הממשל האמריקני הצהיר בדו"ח רשמי שלא מדובר במתקפה מכוונת, אבל נפגעי "סינדרום הוואנה" המסתורי – שהכה בהמוני דיפלומטים ואנשי מודיעין וצבא אמריקנים ברחבי העולם – כלל לא משוכנעים שהתסמינים שמהם הם סובלים, ומזכירים כאלו שנובעים מזעזוע מוחי, הם תוצאה של נסיבות טבעיות בלבד. כעת חושף תחקיר בינלאומי ראיות חדשות שמטילות ספק בדו"ח של סוכנויות המודיעין בארה"ב – ומצביעות על קשר רוסי למה שאכן עשוי להתברר כמתקפה מכוונת, שנעשתה אולי באמצעות נשק סודי המסוגל לשגר אלומות עוצמתיות של קרינת מיקרו או גלי אולטרה-סאונד.
6 צפייה בגלריה
תסמונת הוואנה
תסמונת הוואנה
מתקפה מכוונת או לא? התסמונת המסתורית גרמה לפגיעות המזכירות זעזוע מוח
(צילום: Shutterstock, איור: לביאה טושינסקי)
במוקד התחקיר הנרחב – של תוכנית "60 דקות" ברשת CBS האמריקנית, אתר התחקירים The Insider שהוקם על ידי גולים רוסים והעיתון הגרמני "דר שפיגל" – עומדת פעילותה של יחידה מס' 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי, ה-GRU, יחידה של מתנקשים רוסים שהייתה אחראית בין היתר להרעלת המרגל סרגיי סקריפל ובתו בבריטניה ב-2018. מאז אותה תקרית דווח על שלל פעולות של היחידה בעולם, בפרט ביבשת אירופה.
אחד הממצאים המרכזיים בתחקיר הוא מסמכים חדשים על אותו נשק שלכאורה פיתחו הרוסים, ולפיהם בכירים ביחידה 29155 זכו בפרסים ובקידום פוליטי בשל מעורבות בפרויקט לפיתוח "נשקים אקוסטיים לא-קטלניים", מונח שלפי התחקיר משמש את הצבא הרוסי לתיאור כלי נשק העושים שימוש בגלי אור וגם בגלי קול, שתי שיטות שבאמצעותן ניתן לפגוע במוחם של הקורבנות אליהם מוכוון הנשק.
לפי התחקיר, אחד מבכירי היחידה שזכה בקידום לתפקיד בקרמלין ב-2019 הוא קצין בשם איוואן טרנטייב, שלפי אי-מייל שהגיע לידי The Insider התמקד במחקר שעסק ב"יכולות פוטנציאליות של נשק אקוסטי לא-קטלני במסגרת פעילויות לוחמה באזורים אורבניים". התחקיר מגלה גם עדויות לכך שלפחות בחלק מהמקרים, פעילים של יחידה 29155 שהו במקומות ברחבי העולם שבהם דיווחו הנפגעים האמריקנים על רעש עוצמתי שלפתע הכה באוזניהם – ממש בזמן שדיווחו על כך או מעט לפני כן.
6 צפייה בגלריה
קצין בשם איוואן טרנטייב (שמאל) מ יחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי שקודם בשל פעילותו לקידום נשק אקוסטי. מתוך תחקיר על  הקשר של רוסיה ל תסמונת סינדרום הוואנה
קצין בשם איוואן טרנטייב (שמאל) מ יחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי שקודם בשל פעילותו לקידום נשק אקוסטי. מתוך תחקיר על  הקשר של רוסיה ל תסמונת סינדרום הוואנה
איוואן טרנטייב (שמאל), בכיר ביחידה הסודית 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי. קודם בשל סיוע בפיתוח "נשק אקוסטי"
(צילום: The Insider)
"תסמונת הוואנה", נזכיר, קיבלה את שמה כיוון שדווח עליה לראשונה אצל דיפלומטים אמריקנים שהוצבו בהוואנה, בירת קובה, בשנים 2016 ו-2017 – אלא שלפי התחקיר המקרים הראשונים של התופעה הזו החלו עוד לפני כן, ב-2014. ארבעה פקידים אמריקנים שהוצבו בפרנקפורט שבגרמניה דיווחו אז על תסמינים דומים, ובהמשך אותה שנה דיווחו עליה גם אנשי CIA שפעלו באוקראינה. לאורך השנים דווח על מקרים של התופעה בעוד שלל מדינות – מסין, דרך אוסטריה ועד מתחם הבית הלבן בוושינגטון – ולפי הדו"ח של המודיעין האמריקני אשתקד, בסך הכול נבדקו על ידיו 1,500 מקרים ב-96 מדינות.
האנשים שסבלו מהתסמונת דיווחו על כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, בחילה, חרדה, קשיים קוגניטיביים, אובדן זיכרון ותופעות נוספות המתאימות לתיאור של זעזוע מוח. חלק מהנפגעים נזקקו לחודשים של טיפול רפואי כדי להחלים, והיו בהם מי שדיווחו כי לפני הופעת התסמינים הם שמעו רעש חזק. לאורך השנים הועלו כמה וכמה השערות בנוגע למקור האפשרי של התופעה, ואחד ההסברים שניתנו לה היה מתקפה באמצעות גלי רדיו או גלי קול, כזו שרבים שיערו כי מאחוריה עומדת אחת מיריבותיה של ארה"ב – והחשד המרכזי הופנה לעבר רוסיה.
אולם בדו"ח אשתקד קבעו כאמור סוכנויות המודיעין האמריקני כי התופעה לא נגרמה כתוצאה ממתקפה מכוונת של יריב זר. לפי הדו"ח, הסיכוי למתקפה שכזו "מאוד לא סביר" ובמהלך החקירה התקבלו רק עדויות השוללות את האפשרות. אף שהדו"ח לא סיפק הסבר חלופי לתסמונת, ההערכה הייתה שניתן להסביר רבים מהמקרים ככאלו שנגרמו מסיבות רפואיות או סביבתיות שונות, בכללן מחלות שהאנשים שנפגעו כלל לא ידעו שסבלו מהן.
6 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב בהוואנה, שעל שמה מכונה התופעה. התחקיר חשף: מקרים ראשונים היו עוד לפני כן, בפרנקפורט
שגרירות ארה"ב בהוואנה, שעל שמה מכונה התופעה. התחקיר חשף: מקרים ראשונים היו עוד לפני כן, בפרנקפורט
שגרירות ארה"ב בהוואנה, שעל שמה מכונה התופעה. התחקיר חשף: מקרים ראשונים היו עוד לפני כן, בפרנקפורט
(צילום: AFP)
מסקנת הדו"ח, יש להדגיש, לא התקבלה בתמימות דעים בקהיליית המודיעין האמריקני, כשמתוך שבע סוכנויות מודיעין רק חמש שללו נחרצות אפשרות של מתקפה מכוונת, בעוד סוכנות חמישית העריכה בצורה מסויגת שמתקפה כזו "אינה סבירה" וסוכנות נוספת נמנעה מלהצטרף למסקנה. כבר עם פרסום הדו"ח בשנה שעברה דווח על "תעלומה" שנותרה בקרב גורמי המודיעין, והתחקיר החדש שמתפרסם כעת חושף לא רק ראיות חדשות בנוגע למעורבות רוסית – אלא גם מחלוקות עמוקות בקרב החוקרים.

בום באוזן, כמו קידוח של רופא שיניים

גרג אדגרין, קצין צבא אמריקני לשעבר שהוביל את החקירה בפנטגון סביב תסמונת הוואנה, משוכנע שהחקירה הוכשלה במכוון. בריאיון לתוכנית "60 דקות" טען אדגרין ש"רף ההוכחה" בחקירות נקבע במכוון בצורה נוקשה ומוגזמת, כדי להימנע מהגעה לתשובות שאולי לא יהיו נוחות עבור ארה"ב – כגון ההבנה שהממשל נכשל בהגנה על אנשיו.
גם אדגרין משוכנע שרוסיה עומדת מאחורי התופעה, ואומר כי כבר בראשית החקירה שניהל הוא התמקד בכיוון הזה. הוא סירב להסביר מדוע, בשל הסיווג הביטחוני של רוב פרטי החקירה, אבל חושף כי רבים מנפגעי התסמונת לא היו פקידים זוטרים – אלא כאלו בעלי השפעה, כשכמעט תמיד לדבריו לעבודתם היה קשר כלשהו לרוסיה. "באופן קבוע היה קשר רוסי. הייתה איזושהי זווית שבה הם עבדו נגד רוסיה, התמקדו ברוסיה, ועשו את זה טוב מאוד", אמר.
6 צפייה בגלריה
מסמך שנחשף בתחקיר על  הקשר של רוסיה ל תסמונת סינדרום הוואנה ובו נכתב על פרס שניתן לקצין בשם איוואן טרנטייב מ יחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי  בשל פעילותו לקידום נשק אקוסטי
מסמך שנחשף בתחקיר על  הקשר של רוסיה ל תסמונת סינדרום הוואנה ובו נכתב על פרס שניתן לקצין בשם איוואן טרנטייב מ יחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי  בשל פעילותו לקידום נשק אקוסטי
אחד המסמכים שנחשפו בתחקיר, ומעידים על קידום לכאורה של בכיר ביחידה 29155 בשל פיתוח הנשק הסודי
(צילום: The Insider)
ל-"60 דקות" התראיינה גם סוכנת FBI שהתסמונת הכתה בה ב-2021, כשהייתה בביתה בפלורידה. כמו נפגעים אחרים היא דיווחה על תחושת כאב פתאומית שחשה באוזן, ותיארה זאת כך: "הרגשתי 'בום' באוזן ימין, ממש כמו קדיחה של רופא שיניים, על סטרואידים. אתם מכירים את התחושה שזה מתקרב יותר מדי לעור התוף? אז ככה, אבל פי 10 יותר".
הסוכנת, שעדיין עובדת ב-FBI והתראיינה באישור הסוכנות אך בעילום שם, סיפרה גם כי במקביל לתחושת הכאב באוזן שלה – הבטרייה של הטלפון שלה החלה להתנפח, עד שהמכסה נשבר. בסופו של דבר היא התעלפה על הספה, ובגלל כאבים בחזה עברה בהמשך בדיקה של קרדיולוג. בסופו של דבר חזרה לשירות, אבל במשך חודשים המשיכה להתלונן על בעיות זיכרון וקושי לבצע מולטי-טסקינג. "כל נקודת הבסיס שלי השתנתה, לא הייתי יותר אותו אדם", אמרה.
לפי הדיווח ב-CBS, אותה סוכנת חקרה במסגרת עבודתה אזרח רוסי שנעצר בפלורידה ב-2020. אותו רוסי, ויטלי קובלב, נעצר בתום מרדף משטרתי שהחל בשל נהיגה מופרזת – וברכבו נתפסו מסמכים הקשורים לחשבונות בנקים שונים וגם מכשיר שמסוגל למחוק מידע ממחשבי מכוניות, כולל רישומי GPS. כריסטו גרוזב, כתב באתר התחקירים The Insider, מעריך כי קובלב היה למעשה מרגל רוסי. לדברי העיתונאי, קובלב התמקד בלימודיו בהנדסת רדיו ועבד במשך שנתיים במכון צבאי – אבל אז עבר לפתע לארה"ב, ועבד כשף בניו יורק ובוושינגטון.
קובלב נשלח אחרי שנעצר ל-30 חודשי מאסר, וכששוחרר ב-2022 חזר לרוסיה, אף שהוזהר שהוא עלול להיות בסכנה בשל הזמן הרב שעבר תחת חקירת ה-FBI. לפי התחקיר שערך העיתונאי גרוזב, קובלב נהרג בשנה שעברה בחזית במלחמה באוקראינה. "אחת האפשרויות היא שהוא נשלח לשם כדי להיפטר ממנו", אומר גרוזב.

אורות ירוקים מהבהבים: "להשאיר את זה כל הלילה?"

תקריות מרכזיות שנכללות בתחקיר התרחשו ב-2021 בטביליסי, בירת גאורגיה. לפי CBS שתי תקריות שונות התרחשו שם בסמוך זו לזו, ובהן נפגעו מ"תסמונת הוואנה" ארבעה בני אדם. גם הן מעלות קשר ליחידה 29155: גורמים שדיברו עם CBS טענו כי חקירה שהתנהלה בנוגע לתקריות הללו העלתה קשר לאדם בשם אלברט אבריינוב, סוכן ביחידה הסודית ובנו של מי שייסד אותה, גנרל אנדריי אבריינוב.
6 צפייה בגלריה
אלברט אבריינוב שלפי תחקיר על תסמונת סינדרום הוואנה הוא סוכן ביחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי GRU  בצילום מצעירותו רוסיה
אלברט אבריינוב שלפי תחקיר על תסמונת סינדרום הוואנה הוא סוכן ביחידה 29155 של המודיעין הצבאי הרוסי GRU  בצילום מצעירותו רוסיה
אלברט אבריינוב, בנו של מייסד יחידה 29155, בצילום מצעירותו. תואר על ידי אחת הנפגעות כ"גבר בלונדיני, גבוה ולבוש רשמית"
(צילום: The Insider)
התקריות בטביליסי החלו לפי הדיווח יממה אחרי שיורטה שיחת טלפון ובה נשמע גבר כלשהו, שלא הוסבר בדיווח מיהו, שואל ברוסית: "האם אמורים להיות לזה אורות ירוקים מהבהבים?", וכן "האם אני צריך להשאיר את זה כל הלילה?". יום לאחר אותה שיחה, התרחשה התקרית הראשונה שבה נפגעו פקיד אמריקני ושניים מבני משפחתו.
באותו שבוע נפגעה גם אשתו של פקיד במשרד המשפטים האמריקני שהוצב בטביליסי. האישה, אחות במקצועה שהתראיינה בשם הבדוי "ג'וי", העידה על רעש עוצמתי שתקף אותה באוזן בזמן שעשתה כביסה בבית, ב-7 באוקטובר 2021. "זה פשוט חדר לי דרך האוזניים, הגיע מאוזן שמאל, והרגיש כאילו זה הגיע מהחלון לתוך האוזן", סיפרה. היא חשה כאב ראש חד ורצה לשירותים – שם החלה להקיא.
כבר אז עלה בה חשד ראשוני שלא מדובר אולי בבעיה רפואית גרידא, וכשבחנה את מצלמות האבטחה בבית ראתה שבחוץ, ממש מול חדר הכביסה, חונה מכונית מרצדס שחורה. ג'וי יצאה החוצה ואז הבחינה מחוץ לרכב בגבר צעיר, אותו היא מתארת כגבוה, בלונדיני ולבוש באופן חגיגי המתאים לחתונה. היא הרימה את הטלפון שלה כדי לצלם אותו, ואז עיניהם יצרו קשר. "הוא ידע מה אני עושה", שחזרה – ומספרת כי אז הוא נכנס למרצדס, והמכונית נסעה משם.
ג'וי הספיקה לצלם את הרכב, אך את זהותו של האיש החשוד גילתה רק שנים לאחר מכן, במסגרת התחקיר שבו הוצגה לה תמונתו של הסוכן אבריינוב – והיא זיהתה אותו ישר כאותו גבר שעמד מחוץ לביתה. "כשראיתי את התמונה הייתה לי תגובה פיזית ממש, הרגשתי בחילה", סיפרה. ב-CBS מצטטים גורמים שאמרו כי בזמן התקרית, מטביליסי הייתה התחברות לאי-מייל האישי של אבריינוב – ראיה תומכת לכך שנכח שם בזמן הזה.

טיוח? "לא רוצים להתמודד עם שאלות קשות"

הראיות החדשות מאתגרות כאמור את מסקנת המודיעין האמריקני שלפיה סינדרום הוואנה לא נגרם בשל מתקפה מכוונת, ומחזקות כעת את החשד בקרב הנפגעים שהחקירה טויחה למעשה. מארק זייד, עורך דין שמייצג יותר מ-20 אנשים שדיווחו על התסמונת, טוען שיש בידיו מידע חסוי שחותר תחת מסקנות הדו"ח המודיעיני מאשתקד. "לדעתי, אין צל של ספק שהיה טיוח", הוא מאשים.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"במוחו, זה הניצחון הגדול על המערב". פוטין עומד מאחורי התסמונת?
(צילום: Mikhail METZEL / POOL / AFP)
זייד טוען כי הסיבה לכך היא רצון להימנע מכיווני חקירה בעייתיים עבור הממשל האמריקני: "חלק מהטיוח הוא לא בהכרח, 'הו, גילינו נשק'. מה שראינו הוא יותר כמו, 'ראינו כיווני חקירה שעלולים להביא אותנו לתשובות שאנחנו לא רוצים להתמודד איתן, אז אנחנו לא הולכים לחקור את הכיוונים הללו'".
כותבי התחקיר מדגישים כי הראיות שאספו הן נסיבתיות, וכי עדיין רב הנסתר על הגלוי. "אף אחד מהעדים שדיברו עם '60 דקות' לא רצה להיחשף, אבל כולם חשו צורך לשפוך אור על מה שהם רואים כמלחמת צללים – מלחמה שייתכן שאמריקה לא מנצחת בה", כותבים ב-CBS. העיתונאי-החוקר גרוזב מוסיף: "אם זה מה שראינו עם מאות מקרים של תקריות רפואיות אנומליות, אני יכול להבטיח שזהו כנראה הניצחון הגדול ביותר של פוטין. במוחו שלו, זהו הניצחון הגדול ביותר של רוסיה על המערב".
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הכחיש בצהריים את הטענות שהועלו בתחקיר. בתדרוך לתקשורת טען פסקוב כי לא הוצגה עד כה אף הוכחה להאשמות כלפי מוסקבה, ותיאר אותן כ"חסרות בסיס".