3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהרר. ב-12 ביולי יבחרו את הח"כ הנוסף שיהיה חבר בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: שלו שלום)
מזכיר הכנסת הודיע הערב (יום שלישי) לחברי הכנסת שב-12 ביולי יתקיימו בחירות נוספות לוועדה לבחירת שופטים, שבהן צפויה הקואליציה לבחור את הנציג שלה בוועדה - אחרי הפארסה שאירעה לפני כשבועיים והובילה לפיצוץ השיחות בבית הנשיא. בבחירות הללו תבחר הכנסת גם נציגים לוועדות לבחירת דיינים, קאדים וקאדים-מד'הב.
בחירת נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, נזכיר, היה התנאי המרכזי של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לחזרה לשיחות בבית הנשיא. השניים דרשו לבחור את הנציג ולכנס את הוועדה, אותה שר המשפטים יריב לוין לא רוצה לכנס לפני שישתנה הרכבה. עם זאת, בשלב זה לא נראה שהחקיקה החד-צדדית שכוללת בינתיים את צמצום עילת הסבירות וחוק היועמ"שים תיעצר, כך שחזרה לבית הנשיא לא נראית באופק.
לפיד וגנץ בהצהרה לאחר הבחירות הקודמות לוועדה לבחירת שופטים
(צילום: גיל יוחנן )

הבחירות הראשונות לוועדה לבחירת שופטים, שהתקיימו ב-14 ביוני, סומנו על ידי האופוזיציה כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
במהלך יום הבחירות, פעל ראש הממשלה בנימין נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד. נציג הקואליציה היה אמור להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ טלי גוטליב. סירבה לפרוש מהמירוץ, גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, במקרה כזה יש להצביע בעד או נגד שני המתמודדים - ואם יש רוב קולות לנגד אזי לא נבחר נציג - והבחירות החשאיות בכנסת מתקיימות מחדש תוך חודש.
בקואליציה הסבירו שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכלה להועיל לו, לאור הציפיה להישגים בקרב תומכי המהפכה בבחירות ללשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם היה עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי.
ההכרזה על בחירתה של אלהרר לוועדה
(צילום: ערוץ כנסת )

לבסוף, אחרי יותר משעתיים של ספירה ארוכה מאוד, שבמהלכה נתניהו שהה דווקא בנתב"ג, הכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על התוצאות המפתיעות - נציגת האופוזיציה אלהרר נבחרה ברוב של 58 קולות בעד לעומת 56 קולות נגד, כשהמשמעות היא שלפחות ארבעה חברי קואליציה תמכו במועמדותה.
יאיר לפיד ובני גנץ תקפו לאחר מכן בהצהרה משותפת את נתניהו וכאמור הודיעו כי עד שלא תוקם ועדה לבחירת שופטים, לא יתקיימו שיחות בבית הנשיא.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר המשפטים יריב לוין. בכלל לא מעוניין לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי
(צילום: AP)
בסופו של דבר, הדחייה גם לא הביאה להישג של הקואליציה מבחינת הרוב בוועדה. זאת לאור הניצחון הסוחף של עמית בכר בבחירות ללשכת עורכי הדין, שכלל גם ניצחון בבחירות למועצת הלשכה, אמנם העניק למתנגדי המהפכה המשפטית רוב מובהק בוועדה לבחירת שופטים.
שר המשפטים ותומכי המהפכה המשפטית קיוו שאם אפי נוה ייבחר, שני נציגיו בלשכת עורכי הדין יחברו לכוחות הקואליציה בוועדה ויעניקו ללוין רוב, לפחות בכל הקשור לבחירת נשיא חדש לבית המשפט העליון שלא על פי שיטת הסניוריטי. כעת, לאחר שהמחנה שלו ספג תבוסה, לוין לא לא מתכוון לכנס את הוועדה, שמתוך תשעת החברים בה שישה צפויים להתנגד למשנתו - נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון, חברת האופוזיציה קארין אלהרר ושני נציגי הלשכה שטרם נבחרו.