מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר בצהריים (יום ב') כי המתקפה הרוסית המחודשת באוקראינה, זו שממנה מזהירים גורמי מודיעין בקייב ובמערב זה כמה שבועות, כבר החלה למעשה. "אנחנו לא רואים שום סימן לכך שפוטין נערך לשלום – מה שאנחנו רואים הוא שרוסיה עדיין רוצה לשלוט באוקראינה", אמר סטולטנברג לכתבים בבריסל, "אנחנו רואים איך הם שולחים עוד חיילים, עוד נשק ועוד משאבים".

8 צפייה בגלריה
זלנסקי, פוטין, וטנק לאופרד
זלנסקי, פוטין, וטנק לאופרד
זלנסקי, פוטין וטנק לאופרד מהסוג שתקבל אוקראינה. שנה למלחמה
(צילום: AFP, רויטרס/Sputnik/Alexei Danichev/Kremlin)
8 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג מסיבת עיתונאים על רקע המלחמה ב אוקראינה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג מסיבת עיתונאים על רקע המלחמה ב אוקראינה
מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג. עוד נשק, עוד חיילים
(צילום: AP)
לא ברור למה בדיוק התכוון סטולטנברג באמירה שהמתקפה כבר החלה. גם היום דווחו קרבות עזים בעיירה החרבה בחמוט שבחבל דונבאס, ורוסיה טענה כי חייליה הצליחו להתקדם כמה קילומטרים לעומק "החזית האוקראינית", אבל לא ציינה היכן בדיוק.
גורמי מודיעין במערב מזהירים זה כמה שבועות כי הם מזהים היערכות מחודשת של צבא פוטין, וכי הוא שולח עוד ועוד חיילים לחזית, מתוך כוונה לצאת למתקפה נרחבת חדשה בעומק אוקראינה. בחודש שעבר העריכו בקייב כי הצבא הרוסי יפתח במתקפה הזו באביב, אבל לאחרונה נשמעת ההערכה כי הוא עשוי לפתוח בה עוד החודש, סביב 24 בפברואר, המועד שבו תמלא שנה למלחמה.
מאז הסתיו, נזכיר, נשמר בעיקרו הסטטוס קוו בשדה הקרב ברחבי אוקראינה: מלבד שחרור העיר חרסון על-ידי הצבא האוקראיני, שנחשב להישג גדול, לא נרשמו עוד כיבושים משמעותיים, אם כי הקרבות בין רוסיה לאוקראינה מתנהלים כל העת ונופלים בהם הרוגים רבים. אחרי ההשפלות שספגה בשנה שעברה, כשסולקה בין השאר מאזור קייב ומחרקוב, מתכוננת כעת רוסיה לצאת למתקפה נרחבת חדשה, לא ברור עד איזה עומק, ולקראת המתקפה הזו נעתר המערב לבקשות אוקראינה והחל לספק לה כלי נשק מתקדמים יותר, בהם טנקים ונגמ"שים. קייב מבקשת כעת גם מטוסי קרב וטילים ארוכי טווח.

8 צפייה בגלריה
ירי נ"מ של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי נ"מ של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה לוחם בבחמוט. חודשים של קרבות
(צילום: EPA )
8 צפייה בגלריה
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צ'ניה קדירוב. ממובילי מסע השטנה
(צילום: רויטרס)
בריאיון לטלוויזיה הרוסית הצהיר היום שליטה האכזר של צ'צ'ניה רמזן קדירוב כי לצבא הרוסי יש די כוחות כדי לכבוש את קייב, חרקוב ואודסה, שלוש ערים שנמצאות כעת בידי האוקראינים ושעליהן לא הצליחו הרוסים להשתלט בשנה שעברה. צ'צ'ניה היא מחוז בתוך הפדרציה הרוסית, וקדירוב, בעל בריתו הקרוב של פוטין, שלח רבים מחייליו לסייע לצבא רוסיה במלחמה באוקראינה. הוא נחשב לאחד ממובילי מסע השטנה נגד האוקראינים בתוך רוסיה, ואנשיו מואשמים במעשי טבח והתעללות באוקראינה.

פטיש בראש לעריק: "ישיבת בית המשפט נעולה"

קדירוב נחשב גם לבעל בריתו של האוליגרך יבגני פריגוז'ין, שמפעיל באוקראינה את מיליציית שכירי החרב "קבוצת וגנר", המואשמת בעצמה בפשעים נגד האנושות. באוקראינה נלחמים כעת לפי הערכות כ-50,000 חיילים מארגונו של פריגוז'ין, וכ-40,000 מהם הם אסירים לשעבר שישבו בבתי הכלא הרוסיים, והסכימו להתגייס למלחמה בתמורה לחנינה. כשיסיימו את תקופת השירות שלה התחייבו – אם ישרדו – הם יוכלו לשוב הביתה במקום לבית הסוהר.
8 צפייה בגלריה
פוטין עם פריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שמואשמת בפשעים איומים
פוטין עם פריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שמואשמת בפשעים איומים
פוטין עם פריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שמואשמת בפשעים איומים
(צילום: AP)
היום צצה עוד עדות להתנהלותה האכזרית של "קבוצת וגנר" לא רק כלפי החיילים והאזרחים האוקראינים, אלא גם כלפי רוסים שמפנים לה את גבם: בערוץ טלגרם המזוהה עם המיליציה פורסם סרטון שבו נראה חייל לשעבר בארגון, שברח מהמלחמה מאוקראינה, מוצא להורג במכות פטיש. בסרטון מזדהה האיש כדמיטרי יקושצ'נקו, בן 44, ומספר שנולד בחצי האי קרים ושהצטרף ל"קבוצת וגנר" אחרי שהשתחרר מהכלא: "תכננתי למצוא נקודות תורפה כמו שאומרים ואז לברוח, זאת לא המלחמה שלי", הסביר.
8 צפייה בגלריה
סנט פטרסבורג מרכז וגנר של יבגני פריגוז'ין ראש ארגון קבוצת וגנר רוסיה
סנט פטרסבורג מרכז וגנר של יבגני פריגוז'ין ראש ארגון קבוצת וגנר רוסיה
סניף של "קבוצת וגנר" ברוסיה. הוצאה להורג לעריק
(צילום: רויטרס)
בערוץ הטלגרם נכתב כי יקושצ'נקו נתפס על-ידי המיליציה בעיר האוקראינית דניפרו וכי הסרטון מצולם ב"בית הדין לבוגדים". יקושצ'נקו נראה בו כשראשו מוצמד לבלוק בקיר לבנים, ואלמוני לובש-מדים עומד מאחוריו כשבידיו פשיט. אחרי שיקושצ'נקו מזדהה, מניף האלמוני את הפטיש ומניע אותו לעבר ראשו. בשלב זה נעשה הצילום מטושטש, אבל נשמע רעש גדול ויקושצ'נקו קורס לקרקע. אחר כך מעיף לעברו האיש את הפטיש בשנית. בסוף הסרטון מופיעה הכתובית: "ישיבת בית המשפט הזה נעולה".

הקרמלין שלח זרים להצית את מולדובה?

חזית נוספת מתפתחת בינתיים לרוסיה במולדובה, רפובליקה סובייטית לשעבר שהייתה נתונה במשך שנים להשפעה רוסית עמוקה וכעת נשלטת על-ידי נשיאה פרו-אירופית ומבקשת להתקבל לחברות באיחוד האירופי. הנשיאה מאיה סנדו האשימה היום את מוסקבה כי זו רקמה תוכנית להצית בתוך מולדובה הפגנות נגד השלטון במטרה להחליפו בשלטון פרו-רוסי שיהיה למעשה ממשלת בובות של הקרמלין. לדבריה כך מקווה פוטין לסכל את הצטרפות מולדובה לאיחוד האירופי ולנצל את שטחה למלחמה נגד אוקראינה, שכנתה.
8 צפייה בגלריה
נשיאת מולדובה מאיה סנדו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאות בבירה קישינב
נשיאת מולדובה מאיה סנדו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאות בבירה קישינב
נשיאת מולדובה סנדו. "התוכנית של הקרמלין לא צלחה"
(צילום: EPA)
ההאשמות של סנדו באות אחרי שבשבוע שעבר טען נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי ארצו חשפה תוכנית של המודיעין הרוסי "להרוס את מולדובה" – ימים אחרי שהממשלה המולדובית התפטרה. היום טענה סנדו כי במסגרת המזימה התכוונה רוסיה להחדיר למולדובה אזרחים של רוסיה, מונטנגרו, בלארוס וסרביה, ובאמצעותם להניע הפגנות נגד השלטון ולהחליפו בשלטון פרו-רוסי. "התוכנית של הקרמלין לגרום לאלימות במולדובה לא צלחה – המטרה הראשית שלנו היא ביטחון אזרחינו ומדינתנו", אמרה סנדו. רוסיה מכחישה את המיוחס לה.
למלחמות המילים במזרח אירופה נגרר היום – שוב – גם ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני, ששב והאשים אתמול את נשיא אוקראינה זלנסקי בפרוץ המלחמה. ברלוסקוני, בן 86 כיום, ידוע כמי שמתגאה בידידותו עם פוטין, ובשנה שעברה כבר האשים את זלנסקי באחריות למלחמה. אתמול שב וטען כי כל שהיה על הנשיא האוקראיני לעשות כדי למנוע אותה היה להפסיק לתקוף באזורים שעליהם השתלטו ב-2014 המורדים הפרו-רוסים במזרח המדינה.
ברלוסקוני גם הצהיר כי אם היה מכהן כיום כראש ממשלת איטליה לא היה חותר לפגישה עם זלנסקי. ראש הממשלה הנוכחית, אשת הימין ג'ורג'ה מלוני, ידועה כתומכת מוצהרת של קייב ושל זלנסקי, ובשבוע שעבר פגשה את הנשיא האוקראיני לזמן קצר בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב 2015 ב סבסטופול
ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב 2015 ב סבסטופול
פוטין וברלוסקוני בעשור שעבר. קייב לברלוסקוני: "תישא באחריות"
(צילום: AFP)
היום האשימה אוקראינה את ברלוסקוני בהפצת תעמולה רוסית: "ההאשמות המגוחכות של ברלוסקוני נגד הנשיא האוקראיני הן ניסיון לנשק את ידיו של פוטין, שמכוסות בדם עד למרפק", מסר אולג ניקולנקו, דובר משרד החוץ האוקראיני. "הוא חייב להבין שעל-ידי כך שהוא מפיץ תעמולה רוסית הוא מעודד את רוסיה להמשיך בפשעיה נגד אוקראינה, ולכן נושא באחריות פוליטית ומוסרית". הדובר ניקולנקו השווה את הניסיון לכאורה של ברלוסקוני להפגין נאמנות ל"דיקטטור הרוסי", כלשונו, לבין יחסיו החמים של ברלוסקוני עם הרודן הלובי מועמר קדאפי. לפוסט שפרסם בפייסבוק צירף ניקולנקו תמונה של ברלוסקוני מנשק את ידו של קדפי ב-2010.