2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
לאחר שספג ביקורת, נשיא צרפת הבהיר בפני עמיתו הישראלי: "תומך בזכותכם להגנה עצמית". הרצוג ומקרון
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
לאחר שאמר בריאיון לרשת BBC כי ישראל "חייבת להפסיק להרוג תינוקות ונשים בעזה", וספג ביקורת חריפה ממובילי קבינט המלחמה, נשיא צרפת עמנואל מקרון התקשר היום (ראשון) לנשיא המדינה, וביקש להבהיר את דבריו. "אני תומך באופן חד-משמעי במדינת ישראל ובזכותכם להגנה עצמית", אמר הנשיא הצרפתי לעמיתו הישראלי.
בשיחה בין השניים, מקרון הבהיר כי איננו מייחס ולא התכוון לייחס לישראל שום אשמה של פגיעה מכוונת באזרחים חפים מפשע במערכה שהיא מנהלת כנגד ארגון הטרור חמאס. עוד הסביר הנשיא הצרפתי כי הדברים שיוחסו לו בריאיון עסקו בסוגיה ההומניטרית שחשובה לו ולמדינות רבות, וציין כי עדיין חשוב למצוא פתרונות הומניטריים לאזרחים בעזה.
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
הרצוג ציין בשיחה כי דבריו של נשיא צרפת, כפי שדווחו בסוף השבוע, גרמו לכאב וכעס רב בישראל וטוב שהבהיר את דבריו. נשיא המדינה חזר והדגיש כי מדינת ישראל וצה"ל פועלים באופן הומניטרי ולפי הדין הבינלאומי, ונוקטים באמצעים שונים למנוע ככל הניתן פגיעה באזרחים בלתי מעורבים. עוד הדגיש הרצוג כי האחריות המלאה לפגיעה בחפים מפשע ברצועת עזה, פעמים רבות באופן אקטיבי ממש - מוטלת על חמאס.
עוד שיתף הרצוג את מקרון כי בדיוק לפני שיחתם צפה בסרט הזוועות המציג את הפעולות הברבריות שביצע חמאס. נשיא המדינה אמר למקרון כי כל מנהיגי העולם צריכים לצפות בסרט, במטרה לזכור ולהזכיר מי הוא האויב האמיתי של ישראל והעולם כולו, ומי מייצג את הרוע המוחלט שנגדו יש לפעול בכל הכוח - ממש כפי שאמר מקרון כשהשווה בין המלחמה נגד החמאס לקואליציה הבינלאומית שנלחמה נגד דעאש.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
גנץ, גלנט ונתניהו במסיבת העיתונאים אמש. שלושתם תקפו את הביקורת של מקרון
(צילום: שחר יורמן)
בתשובה לשאלת ynet במסיבת עיתונאים משותפת אמש עם שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הביקורת של נשיא צרפת. "הוא טעה טעות קשה, גם עובדתית וגם מוסרית. אני אומר לנשיא צרפת וידידינו האחרים - זה יגיע אליכם ולכן צריך לקבוע לא רק קו של מלחמה צודקת מעין כמוה, אלא גם קו מוסרי מאין כמוהו - שלא נותנים מחסה וחיסיון למי שמבצעים פשע מלחמה כפול". לדברי נתניהו, "אנחנו עושים הכול לצמצם פגיעה בבלתי-מעורבים, אבל לא ניתן לחמאס את הרישיון לרצוח את אזרחינו ללא מענה שלנו. את הטפות המוסר האלה אנחנו לא צריכים".
גם גלנט תקף את מנהיגי העולם שהעבירו ביקורת נגד ישראל, בהם גם מקרון. "אני שומע חלק מהם ושואל את עצמי ואותם - מאיפה עוז הרוח הזה להטיף לנו מוסר בעיצומה של לחימה? אני רוצה להגיד לאותם מנהיגים אירופים - מדינת ישראל בשנת 2023 אינה נמצאת בשנת 1943. יש לנו היכולת והחובה להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, וזה מה שנעשה. לא נשקוט ולא ננוח עד שנבצע המשימה כך שחמאס יוכרע".

גנץ הצטרף לדבריהם, ואמר במסיבת העיתונאים כי "אין לחימה מוסרית מהלחימה על זכותנו לחיות בארצנו בביטחון. מי שמביא את החורבן על תושבי עזה הוא חמאס. עליו צריך ללחוץ ואותו צריך לתקוף כדי שהחטופים יחזרו ושבבוא היום המלחמה תגיע אל סופה".
לאחר דברי ביקורת מצד המנהיגים הישראליים, מקור דיפלומטי צרפתי ניסה להבהיר את דבריו של מקרון. "עמדותיו של הנשיא מקרון על המצב בישראל ובעזה לא השתנו מהיום הראשון למלחמה", אמר המקור. "עם זאת, הוא מכיר בכך שהמצב על הקרקע השתנה, ומספר האזרחים הנפגעים כנזק אגבי בעזה גדל בקצב מהיר".


לדברי המקור, "תשובותיו לשאלות של BBC רק ציינו את הטבע הבלתי נסבל של סבלם של בני אדם חפים מפשע, במקרה הזה בעזה. בריאיונות רבים אחרים הוא הביע צער ואבל עמוק על הקורבנות הישראלים". הוא הוסיף כי "הנשיא המקרון אף פעם לא רמז, וגם לא חושב, כי הכוחות הישראליים פוגעים בכוונה באזרחים. הוא כינה באופן עקבי את השימוש של החמאס באוכלוסיה אזרחית כ'סחיטה בלתי מתקבלת על הדעת'".
המקור ציין כי "מקרון מודע למאמצים של ישראל למנוע נזק אגבי ולאפשר כניסה של סיוע הומניטרי, הוא מאמין שיש עוד מה לעשות כשמתחשבים במצב ההומניטרי האיום ממנו סובלת האוכלוסיה בעזה".