רוחות דרומיות-מערביות שיוצרות גלים, ואלו יוצרים זרמים שנקראים 'זרמי פריצה'. מדובר בזרמים של מים חוזרים, כשתוצאה מהיסחפות בהם - אנשים נכנסים למצב של טביעה".
2 צפייה בגלריה
"ברגע שהרגליים מתנתקות מהקרקע, קל לזרם לסחוף אותו לעומק". חוף ארגמן, ארכיון
"ברגע שהרגליים מתנתקות מהקרקע, קל לזרם לסחוף אותו לעומק". חוף ארגמן, ארכיון
"ברגע שהרגליים מתנתקות מהקרקע, קל לזרם לסחוף אותו לעומק". חוף ארגמן, ארכיון
(צילום: עידו ארז)
2 צפייה בגלריה
נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים
אדים ג'בארין בן ה-5 ונחל הקיבוצים שבו טבע
(צילום: אשחר בצר)
"הגלים מביאים איתם כמות גדולה של מים לכיוון החוף, והמים האלה חוזרים דרך אותם זרמי פריצה. כשהם חוזרים הם חופרים לעצמם תעלה, מושכים איתם חול ואז במקום הזה המים עמוקים יותר. ברגע שהרגליים מתנתקות מהקרקע, קל יותר לזרם לסחוף אותו לעומק", הוא הוסיף.
כדי למנוע היסחפות בזרם מסוכן זה, ממליץ אחרק לשחות הצידה, במקביל לחוף. "או ימינה, או שמאלה, ואז כעיקרון אתה יוצא מטווח הזרם של המים החוזרים". הוא הוסיף כי "הדבר הגרוע ביותר זה כשמישהו מנסה לרוץ ולהציל אדם אחר שטבע. חשוב לדעת - אם אתה רוצה לעזור למישהו, אתה חייב ללכת עם ציוד הצלה כמו כלי ציפה, ולא ללכת בידיים חשופות לטובע, כי מהבהלה הוא עלול לקפוץ עלייך, לנטרל אותך, ואז לגרום לך לטבוע".
אחרק ממליץ לרוחצים להגיע לחופים מוכרזים רק בזמן שיש שירותי הצלה, ולהישמע להוראות המצילים: "בחופים המוכרזים המצילים מסמנים על ידי דגלים ושלטים את הזרמים המסוכנים, ומונעים מאנשים להגיע לסכנת טביעה. חשוב לנו מאוד שאנשים יבוא וייהנו מהים - אך גם שיחזרו הביתה בשלום".
בתוך כך, קשיש כבן 85 נפגע היום באורח קשה לאחר שטבע בבריכה בחמי טבריה. צוות מד"א העניק לו טיפול במקום ופינה אותו לבית החולים פוריה בעיר, כשהוא מורדם ומונשם.