גורם ביטחוני בכיר באיראן אמר הבוקר (שבת) כי ההצהרה המשותפת אמש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט - ולפיה ישנן "אופציות אחרות" מלבד דיפלומטיה מול טהרן - מהווה "איום לא-חוקי", כזה שמבסס את זכותה של הרפובליקה האיסלאמית "להגיב", אם כי הוא לא פירט כיצד בדיוק.
"ההדגשה על השימוש ב'אופציות אחרות' נגד איראן מהווה איום לא-חוקי כלפי מדינה אחרת, ומבססת את זכותה של איראן להגיב", צייץ בטוויטר עלי שמחאני, שמכהן כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי במשטר האייתוללות. שמחאני כתב את הדברים באנגלית, ופרסם גם ציוץ זהה בעברית.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
ביידן, ראיסי ובנט. איראן נגד הצהרתם של מנהיגי ארה"ב וישראל
(צילום: AP, EPA)
4 צפייה בגלריה
ציוץ הטוויטר של עלי שמחאני
ציוץ הטוויטר של עלי שמחאני
הציוץ בעברית של הבכיר האיראני
(מתוך טוויטר)
בפגישתו הראשונה אמש עם בנט, שנערכה בבית הלבן, אמר ביידן לראש הממשלה כי וושינגטון מתכוונת להמשיך כעת במגעים הדיפלומטיים מול איראן - במטרה להחזירה להסכם הגרעין הגוסס - אך הוסיף כי הוא מוכן לנקוט ב"אפשרויות נוספות" אם הדיפלומטיה תיכשל. גם ביידן, כמו אותו בכיר איראני, לא פירט מהן אותן אפשרויות. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה אמש על ידי עיתונאים אמריקנים אילו עוד אפשרויות יש בידי ביידן, אך גם היא לא פירטה, ואמרה שלא תנקוב ב"דד-ליין" לאיראנים.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי אותן "אפשרויות אחרות" יכולות לכלול סנקציות חדשות על בכירים באיראן או על כלכלתה - שכבר נפגעה קשות מהסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018, לאחר שפרש מהסכם הגרעין בטענה כי מדובר בהסכם גרוע ביותר שלא מגביל באמת את דרכה של איראן אל נשק גרעיני.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
פגישת ביידן ובנט בחדר הסגלגל
(צילום: AP)
אפשרות נוספת, מציין בן ישי, היא לוחמה חשאית, כמו זאת שמייחסים למוסד לאחרונה, ואשר מתבטאת בחבלות ובסיכול ממוקד של אנשי מפתח בתוכנית הגרעין האיראנית - ובעיקר בלוחמת סייבר, מודיעין ותודעה. ביידן לא שלל אף אחת מדרכי הפעולה האלו, כולל תקיפה קינטית באמצעות טילים והפצצה מהאוויר.
בהצהרה המשותפת אתמול בחדר הסגלגל בבית הלבן, אחרי מפגש בארבע עיניים עם בנט שנמשך כ-50 דקות, הוסיף ביידן כי ארה"ב תפעל לכך שלאיראן "לעולם" לא יהיה נשק גרעיני. מדובר בהישג לבנט, שקיווה טרם המפגש לחלץ הצהרה שכזו מהנשיא האמריקני - אחרי שביוני השנה סיפק ביידן הבטחה מצומצמת יותר לכאורה, ולפיה לאיראן לא יהיה נשק גרעיני "במשמרת שלי".
ביידן, נזכיר, נכנס לבית הלבן בינואר השנה תחת הבטחה לחזור להסכם הגרעין שגיבש ב-2015 הבוס שלו לשעבר, ברק אובמה, אך דרש כי איראן תחזור ליישם קודם את תנאי ההסכם, אותם היא מפרה בבוטות מאז 2019 בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. טהרן הגבירה בשנה וחצי האחרונות את ההפרות הללו, והחלה להעשיר אורניום לרמה של 60% - קרוב מאוד לרמה הנדרשת לנשק גרעיני, 90%.
4 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
צנטריפוגות מתקדמות שחנכה איראן בנתנז השנה
(צילום: רויטרס)
בחודשים האחרונים התנהל משא ומתן לא-ישיר בין טהרן לוושינגטון בווינה, בתיווכן של שאר המעצמות החתומות על ההסכם, אך השיחות הללו נקלעו למבוי סתום, בין היתר על רקע דרישתה של טהרן להתחייבות אמריקנית שאף נשיא בעתיד לא יפרוש שוב מההסכם - התחייבות שממשל ביידן הבהיר כי אינו יכול לספק.
טהרן, מנגד, מתנגדת לדרישה האמריקנית לפתוח מיד לאחר החזרה להסכם המקורי במשא ומתן חדש, כזה שיביא להסכם נרחב יותר ושייתן מענה לסוגיות שלא נכללו בהסכם הנוכחי - כמו תוכנית פיתוח הטילים של טהרן ופעולותיה התוקפניות ברחבי המזרח התיכון. בעקבות המחלוקות הללו השיחות לא חודשו מאז תום הסבב האחרון בחודש יוני. השבעתו החודש של נשיא איראן החדש, איש הדת הקיצוני איברהים ראיסי, הגדילה את הספק בנוגע ליכולתן של וושינגטון וטהרן להגיע להסכמה כלשהי.