לא בכל יום אנחנו מקבלים הזדמנות לשמוע את ההערכות והעמדות של ראש אגף המודיעין בצה"ל - כחלק משיחה חופשית, בלי נאום כתוב שכל מילה בו נבחרה בקפידה וכל מסר בו נשקל כמה וכמה פעמים. אבל הזדמנות כזו הגיעה אתמול (שלישי) בכנס של המכון למדיניות נגד הטרור באוניברסיטת רייכמן, שבו סיפק ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הצצה חריגה יחסית להשקפת עולמו, בנוגע למספר נושאים בוערים.
זה לא היה נאום כתוב, כפי שנשאו שם ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע, וזה בטח לא היה הצהרה קצרה בסגנון ההודעות שמוציא הרמטכ"ל אביב כוכבי - שתיכף מסיים את תפקידו, מבלי שהתיישב פעם אחת לענות באמת על השאלות בקשות בעניינים מבצעיים או בנוגע לסוגיות של צבא וחברה, כפי שעשו עד היום כל הרמטכ"לים.
האלוף חליוה התיישב לשיחה עם ראש המכון למדיניות נגד הטרור, פרופ' בועז גנור, שהצליח לחלץ ממנו כמה אמירות שלא בטוח שהיה משמיע אותן בנאום מסודר - כמו למשל, שלישראל יש אינטרס ביטחוני לייצב את הרשות הפלסטינית כדי להפחית את הטרור. "זה אינטרס פלסטיני להוריד את רמת הטרור בשטח ולייצב את המשילות של הרשות", הסביר חליוה. "אני גם לא רוצה לעצור עשרות פעילי טרור כל לילה, ואנחנו צריכים לעשות את הפעולות הנכונות כדי לייצב את הרשות. זה אינטרס ישראלי ביטחוני".
חליוה אינו אדם שאוהב כותרות מלחיצות, ולא רוצה לייצר דרמות - בניגוד לגנרלים אחרים, שנהנים להתריע ולהביע את חששם על בסיס קבוע, ואם קורה משהו לבסוף הם כמובן מזכירים שהם היו אלו שהלחיצו, "אמרנו לכם". כך, לגבי תקופת החגים המתקרבת, הוא אמר שהיא "תמיד תקופה רגישה", והבהיר כי "בזירה הפלסטינית נכון יותר להביט על העתיד הרחוק יותר, על היום שלאחר אבו מאזן ועל מאבקי הירושה שיחלו בעקבות כך".
בנוגע לעזה ממשיך חליוה לאחוז בדעתו כי מבצע שומר החומות יביא לתקופת שקט של חמש שנים, וזאת למרות שרק שנה לאחריו נקלענו למבצע עלות השחר. "אני עדיין עומד מאחורי האמירה הזאת", אמר. "בעזה, לצד הפעלת הכוח של חמאס, אנחנו רואים שהתהליכים של ייצוב כלכלי והכנסת פועלים מביאים פוטנציאל לשקט ארוך שנים. אנחנו לא בזירה יחידה מול חמאס - יש מולנו שחקנים נוספים, כמו הג'יהאד האיסלאמי, שחמאס היה צריך לנקוט מולו פעולות משמעותיות. אם חמאס הוא הריבון בעזה, הוא היה צריך למנוע מהג'יהאד את הפעולות האחרונות".
יוסי יהושועיוסי יהושוע
אם היה מסר מאיים בדבריו של חליוה, הוא הופנה בעיקר צפונה - אל מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה, שאיים על אסדות הגז הישראליות. "אני מקווה בשביל נסראללה שהוא לא מזלזל בתגובה הישראלית, אם הוא יחליט להסלים", הוא אמר. "אני מזכיר שהפלנו את הכטב"מים שנסראללה שיגר אל האסדה, ולא הייתה תגובה של חיזבאללה בעניין. מבחינתו הפלת הכטב"מים הספיקה, ולא נכון היה גם להגיב על עצם השיגור שלהם".
המסר הזה של מי שנחשב ל"מעריך הלאומי" הוא בעל חשיבות רבה, גם בגלל הרטוריקה הברורה והתקיפה, שמושמעת בשפה יומיומית. "העוצמה הישראלית גדולה מאוד, ואני בטוח שבחיזבאללה מבינים את זה ולא רוצים לנסות אותנו - נסראללה הוא איש רציני ויודע על מה אני מדבר", הוא הבהיר. "בתוך ההתפתחות האזורית נסראללה מחשב את החישובים שלו, עם זיכרון עמוק למה שקרה במלחמת לבנון השנייה. נסראללה מאוד נחשב באיראן, והנחת העבודה שלי ושל צה"ל היא שהוא לא פטרון, אלא שותף לקבלת ההחלטות מול האיראנים. קיימת סבירות שבאירועים מסוימים חיזבאללה ונסראללה בראשו יצטרפו למעגל האלימות של איראן".
  • יוסי יהושוע הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il