3 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב. הודח
רצף החיסולים על אדמתה וסיכול חטיפת ישראלים עורר את זעמם של ארגוני הביטחון: "איראן אינטרנשיונל", אתר אופוזיציה איראני שפרסם לאחרונה שורת דיווחים בדבר החיסולים המסתוריים באיראן, דיווח בצהריים (שישי) על פניות חוזרות ונשנות מטעם ארגונים ביטחוניים למנהיג העליון עלי חמינאי בדרישה להגביל את סמכויות מודיעין משמרות המהפכה - ואף לפירוק גופי המודיעין של המשמרות.
לפי הדיווח באתר הסעודי שמשרדיו נמצאים בלונדון, ההדחה של חוסיין טאאב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה שהוביל את הניסיון להוציא לפועל באיסטנבול פיגוע נקמה, היא תוצאה של יחסים מתוחים ממושכים בינו לבין בכירים במערכת הביטחון האיראנית. לפי הטענה, אסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס, ואסמאעיל חטיב, שר המודיעין, היו מעוניינים בפירוק הארגון והמתינו זמן רב לפיטוריו של טאאב.
3 צפייה בגלריה
מפקד כוח קודס, איסמעיל קאאני. בין מתנגדיו של טאאב
מפקד כוח קודס, איסמעיל קאאני. בין מתנגדיו של טאאב
מפקד כוח קודס, איסמעיל קאאני. בין מתנגדיו של טאאב
(צילום: AP)
"מתנגדיו של טאאב טענו שוב ושוב כי הארגון בראשותו לא ממלא את משימותיו בהתאם לסמכויותיו", נכתב בדיווח מפי מקורות האתר. "בחודשים האחרונים פנו ראשי היחידות בסוכנויות הביטחון פעם אחר פעם ללשכתו של חמינאי בדרישה להרחיק 'את מי שלא מצליח לנטרל ריגול וטרור'", דווח. אך לא רק גורמים ביטחוניים מתחרים התלוננו. גם גורמים דיפלומטיים הזהירו את טאאב שהוא לא ממלא את תפקידו - ואף גורם למשטר לשאת במחירים פוליטיים כבדים בשל כך.
לדברי המקורות, מתנגדיו של טאאב התלוננו כי גוף המודיעין של משמרות המהפכה לא עומד בסטנדרטים בסיסיים לסיכול פעילות טרור באיראן - וכינו את התנהלותו מחוץ לאיראן "חובבנית ולא מקצועית" שפוגעת באינטרסים של המדינה. עוד דווח כי מתנגדיו של טאאב בגופי הביטחון האחרים קראו גם ל"טיהור מוחלט" ואף לפיטורים של כל בכירי משמרות המהפכה, אותם קראו לפרק ולהקים מחדש.
3 צפייה בגלריה
המחליף של טאאב, מוחמד כאזמי. "ביורוקרט אפור"
המחליף של טאאב, מוחמד כאזמי. "ביורוקרט אפור"
המחליף של טאאב, מוחמד כאזמי. "ביורוקרט אפור"
בדיווח תיארו את מחליפו של טאאב, מוחמד כאזמי, כ"ביורוקרט אפור", שלא עסק בפעילות מבצעית. מינויו של כאזמי, טוענים אותם מקורות, הוא "המסמר הראשון בארון הקבורה של ארגון המודיעין", כלשונם.

מכה אחרי מכה למודיעין האיראני

באתר אף פירטו על עבודת ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, שמתחלקת לפי הדיווח לשניים: מבצעים מיוחדים, עליהם אחראית "יחידה 4000", ו"יחידה 1500" שעוסקת בריגול נגדי. המקורות שמסרו את המידע לדיווח אמרו כי במהלך כהונתו של טאאב, יחידה 1500 עסקה בפעילות מחוץ לאיראן - ורצף הכישלונות שיצרה רק הגבירו את הקריאות להדחתו של טאאב.
בדיווח נכתב כי ההתנקשות בחסן סיאד חודאי בפתח ביתו בטהרן היא "התבוסה החמורה ביותר" של טאאב, כיוון שאפילו המודיעין של משמרות המהפכה לא ידע להזהיר מפני החיסול מראש.
מקרה נוסף שפגע במעמדו של טאאב הוא מעצרם של שלושה בכירים במשמרות המהפכה באיחוד האמירויות, ששחרורם התאפשר רק לאחר מגעים דיפלומטיים ממושכים. עשרות איראנים נוספים שנחשדו בקשרים עם משמרות המהפכה נעצרו בעקבות ניסיון החיסול של טדי שגיא בקפריסין, וניסיון ההתנקשות הכושל באיש העסקים הישראלי יאיר גלר בשנה שעברה.