הנשיא הציע פשרה, לוין ורוטמן פנו ללפיד ולגנץ בבקשה להידברות, אבל ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, שצפוי להתמנות בקרוב לשר במשרד המשפטים, לא נשמע מפויס - והערב (שני) הוא תקף במליאת הכנסת את מתנגדי תוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט. לדבריו, הקואליציה תעביר את החקיקה "על אפכם ועל חמתכם".
"תראו את החוצפה שלכם, את הבריונות", אמר אמסלם. "המאבק הזה הוא לא על החוקים, המאבק הוא על האם האליטה תמשיך לנהל את המדינה. האצילים ימשיכו לנהל את המדינה ואנחנו נישאר הוואסלים. אתם לא נותנים לנו לנהל, בחיים לא נתתם - לא בביטחון ולא בפרקליטות". אמסלם הבהיר: "אני אומר לכם - אנחנו נעשה את המהפכה על אפכם ועל חמתכם, ומי שיעבור על החוק יישב בבית סוהר".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מארגני המחאה עושים אנרכיה, מובילים להמרדה". אמסלם במליאה, הערב
(צילום: רפי קוץ)

עוד אמר אמסלם: "אתם לא מתביישים, ואנחנו נלך עם זה עד הסוף - זה התפקיד של הממשלה הזאת. אנחנו נלך עם זה עד שנביא את מדינת ישראל להיות מדינה דמוקרטית, ולא כפי שהיא היום - שאתם שולטים בהכול. תגיד לאסתר חיות שנגמרו הקלמנטינות, חוק זה חוק וכולם חייבים בפני החוק".
לאחר שבצהריים הפגינו כ-90 אלף בני אדם מול משכן הכנסת, אמסלם פנה למארגני ההפגנות: "תראו איזה אנרכיה אתם עושים היום, מסיתים להמרדה. השמאל הם האנשים הכי בריונים, הכי אלימים והכי שקרנים במדינת ישראל. אחד מר חודק קורא לירות. על מי אתה רוצה לירות? עליי? עם מאג או עם טנק? דן חלוץ, הרמטכ"ל הכי כושל שהיה במדינה, אומר לא לבוא למילואים כי הם הם שומרים עלינו ועובדים. שכחתי להגיד לך מר חלוץ, גם האחים שלי ואני עובדים. ועוד 2.5 מיליון איש עובדים. זה נכון שרובנו עובדים אצלכם בבתים ומנקים לכם את הגינות".

"כשראיתי את ההפגנה בלילה לא הבנתי מה נוצץ שם, ובסוף הבנתי שזה שעוני הרולקס של כל המפגינים, תראו כמה מרצדסים יש פה היום. איך אתם לא מתביישים? אתם פועלים לא על פי החוק. גם בית המשפט העליון לא עובד על פי החוק - הוא עובר על החוק כל יום. אם הוא רוצה את עילת הסבירות, למה צריך חוקים? נשים שופט והוא יפעיל את הסבירות שלו על כל דבר. למה צריך חוק? הרי אתם עוברים על החוק".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) תקפה את דבריו במליאת הכנסת ואמרה כי אמסלם "שיקר ואמר שראה מפגינים שבאו עם מרצדסים ורולקסים. בוא תראה לי איפה המגרש שהם חנו בו. אוהבי ישראל באו ברכבות ובאוטובוסים כדי למחות על הדמוקרטיה". היא הוסיפה: "האוכלוסיות המוחלשות שייפגעו הן לא חברי מרכז ליכוד שמקורבים לשר הנוסף במשרד המשפטים. לעומת המפגינים, אני מכירה כאלה שלא חסר להם כסף בכיסים. למשל גולדקנופף והשקיות לואי ויטון, גלנט שבנה לא חוקי, דרעי ובית הנופש שלו ונתניהו בביתו בקיסריה שאנחנו משלמים עליו".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
ההפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
(צילום: AP)
אמסלם, שרק בחודש שעבר התעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואף האשים אותו בגזענות, נענה בשבוע שעבר לבקשתו להצטרף לממשלה כשר במשרד המשפטים, השר לשיתוף פעולה אזורי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. אמסלם יהיה השר ה-33 בממשלת נתניהו. אמסלם צפוי להיות אחראי בין היתר על המחלקה לרישוי נוטריונים, מחלקת חוקרים פרטיים ואגף שומת מקרקעין, אך התחומים הנוגעים למהפכה המשפטית יישארו אצל יריב לוין.
כ-90 אלף איש הפגינו היום מול משכן הכנסת, בשיא שביתת המחאה שהתקיימה היום נגד המהפכה המשפטית. יותר מ-500 שוטרים אבטחו את האירוע. "זו ללא ספק ההתקוממות העממית הגדולה מקום המדינה", אמרו מארגני המחאה. המפגינים קראו פעם אחר פעם "בושה", "בושה", ו"צא לנבצרות". בניגוד להפגנות הגדולות בשבתות האחרונות, ההפגנה היום התקיימה החל משעות הצהריים המוקדמות ביום חול, ואליה הגיעו ההמונים לאחר שלקחו יום חופש או קיבלו אישור מהמעסיק לשבות.


מוקדם יותר כאמור שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הודיעו כי הם פונים אל ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ "על מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה עוד הערב, ולהתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן". לפיד וגנץ השיבו כי ייענו להצעה רק במידה שחקיקת תוכנית נתניהו-לוין תיעצר, וגם מארגני המחאה קראו: "אין הידברות ללא גניזת החקיקה".
ראש האופוזיציה השיב מיד, התייחס לנאום שנשא אמש הנשיא יצחק הרצוג ואמר כי "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב, שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא". לדבריו, "אם השר לוין וח"כ רוטמן מסכימים לכך, נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

לוין ורוטמן השיבו לתשובתו של לפיד, ומסרו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית". על כך השיב לפיד: "אם לוין ורוטמן היו מתכוונים להצעתם ברצינות, הם היו מסכימים לעצירת החקיקה עד תום ההידברות ואולי אף טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם, במקום שנשמע עליה בתקשורת".
גנץ השיב להצעה כעבור כשלוש שעות, ומטעמו נמסר כי "יו"ר המחנה הממלכתי שוחח לפני דקות אחדות בכנסת עם שר המשפטים יריב לוין והודיע לו שאם החקיקה תוקפא, הוא יגיע עוד הלילה להידברות עם צוות המחנה הממלכתי. עוד שוחח גנץ עם נשיא המדינה, דן איתו בנושא וביקש כי יסייע לקדם את מתווה ההידברות אותו הציע, הכולל את הקפאת החקיקה כשלב מקדים". גנץ הבהיר ללוין שעצירת החקיקה כוללת גם את "חוק דרעי 2", שנועד להכשיר את חזרתו של יו"ר ש"ס לממשלה למרות קביעת בג"ץ כי הוא אינו יכול לכהן כשר בשל הרשעותיו.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יעצרו את החקיקה? רוטמן ולוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בניגוד לאמסלם, היום בצהריים אמרו גורמים בליכוד כי נראה שהרוח נושבת לעבר פשרת הנשיא הרצוג. יותר ויותר חברי כנסת בקואליציה סבורים שיש לקבל את פשרת הנשיא כבסיס למשא ומתן ולא להמשיך את הליך החקיקה כפי שהוא. חלק מהח"כים אף פנו לסביבת נתניהו אחרי המהומה בוועדת החוקה, ואמרו כי יש לפעול להורדת גובה הלהבות.
כמה מהם אף התבטאו פומבית והציגו את עמדתם. כך למשל ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד צייץ בטוויטר: "השינויים במערכת המשפט הם בנפשנו, ועל מנת לבצעם - אנו חייבים להתחיל בהידברות מיד. זה לא משחק סכום אפס והמטרה היא שינוי עמוק ונחוץ במערכת המשפט". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר בריאיון ל-ynet radio כי "צריכים להגיע לפשרה, אין על זה ויכוח. היום כולם מבינים את זה, וגם אלה שהתנגדו לפשרה מבינים את זה, אבל שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ".