6 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
פעולה נגד מפגע בודד שונה מפעולה מול התארגנות חמושה. בן גביר והרכב שעמו בוצע הפיגוע
(צילום: AFP)
גורם מדיני בכיר תקף אחר הצהריים (יום שישי) את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמיהר לפרסם הודעה שלפיה הנחה את המשטרה "להיערך למבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים", בלי לספק הסברים ובלי לתאם עם שאר הגורמים במערכת הביטחון. "החלטות על מבצע חומת מגן לא מתקבלות על מדרכה בתחנת אוטובוס כשיש פיגוע", אמר הגורם. מלבדו, גורם ביטחוני הדגיש כי הדברים של בן גביר "לא תואמו עם ראש הממשלה ולא עם שר הביטחון".
בפיגוע נרצחו יעקב ישראל פלאי בן ה-6 ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20, לצד חמישה פצועים - בהם אחיו בן ה-8 של יעקב שנפגע אנושות, ואביו. לדברי הגורם המדיני, "ההצהרה של בן גביר על חומת מגן 2 היא אמירה של שר שנמצא בנקודת האירוע. החלטה על מבצע כזה מתקבלת רק אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בהן שב"כ. השר לביטחון לאומי יכול להביא זאת לקבינט אם יידרש. ראש הממשלה יכול לקבל כל החלטה, אבל רק אחרי שיתקיים דיון מסודר ויכנס קבינט. ככה מתנהלת מדינה".

6 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלווייתו של יעקב ישראל פלאי
(צילום: לירן תמרי, אלכס גמבורג)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: רויטרס)
הגורם הדגיש כי הכרזה על "חומת מגן 2" אינה בסמכותו של בן גביר, וממילא במערכת הביטחון קיימת ביקורת גדולה על הצהרה זו: בעוד מבצע חומת מגן התנהל נגד התארגנויות טרור חמושות בשטחי הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים הוא אזור בריבונות ישראלית, עם אזרחים לא-מעורבים, וכלל הפיגועים האחרונים שיצאו ממנו היו של מפגעים בודדים שאותם לא ניתן לאתר באמצעות מודיעין.
"מבצע חומת מגן המקורי התחיל אחרי 131 הרוגים בחודש, בעקבות החלטת ממשלה", אמר הגורם, ועמד על ההבדלים של המצב אז לעומת המצב היום, של מפגעים בודדים ולא התארגנויות חמושות. "צעדים מבצעיים צריך לעשות וניתן לעשות גם מול מפגע בודד - מחסומים, להגדיל הרתעה, לוודא אפקטיביות של הרתעת מחבלים אחרים. צריך לפעול בנחישות, אבל באיזון, לא לפגוע בתושבים ולא לעשות ענישה קולקטיבית. בסוף יש ציבור מזרח-ירושלמי שבאמת ימחה ויפגין ואולי יתפרע, אבל לא עושה פיגועים. אנחנו מתבוננים על הרמדאן ופסח, ורוצים שהאנשים האלה ייהנו מחופש פולחן וכולם יוכלו להגיע לירושלים בתקופה הזו".
בן גביר קרא גם להטיל סגר על מזרח ירושלים, והנחה את המשטרה לפרוס מחסומים בכניסה לעיסאוויה. "זה לא מה שאנחנו רוצים", הבהיר הגורם המדיני בנוגע לסגר. "אין החלטה גורפת, ואני לא אומר שלא תהיה כזו. נקיים הערכות מצב מסודרות, נשמע את דעתם של כל הגופים ונפעל לא מתוך שליפה מהמדרכה".


הגורם הוסיף כי כחלק מההתמודדות עם גל הטרור, נתניהו הנחה להגדיל את המיגון בטרמפיאדות. בניגוד ליהודה ושומרון, שם הוצבו בטונדות בתחנות אוטובוסים, בירושלים יוצבו ככל הנראה עמודי ביטחון בכניסה לכל תחנה.
הגורם המדיני הבכיר התייחס גם לזהות המחבל, ואמר כי רק אתמול הוא שוחרר מבית חולים פסיכיאטרי בטמרה, ששם התפרע. "הרכב שייך לאשתו, הוא גר בבית שכור בעיסאוויה", אמר. הוא התייחס גם להנחייתו של ראש הממשלה "לאטום מיד את בית המחבל", ואמר כי "אנחנו בודקים משפטית מה אפשר לעשות נגד מחבל שגר בבית שכור. אנחנו רוצים לוודא שאנו פועלים במסגרת החוק ולא מענישים משפחה שהשכירה בית". בינתיים, כוחות המשטרה הגיעו לביתו של המחבל ועצרו עשרה אנשים - בהם אשתו, הוריו, אחיו ומי שהשכיר לו את הדירה.
כאמור, הגורם המדיני הזהיר מכך שירושלים תוססת לקראת הרמדאן, ועמד על החשיבות של הרגעת השטח. "יש דיונים מבצעיים שמתוכננים לשבוע הבא עם שרים, ובנוסף דיון מכין לדיון קבינט שיעסוק בהיערכות לרמדאן", אמר.