היום הסוער שעבר אתמול (ב') על המדינה והמערכת הפוליטית, כשברקע הפגנת הענק מול הכנסת נגד המהפכה המשפטית, בזמן שוועדת החוקה אישרה סעיפים מתוכה, המשיך להדהד גם היום. הפוליטיקאים מהקואליציה ממשיכים לצדד בהמשך החקיקה לצד ההידברות, בעוד באופוזיציה בטוחים שבממשלה "אין רצון אמיתי להידברות".
1 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה העבודה
 ישיבת סיעה העבודה
"מה שהם מציעים זאת לא הידברות". מיכאלי
(צילום: שלו שלום)
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה הבוקר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי ההידברות הפכה להיות "מין מלכודת כזאת, שבה מנסים בראש ובראשונה להחליש את המחאה שאליה הם לא ציפו. בפועל, מה שהם מציעים זה לא באמת הידברות, כי הם לא מוכנים לעצור את החקיקה, לא כל שכן לגנוז אותה".
חברת מפלגתה, ח"כ נעמה לזימי, סבורה גם היא שאין היתכנות להידברות בין הצדדים, לאחר שהחקיקה החלה. בריאיון לאולפן ynet אמרה הבוקר: "אסור להפסיק את ההפגנות. כוונתם (הקואליציה) היא דיכוי המחאה. מנסים למסמס אותנו בשיחות סרק ושום דבר אחר. הציבור הוא הכוח הגדול של המחאה הזאת. אתמול היה יום חשוב, אסור לנו להוריד את הרגל מהגז".
ח"כ אפרת רייטן, גם היא ממפלגת העבודה, התייחסה הבוקר בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio להתנהגות חבריה באופוזיציה בוועדת החוקה: "הרגשתי מועקה כל היום הזה. זה היה קשה מאוד מבחינתי. יכול להיות שהתגובות שיצאו מאנשים היו תגובות-יתר, אבל כשהולמים בך בכזאת אכזריות ומוקשות, זה מוציא מאנשים דברים". לדבריה, "אני לא יודעם אם חלק תכננו את העניין או לא, זה לא משנה. ברור שהתגובות היו חריגות".
גם ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד לקח חלק אתמול בוועדת החוקה הסוערת, שבמהלכה אף קפץ על שולחן. בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל הוא אמר הבוקר כי "לא באנו לעשות שואו. באנו להיאבק. אני לא חבר בוועדת החוקה, אבל מבין לא-החברים בוועדה, אני נוכח הכי הרבה מהאופוזיציה". הוא הוסיף: "אני זוכר שבקואליציה הזאת יש אנשים שהורשעו בתמיכה בארגון טרור, ויש כאן ראש ממשלה שמואשם בשלושה כתבי אישום, ויש כאן עבריין סדרתי שמנסה להתמנות לשר ולרמוס בדרך את כל חוקי היסוד. אם כדי לעצור אותם צריך לפעמים לקפוץ על שולחן, אני מוכן לשלם את המחיר הזה".


ח"כ קארין אלהרר, שנטלה חלק גם היא בוועדת החוקה, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו רוצים להגיע להסכמה רחבה, אך כרגע הם הניחו אקדח על השולחן ואמרו - it's my way or the highway". שרת האנרגיה לשעבר הוסיפה: "אתמול אמסלם אמר 'על אפכם ועל חמתכם'. אין רצון להידברות, אין רצון לשנות את הדרך. יעבירו את פסקת ההתגברות וחוק דרעי 2, בואו תספרו לי עוד קצת על הידברות". על ההפגנות אמרה אלהרר: "יש תחושת חירום אמיתית. 300 אלף איש היו אתמול בירושלים. האופוזיציה מאוד מאוחדת, ולא ננהל משא ומתן אם לא תיעצר החקיקה, כולל חוק דרעי 2".
המהומות בוועדת החוקה אתמול היו קשות לא רק לציבור שצפה בוועדה, אלא גם למשתתפים בה. הבולטת בהם היא ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, שפרצה בבכי במהלך הדיון. בריאיון לאולפן ynet הבוקר היא אמרה כי היא חוששת "שבעוד כמה שנים נשדר מפריז ונדבר על 'ישראל החופשית'". לדבריה, "לא ננהל משא ומתן באיומים עם הקואליציה. רוטמן אמר 'בואו נדבר' ואז המשיך. זו לא דרך. האחריות היא על הממשלה, שאצלה הכוח".
מי שעוד סבור שעל ההפגנות להימשך הוא ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, שאמר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי מאות אלפי המפגינים "מפיחים בנו תקווה וגם רוח שאין ברירה, צריכים להילחם בכל הכלים שעומדים לרשותנו". ח"כ שטרן התייחס בנוסף לתוכנית הנשיא יצחק הרצוג להידברות: "הוא אמר דבר פשוט מאוד, והניח את העקרונות שבהם הייתה עצירה של החקיקה. אבל אי אפשר לעבוד עלינו, ואי אפשר לעבוד עליו. עוד לפני שהוא סיים את דבריו, ממשלת ישראל כבר יצאה בהצהרה מתלהמת שאין על מה לדבר".

בעוד שבאופוזיציה מצדיקים את התנהגות חלק מהח"כים בוועדת החוקה אתמול, בקואליציה סולדים מהפעולות שנקטו חברי האופוזיציה במהלך הדיון. סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), אמרה בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio הבוקר: "התביישתי מהתנהלותם ומחורבן הבית של הכנסת. הכי הזדעזעתי מכך שאם היינו עושים רבע ממה שנעשה אתמול בכנסת, התקשורת הייתה שוחטת אותנו ולא היינו מעיזים להוציא את האף מתחת לשמיכה. זה נורא".
ח"כ קטי שטרית מהליכוד, שנכנסה אתמול לכנסת במסגרת החוק הנורווגי לאחר התפטרות השרים מירי רגב ואלי כהן, התייחסה הבוקר בריאיון לאולפן ynet לדבריו של חברה למפלגה, ח"כ דודי אמסלם ("מהפכה עד הסוף, על אפכם"): "לא ראיתי את הנאום שלו, אבל אני יכולה להגיד שאמסלם ביטא את רחשי ליבם של שניים וחצי מיליון אנשים שהצביעו לנו. יודעת שחושבים שאנחנו לא מבינים לא בא' ולא בב'". לדבריה, "אני לא יכולה להגיע היום לאירועים של אנשי ליכוד, כי אומרים לי שאם לא נעשה את הרפורמה שהבטחנו, אין לנו מה להישאר במפלגה".

גם ח"כ עמית הלוי מהליכוד התייחס לדבריו של אמסלם, ובריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio אמר הבוקר: "זה היה מיותר, אבל זה גם לא העיקר. חבל להתעסק בדברים התפלים. העיקר הוא שאנחנו מוציאים לפועל את הרפורמה, גם למען המפגינים, אגב". על חוק דרעי 2 אמר: "הוא עצמו פרסונה, אבל העניין שלו הוא לא פרסונלי. העניין שלו הוא ציבור של 400 אלף אנשים ששלחו אותו".
ברק סרי, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, סבור כי דרעי מעוניין להוציא לפועל את מתווה הנשיא. בריאיון לאולפן ynet אמר: "דרעי, מכל האנשים, אומר בישיבת סיעה שמתווה הנשיא הוא בסיס מצוין להתחיל בהידברות". על חוק דרעי 2 אמר: "אני לא יודע מה יעלה בגורל החוק הזה, אבל היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אמר בטלוויזיה שדרעי לא שיקר, והתכוון לחזור לפוליטיקה. על בסיס הטענה הזאת חמישה שופטים החליטו לפסול אותו. בן אדם סביר לא היה מתקומם נגד הסיפור הזה?".

ח"כ צבי סוכות, שנכנס בשבוע שעבר לכנסת במקומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהתפטר במסגרת החוק הנורווגי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי חבר מפלגתו ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר שהמתווה של הנשיא טוב וכי "האופוזיציה רק רוצה לעשות רעש". לדבריו, "רוטמן קורא להידברות. הדברים פשוטים. הנשיא הציע מתווה שלשום, אתמול רוטמן אמר שהמתווה די סבבה ושנבוא לדבר, ובאופוזיציה שמעו אותו. הם רוצים שנעצור את החקיקה, מה שאומר שהם לא רוצים לדבר, רק לעשות רעש. אכפת לנו מה אחרים חושבים, ולכן אנחנו רוצים להגיע להבנות".