מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהיר הערב (יום ד') כי ארצות הברית הולכת ומתקרבת לנטישת המאמצים להחיות את הסכם הגרעין עם איראן. זו אחת ההצהרות הפסימיות ביותר שבכיר אמריקני ניפק עד כה בעניין המאמצים לשוב להסכם הגרעין, שנקלעו בחודשים האחרונים למבוי סתום.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן. מזהיר ש"מתקרב הרגע"
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
ביידן, ראיסי ובנט. נשיא ארה"ב איים בפנייה ל"דרכים אחרות"
(צילום: AP, EPA)
בביקור בבסיס צבאי בגרמניה אמר בלינקן כי הוא אינו מתכוון לנקוב בתאריך שבו תזנח ארה"ב את המשא ומתן, אך הצהיר כי הולכת ומתקרבת הנקודה שבה השיחות לא יוכלו עוד להבשיל לכדי חזרה להסכם. "יגיע הרגע שבו יהיה כבר קשה מאוד להשיב את כל היתרונות שהיו בהסכם על-ידי חזרה לקיום הדוק שלו", אמר בלינקן. "ככל שעובר הזמן, כך איראן הולכת ומתקדמת בתוכנית הגרעין שלה, במיוחד באמצעות שימוש בצנטריפוגות מתקדמות ועל-ידי העשרת חומר רב יותר".
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נזכיר, נחתם ב-2015, בימי כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה, ובתמורה הוסרו מעליה רוב הסנקציות הבינלאומיות. חלק מיריבותיה של איראן, בהן ישראל ומדינות ערביות במפרץ, מתחו ביקורת חריפה על ההסכם והזהירו כי הוא מספק לכלכלתה הקורסת של איראן עורק חיים מבלי שתחדל משאר פעולות הטרור שלה ומבלי להרחיק אותה דרמטית מספיק מנקודת הפריצה הגרעינית.
במאי 2018, בהוראתו של נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ, אימצה וושינגטון את עמדתן של מתנגדות ההסכם, פרשה ממנו והטילה על טהרן מחדש סנקציות חריפות. בתגובה החלה איראן להתיר עוד ועוד התחייבויות שנתנה בהסכם, וכעת היא שועטת לעבר הפצצה. מדינות אירופה שיחד עם ארה"ב חתמו על ההסכם ניסו לתווך בין הצדדים כדי להשיבם אליו, אך עד כה ללא הצלחה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
רה"מ בנט עם ביידן בבית הלבן. הנשיא הצהיר: "לטהרן לא יהיה נשק גרעיני"
(צילום: AFP)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גינתה אתמול את היעדר שיתוף הפעולה מצד איראן, והזהירה כי התנהלותה זו פוגעת משמעותית ביכולתה של הסוכנות לפקח על תוכנית הגרעין של טהרן כדי לוודא שהיא למטרות שלום, לכאורה. הנשיא החדש של איראן איברהים ראיסי, שמרן קיצוני המואשם במערב באחריות להוצאתם להורג של אלפים, טען היום בתגובה כי ארצו מגלה שקיפות בנוגע לפעילותה הגרעינית.
בחודש שעבר, כשאירח בבית הלבן את ראש הממשלה נפתלי בנט, הצהיר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם, ואיים במרומז על טהרן כשאמר כי אם המאמצים הדיפלומטיים איתה ייכשלו – יפנה לנתיבים אחרים.